» اجتماعی » ثبت رسمی املاک ضروری است
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی:

ثبت رسمی املاک ضروری است

شهریور 18, 1403۱۰:۵۷ ق٫ظ 10

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با تأکید بر اهمیت رعایت قانون در تنظیم قراردادهای مرتبط با اموال غیرمنقول، از مردم خواست تا برای جلوگیری از مشکلات حقوقی، حتماً از بنگاه‌های مجاز استفاده کرده، معاملات خود را در سامانه کاتب ثبت کرده و به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» ناصر عتباتی در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم که با محوریت اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول برگزار شد، اظهارکرد: نزدیک به یک‌سوم پرونده‌های قضایی به اموال غیرمنقول مربوط است که مشکلات بسیاری برای مردم و دستگاه قضایی ایجاد کرده است.

وی با تأکید بر اهمیت رعایت قانون در تنظیم قراردادهای مرتبط با اموال غیرمنقول، از مردم خواست تا برای جلوگیری از مشکلات حقوقی، حتماً از بنگاه‌های مجاز استفاده کرده، معاملات خود را در سامانه کاتب ثبت کرده و به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی بر لزوم فرهنگ‌سازی، آموزش و تبیین قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول توسط تمامی ارگان‌ها، رسانه‌ها و شهروندان تأکید کرذ و گفت: هیچ مرجع قضایی به اسناد غیررسمی اموال غیرمنقول توجه نمی‌کند و لازم است برنامه‌ریزی و اهتمام ویژه‌ای برای الزام به ثبت رسمی معاملات این اموال صورت گیرد.

وی همچنین از نهادهای مسئول مانند سازمان صنعت، معدن و تجارت، اداره ثبت اسناد، اتحادیه مشاوران املاک و سایر مراجع مرتبط خواست تا با نهایت دقت و تلاش، در اجرای قانون و تبیین آن برای مردم همکاری کنند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی در ادامه سخنان خود تأکید کرد: ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نه تنها به حفظ حقوق مالکیت افراد کمک می‌کند، بلکه از وقوع بسیاری از دعاوی حقوقی و کیفری پیشگیری می‌کند.

وی افزود: بسیاری از مشکلات حقوقی که مردم با آن مواجه می‌شوند، ناشی از عدم ثبت رسمی معاملات و استفاده از اسناد غیررسمی است. این امر باعث سردرگمی در تشخیص مالکیت و بروز اختلافات گسترده می‌شود.

عتباتی همچنین خواستار همکاری نزدیک‌تر میان نهادهای مرتبط شد و اظهار داشت: سازمان‌های متولی مانند اداره ثبت اسناد و املاک، اتحادیه مشاوران املاک، و دفاتر اسناد رسمی باید با تعامل و همکاری بیشتر، شرایطی فراهم کنند تا مردم به سادگی بتوانند معاملات خود را به‌طور رسمی ثبت کنند. آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم در این زمینه نیز باید در اولویت قرار گیرد.

وی در پایان با تأکید بر لزوم اجرای کامل قانون الزام به ثبت معاملات اموال غیرمنقول از دستگاه‌های اجرایی و قضایی خواست تا با نظارت دقیق، از وقوع تخلفات جلوگیری کرده و شرایطی فراهم کنند که تمامی معاملات مرتبط با اموال غیرمنقول در چهارچوب قانون و با رعایت اصول حقوقی ثبت شوند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از مردم نیز خواست تا با رعایت این قانون و استفاده از روش‌های قانونی در معاملات خود، به کاهش حجم پرونده‌های قضایی و جلوگیری از مشکلات احتمالی کمک کنند و امنیت حقوقی خود را تأمین کنند.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×