» اجتماعی » خانه‌به‌دوشان سقفی برای زندگی ندارند / مسکن ملی و وعده‌های توخالی
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
در آذربایجان غربی:

خانه‌به‌دوشان سقفی برای زندگی ندارند / مسکن ملی و وعده‌های توخالی

تیر 19, 1402۸:۲۳ ق٫ظ 60

آشفته بازار مسکن در آذربایجان غربی باعث فاصله طبقاتی در سطح جامعه شده و این اتفاق منجر به کوچ معکوس و سقوط به طبقات و محلات پایین‌تر شده است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ گرانی همچنان در بازار مسکن می‌تازد و هر روز وضعیت بدتر می‌شود، دیگر مستأجران به فکر خرید خانه نیستند؛ چون نرخ خرید به حدی بالا رفته است که حتی با چندین میلیون تومان امکان تهیه یک واحد مسکونی مناسب وجود را ندارد.

تا سال‌های گذشته با چندین فقره تسهیلات، فروش طلا و برخی ضروریات زندگی مانند خودرو، امکان خرید خانه وجود داشت؛ اما در حال حاضر با درآمدهای چندمیلیونی خرید خانه برای جوانان آرزو شده است.

چالش‌های اجاره‌نشینی در کشور و به‌تبع آن در آذربایجان غربی آسیب‌های فراوانی برای شهروندان به وجود آورده و منجر به کوچ معکوس و سقوط به طبقات و محلات پایین‌تر شده است.

مسئولان سال‌هاست با انواع طرح‌های رنگارنگ قرار است که فقرا را صاحب مسکن کنند؛ اما متأسفانه اقشار کم‌درآمد نه‌تنها نمی‌توانند برای خود خانه‌ای بخرند؛ بلکه به دلیل اجاره‌بهای زیاد مجبور به چادرنشین و یا خودرونشینی هستند.

در همین راستا خبرنگار حرف رک؛ به سطح شهر رفت تا مصاحبه‌ای با شهروندان در خصوص گرانی مسکن و اجاره‌بها داشته باشد و در ادامه درد دل شهروندان را می‌خوانید؛

کمر مستأجران زیر بار گرانی اجاره‌خانه شکسته است

خبرنگار حرف رک؛ از یکی از شهروندان که در خیابان عطایی به همراه خانواده خود مشغول خرید بود در خصوص اجاره‌بهای خانه پرسید که نخست از جواب‌دادن طفره رفت و جوابی نداد؛ اما بعد از کمی مکث، خودش را کارمند یکی از ادارات معرفی کرد و در خصوص اجاره‌بها و افزایش کمرشکن مسکن و اجاره بها گفت: دو سال است که و من و همسرم به همراه فرزندانم در یک واحد کوچک در یک‌خانه اشتراکی زندگی می‌کنیم.

وی افزود: دو ماه پیش وقتی خسته از سرکار به منزل برمی‌گشتم، صاحبخانه با ابروهای درهم‌کشیده درب را باز کرد و کرایه عقب‌افتاده و تخلیه خانه را یادآوری کرد.

غلامی بیان کرد: به نشانه اعتراض دستم را بالا آورده تا سخنی بگویم، اما  صاحب‌خانه پیش‌دستی کرد و گفت، دوراه بیشتر نداری یا باید اجاره‌خانه را افزایش بدهید و یا خانه را تخلیه کنید.

وی افزود: سرم را به نشانه تایید پایین انداخته، راهی منزل شدم، تا خواستم درب‌خانه را باز کنم، صدای دو فرزندم بلند شد و همسرم هرچه تلاش می‌کرد آنها را ساکت کند؛ اما فایده‌ای نداشت، کودک‌اند دیگر، بازی و هیجان جزوی از زندگی آنهاست و درک نمی‌کنند خانه مستأجری است و باید آرامش برقرار باشد.

مجبور شوم کنار خیابان چادر می‌زنم

غلامی بیان کرد: با حقوق کارمندی و کار در اسنپ و افزایش سرسام‌آور قیمت‌ها دیگر امیدمان، ناامید شده است راهی جز چادرزدن کنار خیابان را نداریم.

درآمدم فقط بخورونمیر است

فروشنده که در این دقایق شاهد صحبت‌های خبرنگار رک و این شهروند بود، گفت: دولت با شعارها و ادعای ساخت مسکن برای بی‌خانه‌ها در دو سال اخیر نه‌تنها موفق به خانه‌دار کردن مردم طبق وعده‌های خودش نشده است؛ بلکه منجر به افزایش قیمت شدید در بازار مسکن شده که مسلماً کار را برای اجاره‌نشین‌ها سخت‌تر می‌کند.

