» اجتماعی » تخصیص ۶۷ میلیون مترمکعب به تالاب‌های دریاچه ارومیه
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک
مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست آذربایجان‌غربی خبر داد:

تخصیص ۶۷ میلیون مترمکعب به تالاب‌های دریاچه ارومیه

دی 12, 1402۰:۰۵ ق٫ظ 80

 مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان آذربایجان‌غربی گفت: ۶۷ میلیون مترمکعبی حقابه به تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه اختصاص‌یافته است.

سعید شهند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، از آغاز آبگیری تالاب‌های جنوب استان آذربایجان‌غربی خبر داد و اظهار کرد: رودخانه گدار پس از ۶ ماه خشکسالی از هفته گذشته پرآب شد.

وی تصریح کرد: با جاری‌شدن آب در گدارچای نقده تالاب‌های اقماری این شهرستان آبگیری شدند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه، آورده رودخانه گدارچای نقده ۳.۵ میلیون مترمکعب بر ثانیه است، عنوان کرد: بر اساس مصوبات کارگروه ستاد احیای دریاچه ارومیه و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای استان، آبگیری همه تالاب‌های آذربایجان غربی هم‌زمان با پایان فصل کشاورزی آغاز شده است.

وی با اشاره به آغاز احیای تالاب‌های اقماری دریاچه ارومیه از سال گذشته و توجه ویژه به این موضوع در راستای حفاظت محیط‌زیست و تأمین فضای مناسب برای پرندگان مهاجر و بومی منطقه تصریح کرد: حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه به‌صورت حداکثری اختصاص‌یافته است.

شهند تصریح کرد: در این راستا ۶۷ میلیون مترمکعبی حقابه به تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه اختصاص‌یافته است.

وی از وضعیت مطلوب تالاب‌های شور گول حسنلو، سولدوز گولو، درنا و زینه ور در شهرستان نقده خبر داد و تصریح کرد: با آغاز آبگیری تالاب بین‌المللی درگه سنگی، به‌زودی شاهد پویایی این تالاب ۷۴۵ هکتاری خواهیم بود و هم‌زمان تالاب کانی برازان، سد انحرافی یوسف کندی و قوبی باباعلی و تالاب میاندوآب هم‌زمان با تالاب‌های شهرستان نقده در حال آبگیری هستند.

شهند با بیان اینکه، با آبگیری تالاب‌های استان، مامن و استراحتگاه مناسبی برای پرندگان مهاجر مهیا می‌شود، گفت: از اوایل دی‌ماه مهاجرت پرندگان به‌طرف عرض‌های جنوبی به‌خصوص خوزستان آغاز می‌شود، بنابراین تا زمانی که شرایط جوی برای زیست پرندگان مناسب باشد در تالاب‌ها استان ماندگار می‌شوند.

مدیرکل حفاظت از محیط‌زیست استان آذربایجان‌غربی تصریح کرد: تالاب‌های استان آذربایجان‌غربی زیستگاه دائمی و فصلی هزاران پرنده مهاجر هستند و آبگیری به‌موقع این تالاب‌ها موجب پویایی و جریان‌یافتن زندگی حیات‌وحش در این زیستگاه‌ها می‌شود.

تالاب‌های جنوب آذربایجان‌غربی یا همان حوضه دریاچه ارومیه جزو تالاب‌های بین‌المللی یا تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست در قالب مناطق چهارگانه هستند که برخی از آنها عبارت‌اند از آق‌قلعه حسنلو، یادگارلو، کانی برازان، سولدوز، سیران گلی دورگه سنگی و تالاب نوروزلو که همه ساله پذیرای بیش از ده‌ها نوع از انواع پرندگان است.

تالاب‌های استان سالانه پذیرای بیش از چندین گونه پرنده آبزی و کنار آبزی هستند که جلوه زیبایی به این تالاب‌ها می‌بخشند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×