» اجتماعی » خرس‌ها در بگیم‌قلعه، ۴۰ کیلو عسل خوردند
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان

خرس‌ها در بگیم‌قلعه، ۴۰ کیلو عسل خوردند

خرداد 21, 1403۱۲:۴۸ ب٫ظ 30

شب گذشته خرس‌ها به کندوهای عسل در منطقه شلکان بگیم‌قلعه حمله کرده و در حدود ۴۰ کیلوگرم عسل را طعمه خود کردند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، شب گذشته، زنبورستان ایمانی در منطقه شلکان بگیم قلعه شاهد اتفاقی ناخوشایند بود. خرس‌ها به کندوهای عسل این زنبوردار حمله کرده و در حدود ۴۰ کیلوگرم عسل را طعمه خود کردند.

این اتفاق در حالی رخ داد که گفته می‌شود خرس‌ها از تابستان سال گذشته در منطقه شلکان حضور دارند.

منطقه شلکان به دلیل داشتن کوهستان‌های وسیع و پوشش گیاهی و جنگلی مناسب، پتانسیل بالایی برای حضور حیات‌وحش از جمله خرس‌ها دارد. کوه فرنگی، بلندترین کوه این منطقه، به عنوان نقطه شروع رشته‌کوه‌های پی‌درپی تا سرشاخان، زیستگاهی امن برای این حیوانات فراهم کرده است.

حمله خرس‌ها به کندوهای عسل، علاوه بر ضرر مالی برای زنبورداران، می‌تواند به عنوان زنگ خطری برای حفظ تعادل محیط‌زیست منطقه نیز تلقی شود.

حضور خرس‌ها در مناطق مسکونی و مجاورت با انسان‌ها، می‌تواند خطرات جانی برای هر دو طرف به همراه داشته باشد.

از طرفی، از بین رفتن کندوهای عسل و از دست رفتن عسل به عنوان منبع غذایی زنبورها، می‌تواند به نوبه خود به اکوسیستم منطقه آسیب برساند.

در حال حاضر، مشخص نیست که چه اقداماتی برای جلوگیری از تکرار این اتفاق و حفظ امنیت منطقه در نظر گرفته شده است.

با توجه به پتانسیل بالای منطقه شلکان برای حضور حیات‌وحش، ضروری است که تدابیر لازم برای جلوگیری از تکرار حوادث مشابه که باعث از بین رفتن حفظ تعادل بین انسان و طبیعت در این منطقه خواهد شد، اندیشیده شود.

این امر می‌تواند با آموزش ساکنان محلی در خصوص نحوه برخورد با حیات‌وحش، ایجاد حفاظ‌های مناسب برای کندوهای عسل و همچنین برنامه‌ریزی برای تغذیه حیات‌وحش در فصل‌های کمبود غذا انجام شود.

کارشناسان در حال بررسی علت حضور خرس‌ها در این منطقه هستند

سید اکبر قائمی رئیس حفاظت و محیط‌زیست شهرستان نقده نیز با اشاره به ظرفیت‌هایی که طبیعت بکر این منطقه برای گسترش تنوع زیستی دارد، تأکید کرد که کارشناسان محیط‌زیست در حال بررسی علت حضور خرس‌ها در نزدیکی مناطق مسکونی این شهرستان هستند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×