» اخبار استان » خرید تضمینی جو در مهاباد آغاز شد
اخبار استان - اقتصادی - پیشخوان - گفتگو
مدیر جهاد کشاورزی مهاباد:

خرید تضمینی جو در مهاباد آغاز شد

تیر 14, 1403۱۲:۲۱ ب٫ظ 20

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد گفت: از ابتدای آغاز خرید تضمینی جو تاکنون بیش از ۱۴۱ تن جو از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است.

صلاح‌الدین حق‌گوی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» اظهار کرد: از ابتدای آغاز خرید تضمینی جو تاکنون بیش از ۱۴۱ تن جو از کشاورزان این شهرستان خریداری شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته این محصول توسط شرکت پشتیبانی امور دام آذربایجان غربی به‌صورت توافقی خریداری می‌شد؛ اما امسال برای نخستین‌بار بر اساس مصوبه دبیرخانه شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی به ازای هر کیلوگرم ۱۰۰ هزار ریال با سه درصد افت مفید و ۲ درصد غیرمفید به‌صورت تضمینی خریداری می‌شود.

حقگوی بیان کرد: در سال زراعی جاری در مجموع چهارهزار و ۷۰۰ هکتار از مزارع این شهرستان به محصول جو اختصاص‌یافته که از این مقدار سه هزار و ۸۰۰ هکتار به‌صورت دیم و ۹۰۰ هکتار به‌صورت آبی کشت شده است.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از هشت هزار تُن محصول جو در این شهرستان برداشت شود، اضافه کرد: کشاورزان مهابادی در مزارع آبی از ارقام جو بهمن، مهتاب و در مزارع دیم از ارقام جو آبیدر، سهند و ارقام بومی استفاده کرده‌اند.

خاطرنشان کرد جو یکی از مهم‌ترین غلات در جهان است و در مصارف مختلفی از جمله خوراک دام، نان، سوپ و انواع فرآورده‌های غذایی استفاده می‌شود. ایران یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان جو در خاورمیانه است و سالانه حدود ۱.۵ میلیون تُن جو در کشور تولید می‌شود. جو منبع غنی از فیبر، ویتامین‌ها و مواد معدنی است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. مصرف جو می‌تواند به کاهش کلسترول، تنظیم قند خون، تقویت سیستم ایمنی بدن و پیشگیری از برخی از بیماری‌ها مانند سرطان کمک کند. در سال‌های اخیر، باتوجه‌به افزایش آگاهی از فواید سلامتی جو، تقاضا برای این محصول در ایران و جهان افزایش‌یافته است.

این امر فرصت‌های جدیدی را برای کشاورزان جوکار ایجاد کرده است. دولت ایران نیز با حمایت از تولید و خرید تضمینی جو، به دنبال افزایش تولید وخودکفایی در این محصول است. باتوجه‌به پتانسیل‌های موجود، پیش‌بینی می‌شود که تولید جو در ایران در سال‌های آینده افزایش یابد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×