» اجتماعی » سفر یک‌روزه ضرغامی به شهر طبیعت و تاریخ
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

سفر یک‌روزه ضرغامی به شهر طبیعت و تاریخ

تیر 30, 1403۱۰:۴۵ ق٫ظ 50

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در سفر یک‌روزه به آذربایجان‌غربی از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی ارومیه بازدید و بر اهمیت توسعه زیرساخت‌های گردشگری تأکید کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک»، امروز ۳۰ تیرماه، سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، به استان آذربایجان‌غربی سفر کرد این سفر با استقبال گرم مقامات استانی و مسئولان محلی در فرودگاه آغاز شد.

پس از مراسم استقبال، وزیر به همراه هیئت همراه به سمت قلعه تاریخی بدلبو حرکت کردند، این قلعه، که از بناهای با ارزش تاریخی و فرهنگی استان به شمار می‌آید که در دل منطقه‌ای سرسبز واقع شده است.

بازدید از قلعه بدلبو با حضور کارشناسان و مرمت‌گران میراث فرهنگی صورت گرفت که توضیحاتی جامع در خصوص تاریخچه و اهمیت این بنای تاریخی ارائه دادند.

قلعه بدلبو با قدمتی چند صد ساله، یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم منطقه است که با معماری منحصر به فرد خود، توجه بسیاری از محققان و گردشگران را به خود جلب کرده است.

قلعه تاریخی بدلبو در ۱۴ کیلومتری جاده سرو و در منطقه نازلوچای واقع شده است که این قلعه برای جلوگیری از حملات اشرار در دوره حکمرانی شجاع‌الدوله، برادر اقبال‌الدوله، حاکم ارومیه و هم‌زمان با سلطنت ناصرالدین شاه ساخته شده است.

این قلعه از بخش‌های مختلفی مانند ساختمان‌های پیرامونی، عمارت اصلی و برج تشکیل شده است و مصالح به‌کار رفته در ساخت آن شامل ملات چینه گلی، خشت، آجر و سنگ است.

به مرور زمان، قلعه تاریخی بدلبو به دلیل عدم استفاده، فرسایش طبیعی و دخالت‌های انسانی دچار آسیب شده و برخی از بخش‌های آن از بین رفته است، این مجموعه تاریخی بیش از ۱۶ هزار مترمربع وسعت داشته و با چشم‌انداز زیبا از باغ‌های انگور و سیب و هوایی سالم و پاک، جذابیت بصری فراوانی دارد.

قلعه تاریخی بدلبو فرصت خوبی برای رونق گردشگری است

در حاشیه این بازدید، سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه قلعه تاریخی بدلبو با آب و هوای بی‌نظیر خود فرصت مناسبی برای توسعه گردشگری فراهم می‌کند، عنوان کرد: باید تلاش بیشتری برای معرفی این مجموعه صورت گیرد تا گردشگری در این منطقه رشد و توسعه یابد.

وی همچنین بر اهمیت زیرساخت‌های گردشگری در این منطقه تأکید کرد و اظهار داشت: ایجاد امکانات مناسب می‌تواند گردشگران بیشتری را به این منطقه جذب کند.

در ادامه بازدید از قلعه بدلبو و بررسی پیشرفت‌های انجام شده در این مجموعه، ضرغامی تأکید کرد که در نورپردازی این مجموعه دقت کافی به کار گرفته شود تا مجموعه‌ای فاخر و زیبا به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: نورپردازی مناسب می‌تواند جلوه بصری بیشتری به این اثر تاریخی ببخشد و بازدیدکنندگان را تحت تأثیر قرار دهد.

ضرغامی همچنین اظهار داشت: با توجه به اعتبارات تزریقی، اقدامات مرمتی باید با سرعت بیشتری پیش برود تا این مجموعه زودتر به نتیجه برسد.

وی بر اهمیت زمان‌بندی دقیق در پروژه‌های مرمتی تأکید کرد و خواستار تسریع در روند اجرای این پروژه‌ها شد تا این اثر تاریخی هر چه زودتر به بهره‌برداری برسد و مورد استفاده گردشگران قرار گیرد.

