» اجتماعی » تردد بیش از ۷۲۸ هزار مسافر از مرز بازرگان
اجتماعی - اخبار استان - پلدشت - پیشخوان
مدیر پایانه مرزی بازرگان خبر داد:

تردد بیش از ۷۲۸ هزار مسافر از مرز بازرگان

مهر 10, 1403۱:۳۲ ب٫ظ 10

مدیر پایانه مرزی بازرگان گفت: امسال ۷۲۸ هزار و ۱۰۰ نفر مسافر از طریق مرز بازرگان تردد کرده‌اند.

ایرج آزادی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» اظهار کرد: امسال تعداد ۷۲۸ هزار و ۱۰۰ مسافر از طریق این مرز تردد کرده‌اند که این رقم در مقایسه با سال گذشته که ۶۸۴ هزار و ۴۱۶ نفر بود، افزایش داشته است.

وی خاطرنشان کرد: در 6 ماه نخست امسال میزان تردد مسافران از مرز بازرگان نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته، ۷ درصد افزایش یافته است.

مدیر پایانه مرزی بازرگان به تعداد مسافران ایرانی اشاره کرد و افزود: در این مدت، ۲۶۹ هزار و ۷۸۶ مسافر ورودی ایرانی و ۲۵۷ هزار و ۲۹۶ مسافر خروجی ایرانی از مرز بازرگان عبور کرده‌اند. به‌طور کلی، تعداد مسافران ورودی ایرانی ۳۵ درصد و تعداد مسافران خروجی ایرانی ۲۶ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

آزادی به وضعیت تردد مسافران خارجی اشاره کرد و گفت: ۱۰۷ هزار و ۷۰۶ مسافر خارجی وارد ایران و ۹۳ هزار و ۳۱۲ مسافر خارجی از کشور خارج شده‌اند. با این حال، تعداد مسافران ورودی خارجی ۲۹ درصد و خروجی خارجی ۲۸ درصد کاهش داشته است.

وی به موقعیت استراتژیک اشاره کرد و گفت: گمرک بازرگان در نزدیکی مرز ایران با ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد. این گمرک که در سال ۱۳۰۵ شمسی تأسیس شده، به عنوان تنها مرز بین‌المللی بین ایران و ترکیه به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می‌کند.

گفتنی شهر بازرگان در نزدیکی شهرستان ماکو و در دامنه کوه آرارات واقع شده است و به عنوان نقطه خروجی مرز ایران و ترکیه محسوب می‌شود. همچنین منطقه آزاد ماکو که در شمال به ترکیه و از شرق به جمهوری خودمختار نخجوان متصل است، نقش مهمی در ترانزیت کالاها بین آسیا و اروپا دارد.

این منطقه نه تنها به کشورهای همجوار مانند ترکیه و نخجوان، بلکه به ارمنستان و منطقه قفقاز نیز متصل است و به عنوان گلوگاه کریدور زمینی شمال و جنوب و نقطه اتصال آسیا و اروپا شناخته می‌شود. موقعیت استراتژیک منطقه آزاد ماکو به طور خاص این منطقه را به یکی از مراکز کلیدی تجارت جهانی تبدیل کرده است.

انتهای خبر /

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×