» اجتماعی » جذابیت‌های کم‌نظیر خوی چشم‌انتظار گردشگران
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک
حرف رک گزارش می‌دهد؛

جذابیت‌های کم‌نظیر خوی چشم‌انتظار گردشگران

اسفند 29, 1402۳:۰۵ ق٫ظ 20

هم‌زمان با فرارسیدن عید نوروز و ایام تعطیلات شهرستان خوی با قدمت تاریخی خود که ظرفیت‌های زیادی از فرهنگ و تاریخ را در خود جای دارد منتظر حضور گردشگران و علاقه‌مندان به تاریخ است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، شهر خوی مهم‌ترین نقطه آذربایجان‌غربی است، اما بدون شک یکی از قدیمی‌ترین و پرقصه‌ترین شهرهای ایران است. جاهای دیدنی خوی تنها به طبیعت فوق‌العاده‌اش خلاصه نمی‌شود. قدیمی‌ترین کلیساهای ایران، حمام‌ها، مساجد و خانه‌های قدیمی و از همه مهم‌تر آرامگاه شمس تبریزی به‌تنهایی نمایانگر اهمیت شهر خوی هستند.

آرامگاه شمس تبریزی یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی در شهر خوی است این آرامگاه محل دفن شمس تبریزی، عارف و شاعر ایرانی است که نقش مهمی در زندگی و آثار مولانا داشت آرامگاه شمس تبریزی در فاصله سه‌کیلومتری از مرکز شهر خوی، در بین خانه‌های بلوار شمس تبریزی و در محله امامزاده قرار دارد.

اگر از بازار سرپوشیده تاریخی فقط شنیده‌اید باید برای دیدن طولانی‌ترین بازار سرپوشیده به خوی سفر کنید، بازار خوی یک مرکز تجاری برای خریدهای لوکس نیست، این بازار قدیمی یکی از دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری خوی به‌حساب می‌آید.

بازار خوی که به نام بازار قیصریه در میان مردم محلی شناخته می‌شود نزدیک به ۸۰۰ سال قدمت دارد و یکی از قدیمی‌ترین بازارهای سرپوشیده ایران است.

یکی دیگر از اماکن تاریخی و دیدنی خوی دروازه سنگی است؛ دروازه سنگی خوی مربوط به دوره ایلخانیان، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی داخل شهر خوی است.

این دروازه تاریخی، تنها دروازه باقی‌مانده از حصار شهر خوی است که درگذشته برای حفاظت از شهر در برابر حملات دشمنان ساخته شده بود. دروازه سنگی خوی در جنوب شرقی شهر خوی قرار دارد و به‌طرف شهر سلماس باز می‌شود.

شهرستان خوی قومیت‌ها و ادیان دیگر را نیز در خود جای داشت و دارد از جمله گواه آن کلیسای سوپ سرکیس است. این کلیسا به نام سرکیس گابادوکیان از مبلغان مسیحی قرن سوم میلادی نام‌گذاری شده است یک مبلغ مسیحی که به دست شاپور ساسانی به قتل رسید البته قدمت این کلیسا و تاریخ ساخت آن به یک قرن پس از مرگ سرکیس و قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد.

باید گفت این شهرستان علمای بزرگ مذهب شیعه را نیز در برگ زرین تاریخ خود دارد از جمله سید آل یعقوب؛ مقبره آل یعقوب یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی داخل شهر خوی به شمار می‌رود. این مسجد قدیمی که در کنار بازار قدیمی خوی قرار گرفته، در حقیقت آرامگاه شخصی به نام میر یعقوب کوه کمری است. میر یعقوب کوه کمری در گذشته یکی از عادل‌ترین قاضی‌های شهر خوی بوده، به‌طوری‌که هنوز مردم بومی این شهر و قدیمی‌ترها درباره عدالت و درستکاری او مثال‌ها و نقل‌قول‌های زیادی می‌آورند.

در ادامه دعوت می‌کنیم از خانه‌موزه کبیری نیز حتماً دیدن کنید آثاری بی‌نظیر در خود دارد، خانه کبیری یک بنای قدیمی و اولین موزه شخصی شمال غرب ایران است. این موزه در حقیقت خانه شخصی به نام حاج میر اسماعیل کبیری بوده و در حال حاضر در اختیار سازمان میراث‌فرهنگی قرار گرفته است.

