» اخبار استان » حال اقتصاد و کسب‌وکار خوی خوب نیست
اخبار استان - اقتصادی - تیتر یک

حال اقتصاد و کسب‌وکار خوی خوب نیست

اسفند 28, 1402۰:۰۵ ق٫ظ 110

شهرستان خوی باتوجه‌به داشتن ظرفیت اقتصادی کم‌نظیر و دروازه اروپا بودن به دلیل عدم مدیریت صحیح منابع اوضاع‌واحوال کسب‌وکارها خوب نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، شهرستان خوی جزو شهرستان‌هایی است که به لحاظ موقعیت سرزمینی و هم‌جواری با کشورهای خارجی از موقعیت برتر جغرافیایی برخوردار است.

اما با همه ویژگی‌های بارزی که کمتر شهرستانی از این ظرفیت برخوردار بوده و وضعیت کسب‌وکار خوی خوب نیست و کسبه و بازاریان از وضعیت بازار گله‌مندند.

بنابراین باید گفت شهرستان خوی با مرز رازی، اماکن تاریخی و فرهنگی، جاده ابریشم، مسیر ریلی به اروپا، بازارچه مرزی، قطب اول تولید عسل و تخمه آفتاب‌گردان و ظرفیت معادن طبیعی که از شمردن امتیازات شهرستان خوی انگشت‌به‌دهان می‌مانیم و اما وضعیت اقتصادی شهرستان را با یک حساب سرانگشتی می‌بینیم که اوضاع خوب نیست و از خود می‌پرسیم مشکل از کجاست چرا احوال اقتصادی خوی خوب نیست؟

در یک بررسی کوتاه می‌توان موضوع عدم مدیریت صحیح منابع، تضاد در تخصیص اعتبارهای ملی برای خوی، عدم مهارت‌آموزی در توسعه کسب‌وکارها، عدم وجود اتاق فکر اقتصادی با حضور نخبگان در طرح‌ریزی برای چشم‌انداز اقتصادی و چندین موارد دیگر از مهم‌ترین موضوعاتی است که باید برای رفع آنها برنامه‌ریزی کلانی انجام داد.

وضعیت کسب‌‌و‌کار و اشتغال در خوی مطلوب نیست

عادل نجف‌زاده نماینده خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی در این مورد گفت: ارتقای زیرساخت‌های کسب‌وکار، اشتغال، جاده‌های مواصلاتی، مباحث گازرسانی، استفاده حداکثری از ظرفیت مرزی خوی و چایپاره و همچنین اقتصاد مولد گردشگری و کشاورزی به‌خاطر غفلت‌هایی که درگذشته صورت‌گرفته و در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.

وی با اشاره به‌قرار گرفتن شهرستان خوی به‌عنوان منطقه آزاد تجاری افزود: مناطق آزاد اقتصادی نسل جدیدی است که بر پایه تعرفه‌های ترجیحی، همچنین تسهیل روابط، پایه‌گذاری می‌شوند و سرمایه‌گذاری در حدفاصل این منطقه آزاد مشترک می‌تواند فضای کسب‌وکار منطقه‌ای و یک بلوک اقتصادی قدرتمند را در شمال غرب کشور به مرکزیت خوی فراهم آورد.

نجف‌زاده با بیان اینکه خوی با داشتن پیشینه قوی تاریخی، اقتصادی، فرهنگی و مذهبی و قرارگرفتن در مسیر جاده ابریشم از شهرهای پررونق اقتصادی و فرهنگی در ایران محسوب می‌شد، اظهار داشت: شهرستان خوی با داشتن مرز رازی به‌عنوان نزدیک‌ترین و امن‌ترین مسیر ارتباطی ریلی و جاده‌ای کشور به ترکیه و اروپا محسوب می‌شود، باتوجه‌به نظرات صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی مبنی بر تبدیل‌شدن خوی به منطقه آزاد تجاری شاهد تحولی عظیم در تجارت و اقتصاد کشور خواهیم بود.

نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ظرفیت‌های دیگر اقتصادی شهرستان خوی خاطرنشان کرد: سعی ما در راستای حذف موانع و جذب سرمایه‌گذار برای توسعه شهرستان خوی است که در این راستا تلاش‌های مستمری صورت‌گرفته و نتایجی خوی نیز حاصل شده است و اما به دلیل کمبود بودجه مراحل به‌کندی پیش می‌رود که قطعاً بعد از حل این موانع کسبه و مردم شهرستان خوی پیشرفت اقتصادی را کاملاً محسوس درک خواهند کرد.

عدم مدیریت صحیح منابع دلیلی بر عدم توسعه اقتصادی است

کریم علی‌نژاد فرماندار خوی نیز دلیل عدم توسعه چشمگیر اقتصادی شهرستان خوی را عدم مدیریت صحیح منابع دانست و گفت: تا زمانی که نتوانیم به شاخص‌های کلان مانند رشد اقتصادی بپردازیم، متأسفانه سفره معیشت و محیط کسب‌وکار اصلاح نمی‌شود.

