» اجتماعی » خطر آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
کارشناس هواشناسی کشاورزی در استان آذربایجان غربی خبر داد:

خطر آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها

مهر 5, 1403۱۱:۵۸ ق٫ظ 00

کارشناس اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی گفت: به دنبال هشدارهای جدید هواشناسی، پیش‌بینی می‌شود بارش‌های شدید و رعد و برق در استان منجر به خطر آبگرفتگی معابر و سیلابی شدن رودخانه‌ها شود.

سعید خلیلی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک؛ اظهار کرد: براساس بررسی آخرین الگوهای پیش‌یابی و فعالیت امواج تراز میانی جو، وضعیت جوی استان به سمت ناپایداری پیش می‌رود. این وضعیت موجب بارش رگباری باران، رعد و برق و وزش بادهای گاهی شدید خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: دمای هوا در استان بین ۴ تا ۶ درجه سلسیوس کاهش خواهد یافت که زمان شروع بارش‌ها از روز جمعه، مورخ ۶ مهرماه ۱۴۰۳ خواهد بود و کاهش دما از روز شنبه، هفتم مهرماه ۱۴۰۳ آغاز می‌شود.

کارشناس هواشناسی کشاورزی در استان آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: رگبار باران و رعد و برق (احتمال بارش تگرگ در نقاط مستعد)، تندباد لحظه‌ای و گرد و خاک از جمله مخاطرات این وضعیت جوی به شمار می‌آید. همچنین این وضعیت جوی تمامی مناطق استان را تحت تأثیر قرار خواهد داد.

وی هشدار داد که این وضعیت می‌تواند منجر به خسارت به محصولات کشاورزی، آبگرفتگی معابر شهری، احتمال سیلابی شدن رودخانه‌ها و مسیل‌ها و خطر برخورد صاعقه و آسیب به سازه‌های سبک شود.

کارشناس هواشناسی استان آذربایجان غربی ضمن توصیه کشاورزی به کشاورزان و فعالان این حوزه بیان کرد: شهروندان از تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها خودداری کنند و از فعالیت‌های کوهنوردی پرهیز نمایند.

وی تصریح کرد: همچنین توصیه می‌شود چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع به شدت محدود شده و دما و رطوبت در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و سالن‌های پرورش ماهی به دقت تنظیم شود.

خلیلی عنوان کرد: برداشت و انتقال محصولات کشاورزی به انبارها تسریع شود و به توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی توجه ویژه‌ای شود.

وی تأکید کرد که با رعایت این توصیه‌ها و تدابیر لازم، می‌توان از خطرات احتمالی ناشی از وضعیت جوی ناپایدار جلوگیری کرد و به حفظ تولیدات کشاورزی استان کمک نمود و فعالان این حوزه باید به‌روز باشند و از تغییرات جوی مطلع شوند تا بتوانند به‌موقع اقدامات لازم را انجام دهند و از خسارت‌ها جلوگیری کنند.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×