» اخبار استان » ارومیه » سردخانه‌های اتمسفری در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شود
ارومیه - پیشخوان - تیتر یک - گفتگو
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی:

سردخانه‌های اتمسفری در آذربایجان‌غربی راه‌اندازی می‌شود

آبان 14, 1402۰:۱۵ ق٫ظ 20

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: راه‌اندازی سردخانه‌های اتمسفری سورت و بسته‌بندی مکانیزه از جمله برنامه‌های در پیشرو سازمان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی«حرف رک» خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار درناسسی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی اظهار داشت: استان آذربایجان‌غربی یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های صادراتی به‌خصوص میوه به کشورهای خارجی در کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: روستای بالو بزرگ‌ترین روستای کشور با جمعیتی بالغ بر ۲۰ هزار جمعیت بزرگ‌ترین قطب صادرات محصولات کشاورزی در استان و کشور به شمار می‌رود و در این روستا ۵۳ واحد سردخانه وجود دارد که ۱۷ واحد در بخش سورت و بسته‌بندی و به‌صورت مکانیزه فعال هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی تصریح کرد: محصولات سیب انگور از این روستا به کشورهای دیگر صادر شده و سطح اراضی کشاورزی در این روستا ۷۵۵ هکتارسطح باغات بوده و ۵۰۰ هکتار باغات انگور و ۳۰ هکتار باغات سیب و ۱۵۰ هکتار باغات هسته‌دار است که نقش مؤثری در اشتغال پایدار در این روستا دارد.

شهبازی خاطرنشان کرد: روزانه ۵۰۰۰ هزار نفر مسئول سورت و بسته‌بندی و تأمین مواد برای صادرات محصول برای کشور هستند و در حدود ۱۵ میلیارد تومان از گردش مالی از پرداخت حقوق کارگران را دارد و گردش مالی این روستا از صادرات بیش از چهار میلیارد تومان در سال است یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی در کشور به شمار می‌رود.

وی یادآور شد: در دو سال گذشته تأکید استاندار آذربایجان‌غربی بر سورتینگ و بسته‌بندی محصولات کشاورزی و فراوری در کشور و استان بود که راه‌اندازی آن انجام شود که در حال حاضر بیش از ۳۰۰ هزار تن واحد سورت و بسته‌بندی وجود دارد که امر صادرات را در بخش کشاورزی تسهیل کرده است.

شهبازی خاطرنشان کرد: تاکنون در حدود ۳۰۰ هزار تن محصول پادرختی را به‌عنوان محصول فراوری شده تحویل جامعه داده شده و پوره و کنسانتره سیب را نیز به کشورهای خارجی صادر شده است.

 وی با اشاره به برنامه‌های پیشرو در استان عنوان کرد: راه‌اندازی سردخانه‌های اتمسفری در استان و سورت و بسته‌بندی مکانیزه از جمله برنامه‌های در پیشرو سازمان است که سورت و بسته‌بندی در داخل سردخانه و فضای بسته انجام شود.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی اضافه کرد: از ۵۳ واحد سردخانه فعال در بالو در حدود ۱۸ واحد در حال سورت و بسته‌بندی بود که فقط دو واحد به سیستم‌های پیشرفته مجهز هستند و امید است ۵۰ درصد این واحدها به تجهیزات مجهز ارتقا یافته و به پایانه و قطب صادراتی در استان و کشور معروف شود.

شهبازی گفت: با روند که در این روستا پیش می‌رود انتظار می‌رود وضعیت اشتغال در روز به ۱۰ هزار نفر در منطقه افزایش یابد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×