» اخبار استان » سفر بیش از ۱۰ هزار گردشگر به تکاب
اخبار استان - تیتر یک - فرهنگی
در ایام نوروز صورت پذیرفت؛

سفر بیش از ۱۰ هزار گردشگر به تکاب

فروردین 6, 1403۱۱:۳۵ ق٫ظ 40

در روزهای نخست سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۰ هزار گردشگر به تکاب درجنوب آذربایجان غربی سفر کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» شهرستان تکاب با ۱۷۰ اثر ملی ثبت شده و یک اثر ثبت شده جهانی، یکی از شهرهای مهم گردشگری آذربایجان غربی است که همه ساله پذیرای مسافران و گردشگران زیادی از اقصی‌نقاط کشورمان و مقصد گردشگران خارجی است. تَکاب مرتفع‌ترین و سردترین شهر استان آذربایجان غربی است.

تکاب یکی از شهرهای باستانی و قدیمی ایران و جهان است که قدمت آن به دوران هخامنشیان و ساسانیان باز می‌گردد. تخت سلیمان از مهم‌ترین مناطق باستانی و فرهنگی ایران است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است و در ۳۲ کیلومتری تکاب قرار دارد. تکاب به (شهر تاریخ و تمدن)، (پایتخت طلا و جواهرات خاورمیانه)، (شهر معادن)، (پایتخت سیب ایران)، (بهشت زمین‌شناسی جهان)، (سردترین شهر ایران) و (مرکز گیاهان دارویی ایران) معروف است.

تکاب در بین چهار استان مهم کشور از جمله کردستان، زنجان، آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی قرار گرفته است و تنها شهر استان آذربایجان غربی است که با استان زنجان مرز مشترک دارد و همچنین تکاب تنها شهر آذربایجان غربی است که با هر سه استان همسایه آذربایجان غربی مرز مشترک دارد.

اقتصاد تکاب اکثرا کشاورزی و دامداری است و ازاین‌حیث تقریباً خودکفا و صادرکننده است، اما بخش مهم دیگری از اقتصاد منطقه محصولات صنایع‌دستی و بر عهده زنان فرش‌باف تکاب است. قالی و قالیچه‌های نفیس و گرانبهای افشار محبوبیت خاصی در بازارهای فرش دنیا دارد، و از حیث رنگ و مرغوبیت و طرز بافت و نقشه از فرش‌های درجه اول است.

هرچند گاهی قالیچه‌های آن چنان ظریفی توسط زنان و دختران ماهر و هنرمند تکاب افشار بافته می‌شود که می‌توان آن را در کیف‌دستی جای داد. اما در کل فرش افشار شهرت خود را به کیفیت و دوام آن مرهون، و به فرش آهنین معروف است. عسل، سیب، گیاهان دارویی، طلا و جواهرات از دیگر سوغات شهر تکاب هستند.

تکاب آماده پذیرایی از مسافران نوروزی

رئیس اداره حرایم آثار تاریخی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گفت: در قالب ستاد خدمات سفرهای نوروزی مجموعه جهانی پایگاه تخت سلیمان و همین‌طور اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان آذربایجان غربی تمهیدات خوبی را برای پذیرش میهمانان نوروزی در نظر گرفته‌اند.

ارجمند گفت: از همه هم‌میهنان دعوت می‌کنم در برنامه سفرهای نوروزی خود استان آذربایجان غربی به‌ویژه پایگاه جهانی تخت سلیمان و ۱۷۰ اثر تاریخی شهرستان تکاب را در برنامه سفرهای خود قرار دهند.

تخت سلیمان و زندان سلیمان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان گفت: مجموعه جهانی تخت سلیمان شامل آثار دوره‌های ساسانی و ایلخانی است و آتشکده آذرگشنسب و معبد آناهیتا از جمله آثار آن بوده که قدمت آن به دوران قبل از اسلام  است.

وی افزود: تخت سلیمان و زندان سلیمان از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری در این شهر است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده است؛ همچنین مُهر موبد موبدان منقوش اساطیر کهن و بیش‌تر در ستایش آب‌وآتش است، در تخت سلیمان کشف شده است.

امینیان گفت: زندان سلیمان که ستایشگاه دوره مانایی است و قلعه بلقیس نیز که مربوط به دوره ساسانی است در عرصه و حریم پایگاه میراث جهانی تخت سلیمان واقع شده‌اند.

 

چمن متحرک از آثار مرموز شهرستان تکاب

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تکاب گفت: یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و آثار مرموز شهرستان چمن متحرک یا چملی گول در ۱۵ کیلومتری تکاب و در پایین‌دست روستای بدرلو واقع شده است.

وحدت خیری گفت: وسعت این جزیره شناور یک هکتار است که اطراف آن با نیزارهایی پوشیده شده و پیرامون آن طبیعتی سرشار از گل‌وگیاه بوده و فضایی اعجاب‌انگیزی را به وجود آورده است.

وي افزود: نزديك شدن به محدوده آن به‌دليل وجود لجن و نيزار در اطراف استخر، دشوار بوده و تنها از طرف شرق استخر يك راه باريك منتهي به كناره آب موجود است.