وی بیان کرد: تا چندماهه پیش در یکی از شرکت‌های تولیدی مشغول به کار بودم با حقوق شندرغاز گذران زندگی می‌کردیم.

این شهروند بیان کرد: متأسفانه به دلیل برخی مشکلات و موانع تولید، بیشتر کارگران این واحد تولیدی از کار بیکار شده و به شغل‌های کاذب روی آورده‌اند.

شرمنده زن و بچه‌ام شده‌ام

وی افزود: اکنون اقدام به دست‌فروشی کرده و با درآمد آن تنها اقلام ضروری زندگی را می‌خرم تا چیزی بخوریم که زنده بمانیم.

این دست‌فروش ۴۵ساله با آهی که از ته دلش کشید، در ادامه بیان کرد: شرمنده زن و بچه‌ام شده‌ام.

وی افزود: این روزهای گرم برای مستأجران سرد می‌گذرد، روزهای پرفراز و نشیبی که هر روز پرتنش‌تر می‌شود.

شهروند ارومیه‌ای افزود: فکری به حال مستأجرها کنید صاحب‌خانه‌ها و املاکی‌ها هر کاری دلشان بخواهد با مستأجران می‌کنند آیا ایجاد یک سامانه برای ثبت قرارداد اجاره و تعیین تعرفه برای اجاره کار سختی است؟

مسکن ملی شعاری بیش نیست

میلاد عابدی جوان ۲۸ساله ارومیه با گلایه از عدم تحقق وعده‌های مسئولان در خصوص مسکن ملی بیان کرد: سال گذشته پدرم بعد از چندین ماه دست‌وپنجه نرم کردن با بیماری سرطان از دنیا رفت.

وی گفت: من ماندم با یک مادر بیمار و یک‌دنیا بدهی، از سوی دیگر هم نبود خانه بیشتر عذاب‌های می‌داد.

عابدی گفت: پیش از مرگ پدرم جهت دریافت مسکن، در سامانه طرح ملی مسکن ثبت‌نام کرده‌ایم و هنوز خبری از آن نیست و وعده‌های مسئولان در حد شعار باقی مانده است.

دولت باید قوانین اجاره و رهن را ساماندهی کند

در ادامه سراغ مشاوران املاک رفتیم که آنها معتقد بودند، دولت باید قوانین اجاره و رهن را ساماندهی کند و هر واحد مسکونی باتوجه‌به شرایطی که دارد مشمول اجاره و رهن مشخص شود. در غیر این صورت وضعیتی که اکنون بازار گرفتار آن شده خیلی‌ها را بدون ملک می‌کند و این اجبار مردم را به سمت حاشیه‌نشینی می‌برد.

چرا طرح‌های حمایتی دولت در حوزه مسکن برای اقشار ضعیف مشکل‌گشا نیست؟

سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: وضعیت بازار مسکن باعث شده است که روزبه‌روز فاصله طبقاتی در سطح جامعه بیشتر شود و در پی آن طلاق افزایش‌یافته و آمار ازدواج و فرزندآوری نیز کاهش پیدا کند.

وی بیان کرد: دولت نباید به‌راحتی از مشکل تأمین مسکن اقشار کم‌درآمد و فاقد درآمد عبور کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: وزیر راه و شهرسازی باید باب ویژه‌ای برای آنها باز کند چرا که این افراد حتی قادر به ثبت‌نام در طرح ملی مسکن هم نیستند.

وی تصریح کرد: متأسفانه با مشکلاتی که در پی افزایش چندین برابری اجاره‌بها برای کارگران و اقشار کم‌درآمد در تأمین سرپناه ایجاد شده است، دیگر این قشر از جامعه امکان خرید خانه برای خود را ندارند.

ذاکر با بیان اینکه، دولت باید برای تأمین مسکن رایگان برای افراد فاقد درآمد و خانواده‌های محروم تدبیری بیندیشند، عنوان کرد: این افراد حتی قادر به استفاده از تسهیلات وام مسکن نیز نبوده و از توانایی مالی حداقلی برای بازپرداخت وام نیز برخوردار نیستند.

وی با بیان اینکه، اقشار کم‌درآمد جامعه در معرض انواع آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق قرار گرفته‌اند، افزود: هم‌اکنون برای رفع این مشکل می‌طلبد که کمیسیون‌های اجتماعی و عمران به این موضوع ورود پیدا کنند.

ذاکر گفت: ما بارها بر ضرورت تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد و فاقد درآمد اشاره کرده‌ایم و گفتیم وزیر راه و شهرسازی باید باب ویژه‌ای برای آنها باز کند چرا که این افراد حتی قادر به ثبت‌نام در طرح ملی مسکن هم نیستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×