» تازه های خبر » تهدید امنیت جانی مردم مهاباد توسط سگ‌های ولگرد
تازه های خبر - تیتر یک - مهاباد

تهدید امنیت جانی مردم مهاباد توسط سگ‌های ولگرد

مرداد 14, 1402۹:۰۷ ب٫ظ 1 80

روز گذشته یک جوان مهابادی هنگام فرار از دست سگ‌های ولگرد به‌شدت مجروح می‌شود و چند روز پیش هم حمله سگ‌ها به یک دختربچه روستایی خبرساز شد.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک به نقل از پایگاه خبری هالان 24؛ چند روز پیش حمله یک قلاده سگ ولگرد به یک کودک در یکی از روستاهای مهاباد خبرساز شد. روز گذشته هم یک جوان در داخل شهر مورد حمله گله سگ‌ها قرار گرفت که حین فرار به‌شدت مجروح می‌شود.

جمعیت سگ‌های بلاصاحب در مهاباد حالا آن‌قدر زیاد شده که به‌صورت گله‌ای حرکت می‌کنند و اگر یکی از آنها به‌سوی قربانی حمله کند بقیه گله هم بدون درنگ قربانی را محاصره و زمین‌گیر می‌کنند.

معمولاً زنان و کودکان در مقابل حمله سگ‌ها بیشتر از مردان آسیب می‌بینند.

هزاران سال است که سگ‌ها توسط انسان‌ها اهلی شده‌اند و این تغییرات باعث شده تا دیگر سگ‌ها به‌عنوان بخشی از حیات‌وحش در نظر گرفت نشوند. حالا افزایش جمعیت سگ‌ها ممکن است حتی حیات‌وحش را هم تهدید کند.

 تا چند سال قبل، تعداد سگ‌های بلاصاحب در مهاباد آن‌قدری کم بود که بشود با راهکارهای مناسب آنها را زنده‌گیری و عقیم‌سازی کرد تا امروز به یک معضل و تهدید مهارنشدنی تبدیل نشوند؛ اما ظاهراً مسئولین شهر از جمله شورای شهر و شهرداری زیاد مسئله را جدی نگرفته بودند و در یک مقطع کوتاه سگ‌کشی کردند که آن هم تأثیری در جلوگیری از افزایش جمعیت سگ‌ها نداشت.

 بررسی آمار نشان می‌دهد که آینده خوش‌بینانه‌ای در مورد سگ‌های بلاصاحب در مهاباد وجود ندارد و آنها به یکی از مشکلات اصلی حوزه بهداشتی این شهر تبدیل شده‌اند. سال گذشته، شهرداری این شهر به پرداخت بیش از هفت میلیارد ریال دیه ناشی از گازگرفتگی سگ‌های بلاصاحب توسط مراجع قضایی به مردم محکوم شده است.

 بااین‌حال، بنا بر اعلام مسئولان شهرداری، حدود ۴۰۰ قلاده از این سگ‌ها در سال گذشته جمع‌آوری و به مرکز نگهداری سیدآباد مهاباد که در حاشیه شهر قرار دارد منتقل شده‌اند، اما هنوز هم مردم با صحنه‌های ناخوشایند حضور و حملات این سگ‌ها روبرو هستند که برای آنان خطراتی را به همراه دارد و این معضل بزرگ برای شهروندان تبدیل به کابوس شده است.

 مسئولان مهاباد باید تلاش کنند تا با اتخاذ تدابیر مناسب، این حوادث را کاهش دهند. برای مثال، شهرداری باید به شکل فعالانه‌تری در جمع‌آوری و نگهداری سگ‌های بلاصاحب دخالت کنند.

آنچه محرز و مسلم است این است که افزایش تعداد سگ‌ها ولگرد و قدرت‌نمایی آنها در گوشه‌وکنار این شهرستان امنیت روانی مردم را خدشه‌دار کرده است و لازم است تصمیم‌های سازنده و درستی درباره کنترل جمعیت آنها گرفته شود.

شهرداری به‌تنهایی قادر به مهار این معضل بهداشتی و اجتماعی نیست و لازم است سایر گروه‌های داوطلب مردمی هم در کنار مسئولین شهرداری برای حل این مشکل که هر روز بزرگ‌تر می‌شود پای‌کار بیایند.

کم‌توجهی به مسئله سگ‌ها بعید نیست در چند روز آینده باعث مرگ شهروندان هم شود؛ مثل همان اتفاق تلخی در اشنویه افتاد و حتی چند سال پیش باعث فوت دردناک یک نوجوان روستایی اهل نقده شد.

کشتار یا عقیم‌سازی سگ‌های ولگرد و یا هر روش مؤثری که بتواند جمعیت سگ‌ها را کاهش دهد به یک نیاز فوری در مهاباد تبدیل شده و بعید نیست مقابله با جمعیت سگ‌ها تبدیل به وعده انتخاباتی نامزدهای دور بعد شورای شهر هم شود.

نگاهی به تجربیات استان‌ها یا کشورهای موفق در این زمینه هم می‌تواند راهگشای مسئولین مهابادی برای رفع دغدغه‌مندی مردم باشد.

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×