خانه کبیری یکی از ارزشمندترین جاذبه‌های گردشگری خوی به‌حساب می‌آید. در این مکان می‌توانید آثار سنگی، سفالی، فلزی و شیشه‌ای مربوط به دوران هزاره اول قبل از میلاد تا دوران قاجار را ببینید. علاوه بر آثار تاریخی در این موزه آثاری در خصوص مردم‌شناسی و فرهنگ شمال غرب در نیز به نمایش گذاشته شده است و یکی دیگر از شواهد دارالمؤمنین بودن خوی مسجد داش آغلیان است و برای علاقه‌مندان به داستان و افسانه یکی از بهترین جاهای دیدنی خوی به‌حساب می‌آید.

به عقیده مردم محلی این مسجد در حقیقت خانه فردی درستکار و از نوادگان پیامبر بوده است. او در شب عاشورا خواب می‌بیند که چند زن سیاه‌پوش در حیاط خانه‌اش هستند. زن‌ها دور سنگی در حیاط ایستاده و گریه می‌کردند. صاحب مسجد از خواب پریده و سراسیمه به سمت سنگ می‌رود و در کمال تعجب چند قطره روی سنگ می‌بیند.

این رؤیا باعث می‌شود که او خانه‌اش را به مسجد تبدیل کند و مسجد مطلب‌خان یک مسجد روباز و از جالب‌ترین جاذبه‌های گردشگری خوی به‌حساب می‌آید. این مسجد معماری منحصربه‌فردی دارد و جزو معدود آثاری با معماری تلفیقی دوره‌های مختلف تاریخی در ایران است. اگرچه مسجد مطلب‌خان در دوره قاجار تجدید بنا شده، اما قدمت آن به دوره ایلخانی بازمی‌گردد و سبک معماری آن به دوره سلجوقی تعلق دارد.

طبیعت خوی نیز اماکن بسیار دیدنی از لحاظ جغرافیایی در خود دارد که در نوع خوی بی‌نظیر و کم‌نظیر است

آبشار بدلان یکی از زیباترین جاهای سرسبز خوی است، این آبشار در دامنه کوه اورین قرار دارد و از چشمه‌های آب جوشیده از دل کوهستان سرچشمه می‌گیرد. آبشار بدلان در رده بلندترین آبشارهای استان آذربایجان غربی قرار دارد و از ارتفاع ۵۰ متری به پایین می‌ریزد. جهنم‌دره، یکی از زیباترین جاهای سرسبز خوی است. یکی از مواردی که زیبایی جهنم‌دره را دوچندان می‌کند، ایل و منظره زیبای چادرهای عشایر است. این دره زیبا و کوهستانی، یکی از مسیرهای کوچ ایل بزرگ شاهسون محسوب می‌شود. این دره شگفت‌انگیز در نزدیکی یکی از روستاهای گردشگری خوی به نام قریس قرار گرفته است.

یکی دیگر از این مناطق دیدنی منطقه شکار ممنوع زر آباد است این منطقه یک منطقه کوهستانی و از جاهای سرسبز خوی است. اگر در طبیعت خوی به دنبال منطقه‌ای بکر و خوش‌آب‌وهوا هستید، زر آباد یکی از بهترین جاهای دیدنی اطراف شهر خوی برای استراحت و طبیعت‌گردی است. این نقطه سال‌ها است که به دلیل وجود حیات‌وحش به‌عنوان منطقه شکار ممنوع شناخته می‌شود.

زیرساخت‌های گردشگری خوی باید تقویت شود 

افراسیاب گراوند رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوی با بیان اینکه سفر یکی از بهترین کارهایی است که می‌توان برای تقویت سلامتی و یادگیری در مورد فرهنگ‌های دیگر انجام داد اظهار داشت: فرهنگ غنی مردمان آذری‌زبان در شمال غربی ایران، یکی از بهترین فرصت‌ها برای آشنایی با فرهنگ‌های این منطقه است شهرستان خوی در آذربایجان غربی، هم یک شهر بسیار زیبا است و هم از لحاظ استراتژیک، در نقطه خاصی واقع شده و هم دیدن جاهای دیدنی خوی، بر اطلاعات عمومی و تاریخی شما خواهد افزود.

