توسعه هنرستانها کلید تحول آموزش است
علی مطهری، در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک؛ با اشاره به توسعه هنرستانها بهعنوان یکی از ارکان اساسی آموزش متوسطه و بهویژه در مقطع متوسطه دوم اظهار داشت: این امر گامی مهم در تحول سیستم آموزشی استان بوده و توجه به این موضوع میتواند بهطور چشمگیری کیفیت آموزش را در این مقطع بهبود بخشد.
وی تصریح کرد: هنرستانها باید از یک محیط صرفاً آموزشی فراتر رفته و به مراکز کارآفرینی، نوآوری و تکاپو تبدیل شوند متأسفانه، در حال حاضر شاهد آن هستیم که هنرستانها تنها به آموزش محدود شدهاند و از درآمدزایی و تبدیلشدن به مراکز مولد بازماندهاند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجانغربی تصریح کرد: این موضوع نیازمند بازنگری جدی است و باید مدیران و مسئولان آموزش و پرورش استان راهکارهایی برای ایجاد بسترهای مناسب مولدسازی در هنرستانها پیدا کنند.
وی افزود: در این راستا، توجه به ظرفیتهای شهرستانها و مناطق مختلف برای مولدسازی و بهرهبرداری از منابع محلی از دیگر نکاتی است که گاهی یک اقدام مولد در یک منطقه میتواند مشکلات اقتصادی و اجتماعی آن منطقه را حل کرده و به یک نقطه عطف در توسعه آن تبدیل شود.
مطهری از مدیران و معاونان آموزشی خواست تا بهطور جدی به این مقوله توجه کنند و برنامههای خود را بر اساس نیازهای واقعی و ظرفیتهای موجود در مناطق تنظیم نمایند.
وی به موضوع پوشش تحصیلی و جلوگیری از ترک تحصیل تأکید دارد و اظهار داشت: کاهش آمار ترک تحصیل و جلوگیری از بازماندن دانشآموزان از تحصیل یکی از اولویتهای اصلی آموزش و پرورش استان است این امر تنها با توجه به نیازهای فردی و اجتماعی دانشآموزان و همچنین تقویت برنامههای حمایتی از سوی وزارت آموزش و پرورش میسر میشود.
وی خاطرنشان کرد: برای رسیدن به اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، باید به تربیت تمامساحتی دانشآموزان توجه ویژهای داشته باشیم و از تمامی ظرفیتهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی برای حمایت از آنها استفاده کنیم.
مطهری بیان کرد: اصلاح و بهبود شاخصهای ارزیابی در مقطع متوسطه است که باید از طریق بررسی دقیق و علمی این شاخصها، به سمت ارتقای کیفیت آموزش و پرورش در استان حرکت کرد.
وی افزود: این فرآیند نهتنها به بهبود سیستم آموزشی کمک خواهد کرد، بلکه باعث میشود که استان آذربایجانغربی در سطح ملی نیز از نظر شاخصهای آموزشی پیشرفت قابلملاحظهای داشته باشد.
مطهری تاکید کرد: برای تحقق تمامی این اهداف، همکاری نزدیک و همافزایی میان تمامی بخشهای آموزشی، فرهنگی و اجتماعی ضروری است و کار تیمی در مدارس و شهرستانها از اهمیت ویژهای برخوردار است که تنها از این طریق میتوان گامهای مؤثری در جهت بهبود آموزش و پرورش استان برداشت و به تحول بنیادین در سیستم آموزشی دست یافت.
انتهای خبر/ م