همچنین، در جریان این بازدید، مردم محلی نیز با حضور پرشور خود از وزیر استقبال کرده و مشکلات و نیازهای خود را با او در میان گذاشتند، وزیر با شنیدن مشکلات مردم، وعده داد که در اسرع وقت به بررسی و حل مسائل آنان پرداخته شود.

پس از بازدید از قلعه تاریخی بدلبو، خبرنگاران سوار بر خودروی ون شده و به سمت خانه انصاری حرکت کردند.

طبق اظهارات مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی خانه تاریخی انصاری ارومیه به اواخر دوران قاجاریه تعلق دارد و با استفاده از مصالح و ویژگی‌های معماری آن دوره ساخته شده است، کتیبه‌ای که در گوشه‌ای از بنا قرار دارد، سال ساخت آن را به سال ۱۳۳۰ هجری قمری نسبت می‌دهد.

این خانه تاریخی در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۵ با شماره سند ۱۸۵۱ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد و در سال ۱۳۸۳ به مرمت و بازسازی پرداخته شد.

خانه تاریخی انصاری در میدان امام حسین (ع)، که به نام میدان گول اوسته نیز شناخته می‌شود، و در امتداد خیابان مدنی دو، کوچه انصاری واقع شده است.

ابتدا این خانه به شخصی به نام بابک جعفری تعلق داشته و پس از مدتی به دختر او، بدر الملوک، منتقل شده است. همسر بدر الملوک، سیف الله خان انصاری، بود و به همین دلیل این خانه بعدها به خانه انصاری مشهور شد.

خانه انصاری در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش بسزایی دارد

مرتضی صفری، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی، در این بازدید گفت: خانه انصاری ارومیه یکی از خانه‌های قدیمی و ارزشمند این شهرستان است.

وی افزود: پس از تحویل این بنا به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، اقدامات مرمتی آغاز شده و امید است در آینده نزدیک با کاربری جدید، این خانه آماده میزبانی از گردشگران شود.

صفری اظهار داشت: این بنا می‌تواند به عنوان یک مرکز فرهنگی و تاریخی مهم در جذب گردشگران داخلی و خارجی نقش بسزایی داشته باشد.

وی توضیح داد: مرمت این بنای تاریخی در چند فصل انجام می‌شود و در این فصل، مرمت و به‌سازی سازه‌ای بنا، حذف الحاقات آسیب‌رسان، و ساماندهی و اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی در دستور کار قرار دارد.

صفری تصریح کرد: مرمت‌های معماری شامل نازک‌کاری، اجرای کف‌سازی متناسب، بازسازی بخش‌های تخریب‌شده بنا مطابق الگوی تاریخی، ساماندهی و محوطه‌سازی بنا و نیز اجرای دیوار محوطه حیاط ضلع جنوبی از جمله اقدامات مرمتی این بنا هستند.

وی تأکید کرد: این پروژه‌ها باید با دقت و رعایت استانداردهای لازم انجام شود تا ارزش تاریخی و فرهنگی این بنا حفظ شود.

پس از بازدید از خانه انصاری، با طی کردن مسیری کوتاه به مدرسه هدایت در ارومیه رسیدیم این مدرسه، که یکی از بناهای تاریخی و فرهنگی ارزشمند شهر ارومیه است، به عنوان مرکز آموزش هنرهای سنتی و معماری فعالیت می‌کند.

در حاشیه بازدید از خانه هدایت، وزیر میراث فرهنگی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: تلاقی سه ماموریت وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در خانه‌های صنایع دستی متبلور می‌شود.

وی افزود: راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی فرصتی بی‌نظیر برای معرفی تولیدات هنرمندان و جاذبه‌های گردشگری است.

صفری همچنین اشاره کرد: این خانه‌ها می‌توانند به محلی برای نمایش و فروش محصولات هنری و صنایع دستی تبدیل شوند، که به اقتصاد محلی نیز کمک خواهد کرد.