وی گفت: شهرستان خوی همچنین دارای بزرگ‌ترین و پرترددترین پایانه مسافری کشور از مرز رازی بوده و با داشتن جاذبه‌های فرهنگی، تاریخی و طبیعی و باید تلاش شود با تقویت زیرساخت‌های گردشگری حداقل مدت ماندگاری این مسافران را به‌منظور ترغیب به بازدید از فرهنگ، تاریخ و طبیعت خوی به چند شب افزایش داد.

گرواند تصریح کرد: باتوجه‌به کمبود اعتبارات فرهنگی، اجرای بسیاری از برنامه‌ها با تأخیر همراه است که باید برای افزایش این اعتبارات هم‌اندیشی و چاره‌اندیشی شود.

رسم‌ورسوم دیرینه شهرستان خوی فراموش شده است

عاشیق علی رحمانی از نواهای ماندگار شهرستان خوی است که دررابطه‌با سنت‌های خوی گفت: در خوی در ایام نوروز به اسفندماه بایرام آیی؛ یعنی ماه عید می‌گویند که «تَکم چی‌ها» در اواخر این ماه آئین مخصوص فرارسیدن عید نوروز را انجام می‌دانند به این صورت که تَکم چی، تکم را در کوچه‌ها می‌چرخاند و اشعار ترکی که ما بایاتی می‌گوییم می‌خواند و به‌خاطر مژده دادن آمدن عید از مردم پاداش دریافت می‌کرد که متأسفانه این رسم امروزه به دست فراموشی سپرده شده است و این اشعار را تنها می‌توان از زبان پیرمردانی چون من شنید.

وی گفت: در این شهر آداب‌ورسوم تلفیقی از آیین‌های قبل از اسلام و اسلامی وجود داشت و دارد و ازآنجایی‌که هنوز هم که هنوز است عاشیق‌ها نمادی از فرهنگ اصیل منطقه آذربایجان را نشان می‌دهد اگرچه بسیاری از آداب‌ورسوم ملی به دنبال زندگی امروزی به دست فراموشی سپرده شده است؛ اما بازهم گه‌گداری در گوشه‌کنار شهرمان بالاخص در روستاها از این آیین‌ها دیده می‌شود.

رحمانی ادامه داد: از جمله آداب‌ورسوم کهن سنتی این شهر می‌توان به آیین نام‌گذاری فرزندان، سایاچی، کوسا، عروسی‌های پر دبه و چندروزه، آیین برداشت گندم (تاخیل)، طلب باران، رسم خضر نبی، روز قوچ، رسم ننه تپه، سنت ختنه پسران و… اشاره کرد.

مسئولان برنامه‌ای برای جذب گردشگر در خوی را ندارند

امیرعلی موسوی خبرنگار خوئی نیز با انتقاد از عملکرد مسئولین شهرستانی در راستای جذب گردشگر نداشتن برنامه برای این صنعت در خوی گفت: شهرستان خوی صدها جای دیدنی و تاریخی دارد از جمله کاروان‌سرای خان، کاروان‌سرای میرزا هاشم، کاروان‌سرای شاه‌عباس، پل هوایی محل اتصال ایران اروپا، پل خاتون، کلیسای مهلذان، کلیسای قریس، آرامگاه جهان‌پهلوان پوریای ولی، مسجد تاریخی شاه، مسجد ملاحسن، امامزاده سید بهلول و میرهادی، جاهای طبیعی خوی شهر توریستی فیرورق، روستاهای گردشگری پسک و بدلان، منطقه حفاظت شده مراکان، ابوالفضل اوجاغی، باغ تاریخی دلگشا، پارک جنگلی پئره، پارک کوهستانی فنایی (بام خوی) غار علی شیخ، کاروان‌سرای قطور، مجتمع‌های تجاری مدرن آنا آتا، شمس، ایران‌زمین و انواع پاساژ و بوتیک، بازارچه مرزی خوی و… دارد که انسان از شمردن آنها قاصر است ولیکن کم‌کاری مسئولین شهرستانی را نیز می‌توان کاملاً مشهود احساس کرد.

وی سوغات خوی اشاره کرد و افزود: تخمه، گل محمدی، گلاب و عسل از مهم‌ترین سوغات خوی هستند و برای مسافرانی که از خوی خواهند گذشت پیشنهاد می‌کنم حتماً از آبگوشت لاخولی معروف‌ترین غذای محلی شهر خوی را تناول کنند و از نمد و فرش که صنایع‌دستی معروف این شهرستان هستند به‌عنوان یادگاری برای خود به سوغات ببرند.

گزارش از هادی عباس‌پور

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×