» اجتماعی » حرمت ماه رمضان در سیزده‌بدر صیانت شود
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گزارش و تحلیل
درخواست مردم آذربایجان‌غربی از گردشگران در روز طبیعت؛

حرمت ماه رمضان در سیزده‌بدر صیانت شود

فروردین 13, 1403۰:۱۰ ق٫ظ 60

امسال روز طبيعت با ماه رمضان مصادف شده است، بنابراین باید بخشی از لذت‌های سیزده‌بدر را به خاطر ماه رمضان محدود کنیم و حرمت این ماه را حفظ کنیم در واقع صیانت حرمت ماه مبارک رمضان درخواست جمعی از مردم آذربایجان‌غربی است.

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، رمضان، ماهی است که در آن انسان‌ها به تمرین دل‌کندن‌ها می‌پردازند. این ماه، قوت و قدرتی به ما می‌دهد تا بدون توجه به مادیات و تکثرات عالم ماده، به دنیای روحی و معنوی پیوند بزنیم. در مصادف شدن نوروز و رمضان، می‌توانیم بخشی از لذت‌های نوروز را به خاطر ماه رمضان محدود کنیم. این تمرین، یک فرصت رشد برای انسان‌ها است.

ماه رمضان، به عنوان ماهی که قرآن در آن نازل شد، دارای عظمت و توانایی است و در این ماه، هر عمل انسانی فضیلت بیشتری دارد. این عمل می‌تواند عمل معمولی افراد عادی باشد، نه فقط عمل‌های عرفا و علما. ماه رمضان، فرصتی است برای بازگشت به خودمان، به آن چیزهایی که قرآن برای ما نازل شده است، از جمله مسئله مهم هدایت انسان.

بهترین اعمال در ماه رمضان شامل خواندن دعاها است. اما ما نباید تنها در مناسک ماه رمضان بمانیم. باید معنای اصلی این ماه را درک کنیم. به عنوان مثال، باید به این مسئله اندیشید که چرا خداوند برای چندین ساعت در روز در ماه رمضان برخی حلال‌ها را بر انسان حرام کند و فلسفه این امساک چیست؟

در واقع، دنیای پس از مرگ و دنیای برزخی که در پیش داریم، بدون ماده است. هیچ کدام از نعماتی که در دنیا وجود دارد، در برزخ وجود ندارد. تمام رفتار ما در آن عالم ظاهر می‌شود. یکی از چالش‌های این مسیر، دل کندن از مادیات است. رمضان، تمرین دل‌کندن‌ها و تمرین اینکه ما می‌توانیم بدون توجه به مادیات و عالم ماده هم زندگی کنیم، به ما می‌دهد بنابراین این فرصت در در عید امسال بیشتر خودنمایی می‌کند.

یکی از مهم‌ترین دستورات عمومی و جامع آیین اسلام روزه‌داری در ماه مبارک رمضان است که میان فقیر و غنی، رئیس و مرئوس تفاوتی ندارد و همه افراد دارای شرایط، بدون هیچ امتیازی روزه بگیرند.

امر به معروف و نهی از منکر یعنی مردم را به کار نیک واداشتن و از کار زشت بازداشتن است و این فریضه الهی به صورت قلبی، زبانی و عملی در جامعه اسلامی باید انجام گیرد، قلبی و زبانی را باید عموم مردم و عملی را مراجع حاکمیتی باید انجام بدهند و همچنین هیچ کس نباید نسبت به فعل و انفعالات رخ داده در جامعه خود بی‌تفاوت باشد. زیراکه این امر به معروف و نهی از منکر است که جامعه را زنده و پویا نگه می‌دارد.

امسال عیدنوروز و روز طبيعت با ماه رمضان مصادف شده است، بنابراین باید بخشی از لذت‌های نوروز و سیزده‌بدر را به خاطر ماه رمضان محدود کرده و حرمت این را را حفظ کنیم در واقع صیانت حرمت ماه مبارک رمضان درخواست جمعی از مردم آذربایجان‌غربی است.

در روز طبیعت باید حرمت ماه مبارک رمضان حفظ شود 

سمناز محمدی در گفتگو با  خبرنگار حرف رک با اشاره به حلول دو بهار طبیعت و قرآن گفت: رمضان ماه انسان‌سازی است که مردم و مسلمانان باید حرمت این ماه را حفظ کرده و باید از این ماه مبارک و معنوی به خوبی در جهت خودسازی درونی استفاده کنند.

وی تصریح کرد: در روز طبیعت باید حرمت ماه مبارک رمضان و روزه‌داران را حفظ کنیم و دیگران را برای حفظ حرمت این ماه را حفظ کرده و این روز را با «افطاری خانوادگی در طبیعت» گرامی دارند.

محمدی بیان کرد: حتی افرادی هم که عذر شرعی دارند نباید در ملأ عام روزه‌خواری کنند و حرمت این ماه را حفظ کنند.

برپایی سفره‌های افطاری باید از ویژگی‌های امسال روز آخر نوروز باشد

زهرا رضوانی دیگر شهروند ارومیه‌ای به خبرنگار حرف رک گفت: امسال هم‌زمانی بهار طبیعت با بهار قرآن باعث شده تا آئین «سیزده بدر» هم رنگ و بوی رمضانی بگیرد مردم باید با برپایی سفره‌های افطاری فرهنگ‌سازی کرده و حرمت این ماه را حفظ کنند.

وی تصریح کرد: از شهروندان در ارومیه، استان و همچنین میهمانان نوروزی انتظار می‌رود در روز طبیعت، روزه‌خواری نکنند و حرمت ماه مبارک رمضان حفظ کنند و این روز را با فطاری خانوادگی در طبیعت گرامی داشته شود.

