» اجتماعی » توصیه‌های مهم رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به کشاورزان در فصل گرما
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گفتگو

توصیه‌های مهم رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان غربی به کشاورزان در فصل گرما

مرداد 12, 1402۱۱:۵۰ ق٫ظ 80

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزان در روزهای گرم آبیاری درختان را صبح زود یا غروب انجام دهند تا آب کمتری بخار شود.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ ضمن تأکید بر مدیریت مصرف آب در روزهای گرم سال، اظهار کرد: استفاده از نوارهای تیپ، در مزارع کشاورزی و باغات استان، کمک زیادی به کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی خواهد کرد.

وی با تأکید آبیاری در ساعت اولیه صبح یا هنگام غروب آفتاب افزود: به کشاورزان توصیه می‌شود از کودهای شیمیایی مناسب مثل پتاسیم جهت افزایش مقاومت گیاه به خشکی و کم‌آبی استفاده کرده و از مصرف کودهای تسریع‌کننده رشد و بالابرنده توقع مصرف آب مثل کودهای ازته پرهیز کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی عنوان کرد: باتوجه‌به اینکه حفظ درخت مهم‌تر از حفظ میوه آن است، بنابراین توصیه می‌شود که کشاورزان اقدام به تنک کردن میوه‌ها (تا حذف کامل میوه‌ها مخصوصاً سیب‌درختی) کنند.

وی از احتمال ریزش میوه باغات خبر داد و به باغداران توصیه کرد: برای پیشگیری از ریزش میوه‌ها، از ریزمغذی‌ها استفاده کنند.

شهبازی با اشاره به اینکه باغداران از آبیاری غرق آبی استفاده نکنند، گفت: کشاورزان و باغدارانی که مزارع آن‌ها به دستگاه آبیاری قطره‌ای مجهز است، مزارع خود را در ساعات پایانی روز و اوایل شب آبیاری کنند.

وی با بیان اینکه، عملیات مبارزه با علف‌های هرز در شرایط بحرانی الزامی است، تصریح کرد: به باغداران توصیه شود در هر دور آبیاری یک روز آبیاری را با تأخیر انجام دهند تا در اوج بحران، ریشه درختان به کم‌آبی و دور طولانی آبیاری عادت کرده باشد به طور مثال، دور آبیاری اول ۱۰ روز، دوره بعدی ۱۱ روز، دوره بعد از ۱۲ روز صورت بگیرد.

شهبازی تأکید کرد: کشاورزان در این فصل که دمای هوا افزایش چشمگیری یافته است باید در باغات بزرگ باتوجه‌به میزان آب دردسترس مقداری از سطح باغ (درختان مسن و کم بارده، آفت‌زده، بیمار) را حذف و آب در دسترس را به درختان بارده جوان تخصیص دهند.

وی گفت: باغاتی که فاقد استخر ذخیره آب است سریعاً با حداقل امکانات موجود نظیر احداث استخر خاکی با پوشش پلاستیک اقدام به احداث استخر نمایند تا در صورت کاهش حجم آب چاه‌ها بتوانند آب را ذخیره کنند.

شهبازی عنوان کرد: هرس سبز در فصل گرم سال (تیر و مرداد) سر برداری و کوتاه‌کردن شاخه‌های طویل به‌منظور کاهش سطح سبز درخت و هرس خواب (خشک) حذف شاخه‌های آلوده، مزاحم و اضافی به صورتی که حذف کامل شاخه انجام شود تا موجب تحریک و رشد جوانه‌های خفته نگردد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×