خیری عنوان کرد: جزیره متحرک چملی گل تکاب با ساحل کناری دریاچه در حدود پنج‌متر و در بعضی از قسمت‌ها هفت تا هشت متر فاصله دارد.

وی با بیان اینکه این استخر جای خاصی را در فرهنگ مردم منطقه به خود اختصاص داده و با رمز و راز خاصی تعبیر می‎‌شود، اضافه کرد: چمن متحرک وسط استخر همیشه‌سبز است و مردم بر این باورند که هرگاه این چمن‎ها خشک شود، خشکسالی در منطقه اتفاق می‌‎افتد.

خیری گفت: توجه به زیرساخت‌های گردشگری و ایجاد راه دسترسی مناسب به این جاذبه طبیعی می‌تواند این منطقه را به قطب گردشگری تبدیل کند.

وی افزود: از دیگر مناطق گردشگری تکاب قلعه سردار افشار بهابرگی ساختمانی معروف به قلعه که در داخل شهر قرار دارد اشاره کرد و همچنین، مسجد جامع یولقون آغاج، زندان نبی کندی، خانه اربابی نصرت‌آباد (قالا)، آبشار قینرجه، قلعه ساری قورخان، آبگرم و آبشار قینرجه در روستایی به همین نام واقع در جاده تخت سلیمان است.

خیری ادامه داد:  از دیگر مناطق دیدنی چهارستون تاریخی چهارطاق زوار (کلیسای چهارطاقی) در روستای چهارطاق، زندان برنجه، آب سرد یار عزیز، کوه چهل‌چشمه، مسجد جامع تاریخی روستای اغولبیک که در پنج کیلومتری شهرستان تکاب واقع و هفت سال زودتر از مسجد جامع تاریخی شهر تکاب بنا شده است، یخچال طبیعی بی‌نظیر قدیمی که قدمت آن به بیش از یک قرن می‌رسد و کوره‌خانه قدیمی و… می‌توان اشاره  کرد.

لزوم فراهم سازی زیرساخت مناسب برای اقامت مسافران

یک گردشگر زنجانی در خصوص اثر طبيعي پر رمز و راز  چمن گلی گفت: حركت كردن چمن براي هر گردشگري سوال برانگيز و جذاب است.

وی یادآور شد: وجود زيرساخت‌ها و امكانات لازم همچون راه دسترسي و اقامتگاه مناسب مي‌تواند اين شهرستان را به قطب گردشگري كشور تبديل كند.

این گردشگر زنجانی ادامه داد: تکاب به‌خاطر میراث‌فرهنگی غنی‌اش معروف است، به‌ویژه تخت سلیمان که یکی از مهم‌ترین اماکن باستانی ایران به‌شمار می‌رود.

وی عنوان کرد: تخت سلیمان مجموعه‌ای از آثار باستانی است که شامل کاخ‌ها، ایوان‌ها و حتی یک دریاچه طبیعی است. این مکان نه تنها از نظر تاریخی بلکه از نظر طبیعی نیز بسیار زیباست.

این گردشگر زنجانی خاطرنشان کرد: تکاب غذاهای محلی فوق‌العاده‌ای دارد، خورشت قیمه نثار و دیزی سنگی از جمله غذاهایی بودند که نمی‌توان فراموش کرد.

خاطرنشان می‌شود چملي گل يا چمن متحرك تكاب در 17 كيلومتري شمال شرقي اين شهرستان و در روستاي بدرلو از دهستان افشار بخش مركزي واقع شده است.
وجود چمن متحرك روستاي بدرلو را در فصل هاي بهار و تابستان به يكي از گردشگرپذيرترين روستاهاي آذربايجان غربي تبديل كرده است.

شهر تکاب با پیشینه‌ای کهن، خانه‌ی آثاری چون زندان سلیمان است. برای سفر به این‌دیار، بازدید از مجموعه‌ی جهانی تخت سلیمان را در برنامه‌ی خود قرار دهید تا نشانه‌هایی از حیات بشری از هزاره‌ی اول پیش از میلاد را کشف کنید.

در این محوطه‌ی تاریخی، زیبایی‌های دریاچه‌ای را مشاهده خواهید کرد که در میان گنجینه‌های ارزشمند این سرزمین جای گرفته است. پس از تجربه‌ی تخت سلیمان، برای لذت بردن از طبیعت در چملی گول یا جزیره‌ی شناور وقت بگذارید و در دشت‌های نفس‌گیر آن به گشت‌وگذار بپردازید. علاوه بر این، بازدید از قلعه‌ی ساری قورخان را از دست ندهید تا منظره‌ی دل‌انگیز منطقه را از ارتفاعات تپه‌ی آن تماشا کنید.

برای افزودن به تجربه‌ی سفرتان، پیشنهاد می‌شود به کاوش در بافت قدیمی شهر بپردازید و از معماری سنتی خانه‌ها و کوچه‌های باریک آن لذت ببرید. همچنین، از بازارهای محلی تکاب دیدن کنید که مملو از صنایع‌دستی و محصولات بومی هستند. این بازارها فرصتی عالی برای آشنایی با فرهنگ و هنر منطقه و خرید سوغاتی‌های منحصربه‌فرد فراهم می‌آورند.

انتهای خبر/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×