رضوانی  بیان کرد: همچنین مسئولان باید در این روز با امر به معروف و نهی از منکر مانع روزه‌خواری در شهر شده و حال و هوای ارومیه باید کاملا ماه رمضانی باشد.

در روز طبیعت به ارزش‌های دینی احترام بگذاریم

مصطفی دیدار فرهنگی بازنشسته در گفتگو با خبرنگار حرف گفت: در تاریخ ایران، سیزدهم فروردین به نام روز طبیعت شناخته می‌شود. این روز، آخرین روز از جشن‌های نوروز است و مردم به طبیعت می‌روند تا در فضای باز اوقات خوشی را سپری کنند.

وی تصریح کرد: سیزده بدر نیز یکی از جشن‌های ایرانی است که در همین روز برگزار می‌شود. در این روز، مردم به دشت و صحرا می‌روند و با پیکنیک و تفریح در طبیعت، از آخرین روز عید لذت ببرند و این همزمانی بین روز طبیعت و سیزده بدر، تلاقی معناداری است که همزمانی این دو سنت و فریضه آسمانی را معنا می‌دهد. امیدوارم همه ما در این روزها به فرمان‌های الهی و ارزش‌های دینی احترام بگذاریم و از زیبایی‌های طبیعت بهره‌ ببریم.

برخورد قاطع و جدی دستگاه قضایی با هنجارشکنی در ایام پیش روی ماه‌ مبارک رمضان

ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان‌غربی طی دستوری به روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضائی استان اقدامات جدی و بازدارنده را با افراد معدود و محدودی که حرمت ایام ماه مبارک رمضان و شهادت مولای متقیان را رعایت نمی‌کنند خواستار شد.

عتباتی ضمن تشکر از عموم مردم متدین و شریف استان که با احترام کامل به شعائر دینی و مذهبی اقدام کرده‌اند از دادستان‌ها خواست در همراهی و همکاری با مجموعه‌های ضابطین و مدیران شهری با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه از هر‌گونه هنجارشکنی و بی‌اخلاقی پیشگیری به عمل آید.

تظاهر به روزه‌خواری در ملأعام از نظر شرعی و قانونی جرم است

مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم با بیان اینکه تظاهر به روزه‌خواری در ملأعام از نظر شرعی و قانونی جرم است گفت: به ضابطین دستور داده شده است معدود افرادی که حرمت ماه مبارک رمضان و ایام شهادت حضرت علی (ع) را رعایت نکنند برخورد قاطع قانونی و قضایی صورت گیرد و نسبت به تعقیب و تشکیل پرونده برای این افراد اقدام کنند.

وی تصریح کرد: دستگاه قضایی استان تاکید دارد به لحاظ تقارن روز طبیعت و روز شهادت مولای متقیان مردم شریف و دیندار استان حرمت این ایام را به شایستگی رعایت کنند.

درخواست امام‌جمعه اشنویه از مردم درخصوص حفظ حرمت لیالی قدر در روز طبیعت

ماموستا عباس رسولی امام جمعه شهرستان اشنویه بیان کرد: با توجه به همزمانی روز طبیعت با ماه مبارک رمضان و سالروز شهادت حضرت علی (ع)، مردم باید مراقبت کنند که در روز طبیعت، حرمت ماه رمضان و اهل بیت (ع) حفظ شود و هیچ خدشه‌ای به حرمت آنان وارد نشود.

وی بیان کرد: با توجه به آیات نورانی قرآن کریم و فرمایشات بزرگان دین، شب‌های قدر سراسر نور و فرصت برای بهره‌مندی از رحمت بیکران الهی است. عبادت در شب قدر برتر از عبادت هزار ماه است.

امام‌جمعه اشنویه عنوان کرد: در این روزها، توصیه می‌شود افراد با برنامه‌ریزی مناسب حداکثر بهره معنوی را از این ایام ببرند و وحدت و انسجام ملی برای حفظ شعائر دینی و اسلامی مدنظر قرار دهند و از هرگونه اعمال خلاف شئونات اسلامی پرهیز کنند.

وی تصریح کرد: در روز طبیعت، حرمت و شأن ایام شب‌های قدر را حفظ کنیم. همچنین، باید از برگزاری مراسماتی که سبب اساعه ادب به مقدسات می‌شود، جلوگیری کنیم. در این روز، مسلمانان با اتحاد، همدلی و انسجام پیش رفته و پایبند مقدسات خود باشند.

در روز طبیعت حرمت و شأن ایام شب‌های قدر را حفظ شود

ماموستا مامد کلشی‌نژاد امام‌جمعه اهل‌سنت ارومیه با اشاره به روز ۱۳ فروردین و روز طبیعت، عنوان کرد: با احترام به مقدسات دینی و روزهای مذهبی، باید در روزهای مخصوصی مانند روز طبیعت و شب‌های قدر، احترام و ادب را حفظ کنیم.

وی بیان کرد:در این روزها، مردم با همدلی و انسجام به سوی خیر و برکت پیش می‌روند. از برگزاری مراسماتی که ممکن است به اساعه ادب منجر شود، خودداری کنیم و به حرمت این ایام احترام بگذاریم. همچنین، در شب‌های قدر، دعا و عبادت را فراموش نکنیم، زیرا این شب‌ها بسیار مقدس و پربرکت هستند.

کلشی‌نژاد عنوان کرد: از خداوند می‌خواهیم که همه ما را از رحمت خود نسیم کند و در این ایام مقدس، دعاهای ما را پذیرفته کند.

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×