» اجتماعی » سازش سی و دومین پرونده قتل در آذربایجان غربی
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس‌کل دادگستری استان آذربایجان غربی مطرح کرد:

سازش سی و دومین پرونده قتل در آذربایجان غربی

مهر 24, 1403۸:۴۷ ق٫ظ 30

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی از سی و دومین مورد سازش در پرونده‌های قتل عمد در استان، این بار در شهر خوی، خبر داد.

ناصر عتباتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» از سی و دومین مورد سازش در پرونده‌های قتل عمد در استان، این بار در شهر خوی، خبر داد و اظهار کرد: فردی با هویت م. ح. که به جرم قتل عمد در زندان خوی به سر می‌برد، در آستانه اجرای حکم قصاص قرار داشت.

وی افزود: در ادامه تلاش‌های گسترده برای اصلاح ذات‌البین و ایجاد صلح میان طرفین، با همکاری دادستانی، معتمدین محلی، خیرین، و رئیس زندان، اولیای دم تصمیم گرفتند از حق قانونی خود برای قصاص گذشت کنند. به این ترتیب، محکوم از اجرای حکم قصاص نجات یافت و فرصتی دوباره برای زندگی به او داده شد.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی تصریح کرد: این سازش نه‌تنها نشانگر قدرت و تأثیر مثبت همیاری و مشارکت افراد متنفذ و نیکوکار است، بلکه الگویی از عدالت ترمیمی و تأثیرات اجتماعی سازش در پرونده‌های سنگین جنایی را به نمایش می‌گذارد.

عتباتی ادامه داد: این سازش، که سی و دومین مورد در پرونده‌های قتل آذربایجان غربی است، به نوعی تأییدی بر جایگاه برجسته عدالت ترمیمی در نظام قضایی استان و اهمیت بخشش در فرهنگ محلی است.

وی با اشاره به نقش حیاتی اصلاح ذات‌البین،تصریح کرد: همکاری و همراهی مقامات قضایی، ریش‌سفیدان، و خیرین محلی می‌تواند به ایجاد بسترهای مناسب برای حل و فصل دعاوی پیچیده و خونین، بدون نیاز به اعمال حکم قصاص، کمک شایانی کند.

رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی اضافه کرد: اینگونه اقدامات نه‌تنها مانع از افزایش خشونت و ادامه زنجیره‌ای از انتقام‌جویی‌ها می‌شود، بلکه به برقراری صلح پایدار و بازگشت افراد به جامعه نیز کمک می‌کند. ایجاد چنین فرصت‌هایی برای محکومان، باعث می‌شود آنان از فضای زندان به عنوان زمانی برای بازنگری در اعمال خود و اصلاح رفتارهای گذشته استفاده کنند.

عتباتی با تاکید بر اهمیت فرهنگ بخشش، یادآور شد: این فرهنگ در کنار سیستم قضایی قوی، می‌تواند الگویی برای سایر استان‌ها و حتی در سطح ملی باشد. همچنین وی یادآور شد که نقش نهادهای مختلف از جمله خانواده‌های اولیای دم، در چنین پرونده‌هایی بسیار مهم است، زیرا آنان با گذشت از حق خود، نه‌تنها فرصت زندگی دوباره به محکوم می‌دهند، بلکه خود نیز به عنوان الگوی صلح‌دوستی و بخشش در جامعه شناخته می‌شوند.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×