» اجتماعی » خاموشی آرام حیات شهروندان در محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

خاموشی آرام حیات شهروندان در محورهای مواصلاتی آذربایجان غربی

شهریور 4, 1402۸:۲۷ ق٫ظ 60

هم مرز بودن استان آذربایجان غربی با سه کشور تردد کامیون‌های ترانزیتی در محورهای مواصلاتی را به همراه دارد بنابرابن نبود بزرگراه و رفت‌وآمد و ترافیک بالای برخی جاده‌های این استان حوادث ناگواری را رقم می‌زند که گاهی اوقات این وقایع جبران‌ناپذیر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حرف رک، انسان وسیله نقلیه و جاده سه ضلع یک حادثه رانندگی محسوب می‌شوند که بسته به نوع حوادث میزان دخیل بودن آن‌ها از حادثه‌ای به حادثه دیگر متفاوت است. در این میان عامل انسانی در ایران بیشترین نقش را در حوادث رانندگی ایفا می‌کند، اما این به معنای آن نیست که سایر عوامل شایسته توجه نیستند.

از آن جایی که عوامل بشری در حوادث رانندگی بیشترین نقش را دارد با ایمن‌سازی راه‌ها و وسایل نقلیه می‌توان از قدرت مرگبار خطاهای انسانی در سوانح رانندگی کاست.

هم مرز بودن استان آذربایجان غربی با سه کشور تردد کامیون‌های ترانزیتی در محورهای مواصلاتی را به همراه دارد نبود بزرگراه و رفت‌وآمد و ترافیک بالای برخی جاده‌های این استان حوادث ناگواری را رقم می‌زند که گاهی اوقات این وقایع جبران‌ناپذیر است.

حوادث جاده‌ای در برخی محورهای آذربایجان غربی، مخصوصاً در بخش جنوبی این استان که تبدیل به جاده‌های مرگ شده روزانه تعدادی از شهروندان را به کام مرگ می‌کشاند به‌طوریکه شهروندان از محور سلماس – قوشچی – ارومیه به‌عنوان جاده مرگ نام می‌برند.

۲۸۳ نفر در تصادفات جاده‌ای استان جان باختند

موسی ادیب‌فر مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی گفت: طی ۴ ماه سال جاری در تصادفات جاده‌ای استان، ۲۸۳ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در سال گذشته در مجموع ۱۳ هزار ۲۶۶ نفر در تصادفات جاده‌ای مصدوم شدند، خاطرنشان کرد: در چهارماهه نخست سال جاری تعداد مصدومین تصادفات رانندگی اعم از درون‌شهری و برون‌شهری هزار و ۱۶۸ مرد و یک هزار و ۴۲۶ زن هستند.

فوت ۳۶ شهروند در اثر وقوع تصادفات رانندگی در عرض یک ماه

سرهنگ رضا پناهی مقدم رئیس پلیس‌راه آذربایجان غربی گفت: از ابتدای تیرماه سال جاری تاکنون ۳۶ نفر در اثر وقوع تصادفات رانندگی جان خود را ازدست‌داده‌اند.
وی در این زمینه افزود: با شروع سفرهای تابستانی و افزایش تردد در محورهای ارتباطی آذربایجان غربی وقوع حوادث و تصادفات جاده‌ای هم در این محورها افزایش‌یافته است.

پناهی مقدم ادامه داد: از ابتدای تیرماه تاکنون ۲۹ فقره تصادف منجر به فوت در محورهای ارتباطی استان رخ‌داده است که در این تصادفات ۳۶ نفر جان خود را ازدست‌داده‌اند.

سرهنگ پناهی مقدم، با بیان اینکه خواب‌آلودگی و رعایت‌نکردن قوانین راهنمایی‌ورانندگی و انحراف‌به‌چپ دلیل عمده این حوادث بوده است، از رانندگان خواست در این روزها که تردد در جاده‌ها بیشتر است قوانین راهنمایی‌ورانندگی را رعایت و بااحتیاط رانندگی کنند.

اولتیماتوم رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز جاده مرگبار ارومیه – سلماس

ناصر عتباتی رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی گفت: قصور، ترک فعل و سهل‌انگاری در ایمن‌سازی مناطق حادثه‌خیز راه‌های مواصلاتی این استان اصلاً پذیرفته نیست و با خاطیان برخورد قاطع به عمل می‌آید.

ناصر عتباتی افزود: متأسفانه در محور سلماس – ارومیه، در مسیری تقریباً ۳۰ کیلومتری، شاهد تصادفات مرگبار و دلخراشی هستیم که برابر گزارش پلیس‌راه سال گذشته و سه‌ماهه اول سال جاری تصادفات جرحی، خسارتی و فوتی متعددی در این محور رخ‌داده است.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی اظهار کرد: قبلاً مجموعه دستگاه قضایی، دادستانی و معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم به موضوع ورود کرده و این نقطه را به‌عنوان یکی از نقاط پرخطر و حادثه‌خیز شناسایی و به مسئولان متولی امر این موضوع اعلام و ضرب‌الاجلی در نظر گرفته شده بود تا نسبت به رفع مخاطرات جاده و ایمن‌سازی آن اقدام کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×