» اجتماعی » جوجه‌آوری میش‌مرغ در پناهگاه حیات‌وحش آذربایجان غربی
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی خبر داد:

جوجه‌آوری میش‌مرغ در پناهگاه حیات‌وحش آذربایجان غربی

مرداد 4, 1403۱۲:۱۴ ب٫ظ 30

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی از موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌ها برای جوجه‌آوری و افزایش جمعیت پرنده نادر میش‌مرغ در پناهگاه حیات‌وحش دشت سوتاو و حمامیان شهرستان بوکان خبر داد.

سعید شهند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به جوجه‌آوری مرغ میش در آذربایجان غربی اظهار کرد: بعد از سه سال تلاش برای گونه در معرض خطر مرغ میش شاهد جوجه‌آوری میش‌مرغ در پناهگاه حیات‌وحش دشت سوتاو و حمامیان بوکان هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی تصریح کرد: طبق پایش‌های میدانی اخیر، شاهد جوجه‌آوری پرنده میش‌مرغ در پناهگاه حیات‌وحش دشت سوتاو و حمامیان هستیم. این موفقیت نتیجه تلاش‌های شبانه‌روزی سه سال اخیر برای نجات این گونه در معرض خطر انقراض است.

وی افزود: روند افزایشی جمعیت میش‌مرغ در این پناهگاه قابل‌توجه است. اگرچه برای به‌دست‌آوردن آمار دقیق نیاز به برگزاری سرشماری است، مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که جمعیت این پرنده قطعاً افزایش‌یافته است.

شهند با اشاره به اینکه فصل تابستان زمان جوجه‌آوری و یک دوره کلیدی در چرخه زیستی میش‌مرغ است، گفت: «باتوجه‌به زراعی بودن زمین‌های دشت سوتاو و حمامیان و زمان برداشت گندم، کارشناسان و محیط‌بانان با همکاری اعضای انجمن محیط زیستی ژین بانان در طرح حفاظتی «چیرگ وان»، زیستگاه‌های میش‌مرغ را به‌طور میدانی پایش کرده و آموزش‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی همچنین به اقدامات مهمی که برای احیای جمعیت میش‌مرغ انجام شده اشاره کرد و گفت: از جمله این اقدامات می‌توان به احداث مرکز تکثیر در اسارت، حذف گونه‌های طعمه‌خوار از منطقه، توسعه سیستم پایش و رصد با نصب دوربین‌های مداربسته، حرارتی و پایش هوایی، نصب تابلوهای بتنی برای آگاهی‌رسانی به مردم و خرید اراضی و محصولات کشاورزی اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: این موفقیت‌ها نشان‌دهنده عزم جدی برای حفظ و احیای گونه‌های در معرض خطر است و امید به آینده‌ای روشن‌تر برای میش‌مرغ را تقویت می‌کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×