راه‌اندازی خانه‌های صنایع‌دستی می‌تواند الگویی بدر سطح ملی باشد

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه مجموعه‌هایی که برای خانه‌های صنایع دستی در نظر گرفته می‌شوند، دارای جنبه‌های میراث فرهنگی و گردشگری هستند، افزود: این خانه‌ها فرصتی ایجاد می‌کنند تا مردم علاوه بر آشنایی با تولیدات صنایع دستی، با جنبه‌های گردشگری مجموعه‌ها نیز آشنا شوند.

وی تاکید کرد: این ترکیب می‌تواند تجربه‌ای کامل و غنی برای بازدیدکنندگان فراهم کند و آنها را بیشتر به فرهنگ و هنر بومی منطقه متصل کند.

ضرغامی بیان کرد: بنای خانه هدایت ارومیه، که به عنوان خانه صنایع دستی آذربایجان‌غربی انتخاب شده، دارای جلوه‌های زیبایی از نظر معماری و مهندسی است و یک مجموعه منحصر به فرد محسوب می‌شود.

وی افزود: این خانه صنایع دستی فرصت مغتنمی در اختیار هنرمندان قرار می‌دهد تا دوره‌های آموزشی مقدماتی و پیشرفته را در کنار استادکاران هر رشته ارائه دهند.

ضرغامی با ابراز خرسندی از همکاری مجموعه‌های مختلف در راه‌اندازی خانه صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت: این اقدام در استان بسیار ستودنی است و می‌تواند الگویی در سطح ملی برای راه‌اندازی خانه‌های صنایع دستی باشد.

وی همچنین اشاره کرد که افزایش همکاری‌های بین‌بخشی و استفاده از تجربیات موفق دیگر استان‌ها می‌تواند به بهبود و توسعه این پروژه‌ها در سراسر کشور کمک کند.

سفر بعدی ضرغامی مسجد جامع ارومیه، بازار تاریخی و کلیسای ارامنه اتسپانوس بود

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی پس از بازدید از مسجد جامع، به بازار تاریخی ارومیه رفت، در این بازدید، او با ابراز رضایت از وضعیت بازار تاریخی، به اهمیت حفظ و احیای این بازار به عنوان یک مرکز فرهنگی و اقتصادی تأکید کرد.

وی اظهار داشت: گچ‌بری محراب مسجد جامع ارومیه یکی از زیباترین‌ محراب‌های ایران است و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد.

ضرغامی افزود: برای تسریع در مرمت و احیای مسجد جامع ارومیه، استانداری و شهرداری باید کمک‌های لازم را فراهم کنند.

وی تأکید کرد که وزارت‌خانه نیز تا حد امکان اعتبار لازم برای این پروژه را اختصاص خواهد داد.

ضرغامی تصریح کرد: کارشناسان استانی قدمت مسجد جامع را یک هزار و ۲۰۰ سال برآورد کرده‌اند، در حالی که اغلب منابع، قدمت آن را ۷۰۰ سال و متعلق به دوره ایلخانی می‌دانند بنابراین این تفاوت ۵۰۰ ساله باید در معرفی این بنا مد نظر قرار گیرد.

وی بر اهمیت طراحی میدان امام در اطراف مسجد جامع ارومیه تأکید کرد و گفت: این طرح باید با الگوبرداری از طرح‌های سنتی و هماهنگ با محیط اطراف باشد.

وجود مسجد و کلیسا در کنار هم نماد وحدت و صمیمیت بین مذاهب است

ضرغامی همچنین در بازدید از کلیساهای کاتولیک و ارامنه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آذربایجان‌غربی دارای تنوع بالایی از ادیان و مذاهب است که سال‌های طولانی در کنار هم زندگی می‌کنند.

وی افزود: سبک زندگی و فرهنگ مردم این منطقه، یکی از میراث‌های ناملموس و الگویی ارزشمند محسوب می‌شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به همزیستی تحسین‌برانگیز ادیان و مذاهب در آذربایجان‌غربی، بیان کرد: این همزیستی باید به‌عنوان الگویی برای نسل‌های جوان تبیین شود و به زبان‌های مختلف ارائه گردد تا نشان‌دهنده تمدن چند هزار ساله ایرانیان باشد.