وی گفت: صحبت‌ها و تقاضاهای مردم خوی در مورد کم‌شدن قدرت خرید مردم، عدم توسعه شهرستان و اشتغال منطقی است و این حق آنها است که به دلیل داشتن ظرفیت اقتصادی خوب خوی از زندگی بهتری برخوردار باشند؛ اما متأسفانه به دلیل عدم مدیریت و آگاهی صحیح از نحوه جذب سرمایه و استفاده از منابع مردمی این شهرستان از توسعه عقب‌مانده به‌طوری‌که نزدیک عید نوروز داد همه کسبه درآمده و می‌گویند که خرید و فروشی نیست و تنها محدود به پرسش قیمت‌ها می‌شود و خیلی به‌ندرت معامله‌ای صورت می‌گیرد.

فرماندار خوی ادامه داد: در بازدیدهایی که از واحدهای تولیدی داشته‌ایم سعی بر آن است با رفع موانع قانونی اماکن تولید و راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید برای اشتغال‌زایی رونق اقتصادی را در شهرستان خوی ایجاد کنیم.

وی افزود: باتوجه‌به اینکه در حال حاضر منابع مالی دولت محدودیت دارد و امکان سرمایه‌گذاری‌های دولت و تزریق بودجه به پروژه‌های عمرانی محدود است باید از ظرفیت‌های خوی برای توسعه و عمران استفاده کرد.
علی‌نژاد با بیان اینکه بخشداران باید به وظایف خود با تمام وجود عمل کنند گفت: مشکلات مناطق و بخش‌ها باید در منطقه خودشان توسط بخشدار به‌عنوان نماینده دولت با همکاری شوراها و دهیاران حل‌وفصل شود و مدیران ما باید هوشمند کارکرده و نگاهشان به بازار، رقبا و تولیدات آن‌ها باشد و توجه شود که آن تولید در داخل بومی‌سازی شود و یا با یك برنامه منسجم از ظرفیت‌های داخلی استفاده كرده و بومی‌سازی صورت گیرد چرا که ما بهترین منابع و امكانات را داریم؛ اما مشكل این است كه مدیریت صحیح نداریم.

فعال‌سازی واحدهای نیمه‌فعال راهی برای اشتغال‌زایی است

امیر جعفری رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی با اشاره به برنامه‌های اقتصادی در شهرستان و توسعه کسب‌وکارها گفت: ما اگر در كشور برنامه توسعه کسب‌وکار داشته باشیم این بخش قانون، امنیت و تسهیلگری ایجاد می‌کند و طی جلسه‌ای که با مدیران شهرستان خوی داشته‌ایم بنا بر این شد که تلاش برای فعال‌سازی واحدهای نیمه‌فعال و حمایت از واحدهای صنعتی و تولیدی جهت استفاده از تمامی ظرفیت خود، تداوم داشته باشد.
وی تصریح کرد: همچنین تعامل و هم‌افزایی دستگاه‌های متولی برای حضور سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و تسهیل سرمایه‌گذاری از اقدامات اساسی برای اشتغال‌زایی و توسعه اقتصادی است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت خوی با بیان ظرفیت معادن خوی یادآور شد: بیش از 6 هزار نفر در واحدهای صنعتی خوی مشغول به کار هستند و در مورد معادن شهرستان خوی باید گفت که این شهرستان دارای ۵۵ معدن فعال با ذخیره قطعی بیش از یک میلیون تن انواع مواد معدنی است که با برنامه‌ریزی درست می‌توان هم رونق اقتصادی برای شهرستان ایجاد کرد و هم زمینه اشتغال جوانان و حذف بیکاری را فراهم کرد.
وی همچنین به تردد روزانه هزاران مسافر از خوی به ترکیه افزود: می‌توان از محل تردد هزاران نفر مسافر از خوی برای مردم شهر ایجاد اشتغال کرد و اقتصاد و تجارت این شهر را رونق بخشید و اما گزارش‌ها حاکی از این است که هنوز برنامه درستی برای استفاده از این ظرفیت وجود ندارد و این‌همه مسافر بدون آوردی برای خوی از این شهرستان فقط تردد می‌کنند.
به‌عنوان نکته پایانی یادآوری می‏‌شود در حال حاضر باتوجه‌به تورم و شرایط اقتصادی می‏‌توان گفت مسائل اقتصادی و عدم مدیریت صحیح آن، گریبان مسئولین خویی را گرفته، طوری که مشکل مشترک نهادها و سازمان‌های دولتی و مردمی در این شهرستان شده است و شاید اغلب خانواده‏ها این سؤال را از خودشان بپرسند که با مشکلات اقتصادی چه کنیم؟
جواب آن بسیار آسان است با درک صحیح از مدیریت اقتصادی خانواده و کسب مهارت در این زمینه می‏‌توانیم به بسیاری از مشکلات اقتصادی غلبه کنیم و این رفتار را الگوی آموزش و یادگیری شهروندان و مدیران کسب‌وکارها قرار دهیم.
البته برای غلبه بر بحران فهم صحیح مدیریت اقتصادی، نقش مسئولان در ایجاد فرهنگ مناسب اقتصادی در بین مردم پررنگ است. امید است مسئولان خود با درک صحیح از این بحران، شهروندان را نیز برای رونق اقتصادی کسب‌وکارها و اشتغال‌زایی با برنامه‌های مناسب فرهنگی و اجتماعی و توجه به فرهنگ بومی و ملی یاری رسانند.
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×