» اجتماعی » سند تک‌برگی اراضی کشاورزی به نفع مالکان است
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس‌کل دادگستری آذربایجان غربی:

سند تک‌برگی اراضی کشاورزی به نفع مالکان است

فروردین 14, 1403۵:۲۰ ب٫ظ 60

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: سند تک‌برگی اراضی کشاورزی به نفع مالکان است و از سواستفاده و اختلاف جلوگیری می‌کند. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌ رک»، ناصر عتباتی در اولین جلسه قرارگاه شهید سلیمانی ثبت اسناد زراعی تک‌برگی که ذیل شورای حفظ حقوق بیت‌المال تشکیل شده بود با تسلیت ایام سوگواری مولی‌الموحدین حضرت علی (ع) و شهادت هفت تن از رزمندگان سپاه اسلام اظهار کرد: رژیم غاصب صهیونیستی مرتکب جنایت تروریستی شد که پاسخ آن را از رزمندگان اسلام خواهد دید.

وی در ادامه از کلیه زحمت‌کشان و تلاشگران عرصه ثبت اسناد زراعی تقدیر و تشکر کرده و گفت: بالغ بر ۵۳۷ هزار هکتار از اراضی زراعی دارای سند کاداستر شده اما این کافی نیست و باید تقویت و تکمیل شود.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی تاکید کرد: باید خلاها و کمبودها مرتفع شود و تا پایان نیمه اول سال ۱۴۰۳ کلیه اراضی زراعی دارای سند تک‌برگی مالکیت شوند.

عتباتی با بیان اینکه نیازمند ارزیابی عملکردها در این زمینه هستیم تا با معین شدن وضعیت ثبت اسناد تک‌برگی اراضی زراعی مشکلات و خلاها شناسایی و نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

وی افزود: تا پایان خرداد باید ارزیابی‌ها انجام شود و نسبت به شناسایی آسیب‌های پیش‌رو اقدام و اتخاذ تصمیم و عملیات اجرایی اقدام شود.

عتباتی با بیان اینکه کشاورزان که اقدام به اخذ سند تک‌برگی برای اراضی زراعی خود می‌کنند از هزینه‌های اخذ سند معاف هستند، گفت: لازم است این امر از طریق تمام رسانه‌ها به‌خصوص رسانه ملی اطلاع‌رسانی شود تا کشاورزان از این موضوع مطلع شوند و همچنین مزایای ثبت اسناد زراعی باید به کشاورزان تبیین شوند تا خود آنان داوطلبانه برای اخذ سند اقدام کنند.

وی افزود: یکی از مهمترین راه‌های پیشگیری از جرایم و اختلافات مالکین  کشاورزان و زارعان تثبیت اسناد زراعی تک‌برگی هاست که از هر‌گونه تجاوز و سواستفاده از املاک زراعی آنها جلوگیری می‌کند.

رئیس ‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی در این جلسه از مدیرکل بازرسی استان هم خواست با اقدامات حمایتی و صیانتی در خصوص ثبت اسناد زراعی  ورود و هر گونه مانعی که باشد برای رفع آن اقدام کنند.

نقش فرمانداران در ثبت اسناد تک برگی زراعی بسیار مهم و کلیدی است

حسین مجیدی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان هم در این جلسه گفت: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دستگاه قضایی صدور اسناد تک ‌برگی برای اراضی زراعی است که می‌تواند بسیاری از مشکلات و اختلافات را کاهش دهد.

مجیدی افزود: در برخی اراضی مشکلات مالکیتی و تصرفی وجود دارد که نیازمند است دهیاران و شوراهای روستا در این خصوص کمک کنند.

وی با بیان اینکه نقش فرمانداران، بخشداران، دهیاران و شورای روستا در ثبت اسناد تک‌برگی زراعی بسیار مهم و کلیدی است، گفت: باید همه مجموعه‌ها دست به دست هم دهند و چالش‌های موجود را حل و فصل کنند.

مجیدی تاکید کرد: مصوبات قرارگاه شهید سلیمانی باید زمین نمانده و عملیاتی شود و جلسات به صورت مستمر در شهرستان‌ها هم برگزار شود.

در پایان اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند و جلسه با تصویب مصوباتی به کار خود خاتمه داد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×