وی با بیان اینکه وجود مسجد و کلیسا در کنار هم نماد وحدت و صمیمیت بین مذاهب است، گفت: مشارکت و فعالیت‌های مشترک بین مذاهب مختلف در مناسبت‌های مذهبی، از جمله عزاداری‌های عاشورا، بسیار قابل تقدیر است.

ضرغامی تصریح کرد: کلیساها دارای متولیان خاص خود هستند، اما وزارت میراث فرهنگی نیز مسئولیت حفظ و نگهداری بناهای تاریخی و کلیساها را بر عهده دارد.

وی اضافه کرد: در دولت سیزدهم، بودجه مرمت آثار و بناهای تاریخی بیش از سه برابر افزایش یافته و پروژه‌های متعددی مرمت شده‌اند، اما با توجه به تعداد زیاد بناهای تاریخی، نیاز به اعتبارات بیشتری است.

وی با اشاره به وجود ۳۴ هزار بنای تاریخی در کشور، تصریح کرد: اعتبارات مرمتی از ۲ هزار میلیارد تومان به ۹ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است، همچنین در دولت سیزدهم اعتبارات قابل توجهی به بودجه‌های استانی اختصاص داده شده است.

ضرغامی خاطرنشان کرد که اعتبارات مرمتی سال جاری نیز افزایش یافته و مسئولان توجه زیادی به مرمت بناهای تاریخی دارند.

در دولت سیزدهم، 800 تخت به تعداد تخت‌های اقامتی استان اضافه شده است

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی اظهار داشت: کمبود اعتبارات یکی از مشکلات اساسی این اداره‌کل بوده است. خوشبختانه با حمایت‌های دولت سیزدهم، اعتبارات عمرانی ما در سه سال گذشته از 15 میلیارد تومان به 140 میلیارد تومان در سال جاری افزایش یافته که این رشد 10 برابری، امکان اجرای پروژه‌های بیشتری را فراهم کرده است.

صفری ضمن تشکر از حمایت‌های استاندار، افزود: با همکاری استاندار، پنج بنای مهم آذربایجان‌غربی شامل مدرسه هدایت، خانه انصاری، مدرسه 22 بهمن، دنیای بازی ارومیه و ساختمان دارایی ماکو که در تملک سایر دستگاه‌های استان بودند، به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تحویل داده شدند.

وی همچنین اشاره کرد: برای اولین بار، سه تور آشناسازی با حضور 70 آژانس گردشگری از ترکیه برای بازدید از جاذبه‌های تاریخی و گردشگری آذربایجان غربی برگزار شده است، این اقدام باعث افزایش تعاملات بین‌المللی و جذب بیشتر گردشگران خارجی به استان خواهد شد.

صفری ادامه داد: در حال حاضر 52 پروژه با حجم سرمایه‌گذاری ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومانی در حال اجراست که از این تعداد، 11 مورد مربوط به احداث هتل است و سه مورد از این هتل‌ها بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با بیان اینکه امروز 12 واحد اقامتی در استان افتتاح می‌شود، تصریح کرد: با افتتاح این واحدها، 221 تخت به تعداد تخت‌های اقامتی استان اضافه می‌شود، در دولت سیزدهم، 800 تخت به تعداد تخت‌های اقامتی استان اضافه شده و اکنون تعداد تخت‌های اقامتی استان به ۵ هزار و ۵۸۶ تخت رسیده است.

کلام آخر؛

این سفر و بازدید از مکان‌های تاریخی و گردشگری نمادی از توجه دولت به حفظ و احیای میراث فرهنگی کشور و تلاش برای توسعه گردشگری در مناطق مختلف است، امیدواریم با ادامه چنین بازدیدها و حمایت‌ها، شاهد رونق بیشتر صنعت گردشگری و حفاظت بهتر از آثار تاریخی کشور باشیم.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×