» اخبار استان » ارومیه » زمین وقفی خیابان بهداری ارومیه در هاله‌ای از ابهام
ارومیه - پیشخوان - تیتر یک

زمین وقفی خیابان بهداری ارومیه در هاله‌ای از ابهام

شهریور 22, 1402۳:۰۰ ب٫ظ 70

زمینی در خیابان بهداری که برای احداث مسجد وقف شده بود باگذشت چندین سال در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و اکنون محلی برای جولان معتادان متجاهر تبدیل شده است.

به گزارش حرف رک به نقل از درناسسی، وقف سنتی کهن و دیرینه به معنی بخشش پول یا ملک به شخص یا مؤسسه است که منافع این بخشش را به مصرف خاصی برساند وقف یکی از سنت‌های مهم اسلامی است که از زمان پیامبر اکرم (ص) وجود داشته و در اعصار ائمه معصومین (ع) موردتوجه قرار گرفته است و تأکیدهای فراوانی نسبت به آن در روایات اسلامی آمده است و در طول تاریخ کارهای مهمی به‌وسیله موقوفات انجام شده و بسیاری از مراکز علمی، درمانی و مدارس دینی و کارهای خیر اجتماعی از این طریق انجام‌گرفته است و مسلمانان جهان از برکات موقوفات، بهره فراوان گرفته و می‌گیرند.

در استان آذربایجان غربی نیز صدها موقوفه به ثبت رسیده است در این میان زمینی به مساحت بزرگی در خیابان بهداری به سمت انعام طی سالیان گذشته برای احداث مسجد وقف شده است؛ اما تاکنون هیچ اقدامی برای احداث مسجد انجام نشده و این مکان خالی و دست‌نخورده باقی‌مانده است.

خالی ماندن این زمین باعث بروز مشکلاتی برای اهالی محل شده و این مکان به‌جای احداث مسجد و استفاده فرهنگی و دینی و مذهبی محلی برای تجمع معتادان متجاهر شده است.

خبرنگار درناسسی برای شفاف‌سازی پیگیر موضوع بوده و مصاحبه‌ای با مسئولان امر انجام داده است که در ادامه با هم می‌خوانیم.

نیاز و خواست مردم برای ساخت کتابخانه در منطقه بهداری

حقی یکی از اهالی این محل در خصوص زمین مذکور به خبرنگار درنا سسی گفت: زمینی با مساحت زیادی در خیابان انعام بیش از ۲۰ سال است خالی مانده و هیچ ساخت‌وسازی در این محل انجام نمی‌شود.

وی ادامه داد: این زمین خالی محل تجمع معتادان شده و آرامش را از ساکنین محل گرفته است و ما هر روز دچار اضطراب و ترس و نگران برای تردد فرزندان خود هستیم.

حقی افزود: این زمین بیش از 20 سال است که خالی مانده و یک زمین وقفی برای احداث است که صاحب این زمین فوت شده و اطلاعی از وراث در دست نیست و در صورت امکان نیاز داریم در این منطقه کتابخانه عمومی احداث شود که این زمین خالی مکان مناسبی برای احداث کتابخانه عمومی است.

فروش و تبدیل و تغییر موقوفه امکان پذیر نیست

حجت‌الاسلام ناصر جوان‌بخت مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان غربی در خصوص زمین وقف شده به خبرنگار درنا سسی اظهار داشت: با توجه به اینکه  موقوفه، زمین مذکور را برای احداث مسجد وقف کرده است باید طبق شرع و عرف مسجد در آن زمین احداث شود.

وی ادامه داد: لازم به یادآوری است زمینی که در آن محل خالی مانده است به علت عدم نیاز به مسجد بوده و در نزدیکی آن مکان مسجد امام حسین احداث شده است.

جوان‌بخت ضمن بیان اینکه هر زمین وقف شده که به هر عنوان وقف شده است بایستی به همان عنوان ساخته شود عنوان کرد: در خصوص زمین مذکور که در آن مکان نیازی به مسجد احساس نمی‌شود ضمن مکاتبه با سازمان تصمیمات لازمم در خصوص فروش زمین اتخاذ و میزان مبلغ دریافتی از فروش این زمین در مکان دیگری اقدام به ساخت مسجد شود.

وی اذعان داشت: احداث مرکز آموزشی و احداث کتابخانه در این مکان که به‌عنوان مسجد وقف شده مشکل شرعی و قانونی دارد.

آماده همکاری برای ساخت کتابخانه در منطقه بهداری هستیم

خدیجه معصومی مدیرکل امور کتابخانه‌های آذربایجان غربی اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه زمین مذکور زمینی وقفی برای احداث مسجد است ما هیچ اقدامی دراین‌خصوص برای احداث کتابخانه نمی‌توانیم انجام دهیم.

وی با بیان اینکه منطقه بهداری باتوجه‌به اینکه منطقه پر جمعیتی است و در این منطقه نیاز به کتابخانه عمومی احساس می‌شود آماده همکاری به احداث کتابخانه در این مکان بوده و از خیران درخواست داریم که همکاری لازم را با ما انجام دهند .
معصومی خاطرنشان کرد: می‌توان مسجدی در این مکان احداث و از قسمتی از این مسجد به‌عنوان کتابخانه استفاده کرد.

بابایی رئیس اوقاف شهرستان ارومیه در این زمینه اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه واقف این زمین را وقف مسجد کرده است نمی‌توان مکان آموزشی دیگری در این مکان احداث کرد.

وی ادامه داد: طبق مکاتبه انجام شده اجازه فروش زمین داده نشد و به دنبال این موضوع هستیم سازمان و یا شخصی مسجدی در این مکان احداث کرده و در کنار آن اقدام به ساخت مؤسسه و مکان آموزشی انجام شود.

بابایی عنوان کرد: جلسات متعددی دراین‌خصوص انجام شده است و تعدادی از افراد اعلام آمادگی خود را برای احداث مسجد و ساخت مکان آموزشی و یا ورزشی در این مکان کرده‌اند که تا رسیدن به نتیجه پیگیر این موضوع خواهیم بود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×