» اخبار استان » تب دنگی در آذربایجان‌غربی گزارش نشده است
اخبار استان - تیتر یک - سلامت - گفتگو
رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی:

تب دنگی در آذربایجان‌غربی گزارش نشده است

تیر 24, 1403۰:۱۵ ق٫ظ 30

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی گفت: هیچ موردی از تن دنگی در استان مشاهده نشده است و به مردم توصیه می‌شود برای کاهش خطر ابتلا به تب دنگی، اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهند.

محمدامین ولی‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» با بیان اینکه هیچ موردی از تب دنگی در استان مشاهده نشده است، اظهار کرد: تب دنگی، یک بیماری ویروسی که توسط پشه‌های آلوده به ویروس دنگی منتقل می‌شود، همچنان به تهدیدی جدی در این مناطق تبدیل شده است، این بیماری عمدتاً توسط پشه‌های Aedes، به ویژه Aedes aegypti، منتقل می‌شود.

وی به علائم این بیماری اشاره کرد و گفت: علائم تب دنگی شامل تب بالا، سردرد شدید، درد پشت چشم‌ها، درد عضلات و مفاصل، تهوع و استفراغ، خارش و بثورات پوستی، و خستگی و ضعف شدید است و موارد شدیدتر این بیماری می‌توانند به شکل «تب دنگی هموراژیک» یا «سندرم شوک دنگی» ظاهر شوند که ممکن است خطرناک و حتی کشنده باشند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی به روش‌های پیشگیری تب دنگی اشاره کرد و اظهار داشت: به مردم توصیه می‌شود برای کاهش خطر ابتلا به تب دنگی، اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دهند، این اقدامات شامل استفاده از اسپری‌های دافع حشرات، پوشیدن لباس‌های بلند و پوشیده، از بین بردن محل‌های زاد و ولد پشه‌ها مانند آب‌های ساکن و نصب توری در پنجره‌ها و درها می‌شود.

وی تصریح کرد: هیچ درمان خاصی برای تب دنگی وجود ندارد و درمان بیشتر به مدیریت علائم و حمایت از بدن در طی دوره بیماری متمرکز است، توصیه می‌شود که افراد مبتلا مایعات فراوان مصرف کنند، از مسکن‌ها برای کاهش درد و تب استفاده کنند و استراحت کافی داشته باشند و در موارد شدیدتر، بستری شدن در بیمارستان و دریافت درمان‌های حمایتی ضروری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان‌غربی همچنین بر اهمیت آموزش مهارت‌های لازم به پرسنل بهداشتی و مردم از طریق رسانه‌ها، به ویژه صداوسیما، تأکید کرد و گفت: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است، اما نیاز به استمرار و تقویت این آموزش‌ها وجود دارد و آموزش‌های بهداشتی می‌تواند نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی و کاهش خطرات بهداشتی داشته باشد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×