» اخبار استان » سیب‌های ارزآور آذربایجان‌غربی برای کشور
اخبار استان - اقتصادی - گزارش و تحلیل
حرف رک گزارش می‌دهد؛

سیب‌های ارزآور آذربایجان‌غربی برای کشور

اردیبهشت 18, 1403۰:۱۰ ق٫ظ 60

طی سال‌های اخیر در راستای حمایت‌های مسئولان آذربایجان‌غربی، صادرات سیب به کشورهای همسایه و حتی بازارهای دوردست افزایش یافته که این ارتباطات تجاری جدید، به طرز قابل توجهی به ارزآوری کشور کمک کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، در آذربایجان‌غربی، کشاورزی از جمله فعالیت‌‌های اصلی مردم است و کشت سیب یکی از محصولات مهم در این منطقه محسوب می‌شود، همچنین با توجه به شرایط آب و هوایی و خاکی مساعد، کشت سیب در این منطقه با عملکرد مطلوبی همراه است که حمایت از کشاورزان می‌تواند باعث افزایش تولید و بهبود شرایط اقتصادی آنان شود.

طی سال‌های اخیر حمایت‌های مسئولان از کشاورزان به منظور جلوگیری از فاسد شدن محصولات در سردخانه‌ها و تشویق به صادرات، نقش بسیار مهمی ایفا کرده است که این حمایت‌ها منجر به بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی کشاورزان شده و در عین حال، ارزآوری نیز برای استان فراهم شده است.

از زمانی که حمایت‌های مسئولان از جمله برنامه‌ریزی دقیق برای حفظ کیفیت محصولات در سردخانه‌ها، نظارت فعال بر فرآیند نگهداری و انبارداری و ایجاد شرایط مناسب برای حمل‌ونقل محصولات به بازارهای داخلی و خارجی به صورت جدی‌تری در آذربایجان‌غربی آغاز شده است، ضایعات و فاسد شدن سیب در سردخانه‌ها نیز به شدت کاهش یافته است.

همچنین، با تشویق به صادرات، کشاورزان به فرصت‌های جدیدی در بازارهای بین‌المللی دست یافته‌اند و درآمدهای خود را افزایش داده‌اند بنابراین این اقدامات باعث افزایش قدرت خرید و سرمایه‌گذاری کشاورزان شده و بهبود رونق اقتصادی در منطقه را ایجاد کرده است.

در راستای این حمایت‌ها، صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه و حتی بازارهای دوردست نیز افزایش یافته است. این ارتباطات تجاری جدید، به طرز قابل توجهی به ارزآوری کشور کمک کرده و از نظر اقتصادی، منطقه را به یک قطب تجاری در زمینه کشاورزی تبدیل کرده است که این اقدامات نشان‌دهنده توجه و تلاش دولت برای توسعه صنعت کشاورزی و ارتقاء سطح زندگی مردم منطقه است.

باغداران آذربایجان غربی تأمین‌کنندگان میوه شب عید کشور

علی موسوی یک باغدار ارومیه‌ای که فارغ‌التحصیل رشته کشاورزی نیز است در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ اظهار کرد: با داشتن ۶۵ هزار هکتار باغات سیب، استان آذربایجان‌غربی توانسته است با تولید سالانه ۱.۲ میلیون تن محصول به قطب سیب درختی کشور تبدیل شود.

وی افزود: این محصول به دلیل مرغوبیت خاص خود در سبد میوه‌های شب عید هم‌وطنان در کشور ایفا می‌کند و همچنین در بازارهای جهانی جایگاه ویژه‌ای دارد.

وی تصریح کرد: سال گذشته و امسال صادرات پررونق سیب درختی این استان به کشورهای همسایه شرقی، غربی، منطقه قفقاز و روسیه، همواره در صدر اخبار رسانه‌ها بوده و دلگرمی تولیدکنندگان را در پی داشته‌ است.

موسوی افزود: این صادرات باعث ایجاد گردش مالی بالایی در بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی و تکمیلی شده و بیش از ۶۰ هزار نفر به صورت مستقیم و بیش از ۴۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این زمینه اشتغال داشته‌اند.

این باغدار ارومیه‌ای در ادامه عنوان کرد: تلاش‌های مسئولان استانی و صادرکنندگان در معرفی و ارائه سیب‌های استان غیرقابل انکار است و امسال همه از شرایط صادرات و فروش رضایت کاملی داشته‌اند که این موضوع نشان‌دهنده توانایی و عملکرد بالای این صنعت و نیز پشتیبانی مسئولان در ارتقای صادرات و توسعه اقتصادی استان است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مقدار قابل توجهی سیب در سردخانه‌های استان باقی مانده است که مسئولان در استان و کشور باید تمهیدات لازم برای صادرات آن بیندیشند تا حاصل دست‌رنج کشاورزان در سردخانه‌ها فاسد نشود چرا که در صورت عدم صادرات، کشاورزان متضرر می‌شوند.

موسوی در ادامه به تغییر الگوی کشت در استان اشاره کرد و گفت: تغییر کشت از سیب به محصولات دیگر به دلیل مشکلات مربوط به آب‌بر بودن می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشد که در این راستا ارائه راهکار توسط کارشناسان مربوطه به کشاورزان می‌تواند تصمیمی بهتر و با کمترین ریسک برای باغداران اتخاذ شود.

وضعیت سیب در سردخانه‌ها نگران‌کننده است

محمدعلی برزگر یکی از باغداران در استان آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار حرف در خصوص آخرین وضعیت سیب در سردخانه‌های استان اظهار کرد: وضعیت واقعاً نگران‌کننده است، در حال حاضر، حدود ۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان باقی مانده و با توجه به اینکه هوا به سمت گرم شدن می‌رود که خود مشکل بزرگی به شمار می‌رود زیرا سیب‌ها در دمای گرم معمولاً زودتر فاسد می‌شوند.

وی تصریح کرد: برای جلوگیری از فساد سیب‌ها، باید فوراً اقداماتی انجام شود، اول از همه، باید تلاش شود تا سیب‌ها به سرعت از سردخانه‌ها خارج شده و به بازار عرضه شوند.

این کشاورز عنوان کرد: حمایت دولت یا نهادهای مربوطه در این موقعیت بسیار مهم است. آن‌ها می‌توانند با ارائه تسهیلات مالی برای انتقال سیب‌ها به بازار، شرایطی را فراهم کنند که سیب‌ها به سرعت به فروش برسند و از فاسد شدن جلوگیری شود. همچنین، باید برنامه‌هایی برای مدیریت بهینه دما در سردخانه‌ها و انتقال سیب‌ها به بازار تدوین شود.

وی بیان کرد: به دلیل برخی معایب در کشت و برداشت سیب و تغییرات اقلیم آب و هوایی نیازمند مشاوره از سوی کارشناسان مربوطه هستیم تا راهکارهای مناسبی برای کشاورزان ارائه دهند تا همه‌ساله شاهد فاسد شدن محصول سیب در استان نباشیم.

محمد رضوانی کارشناس مسائل کشاورزی در گفتگو با خبرنگار حرف رک در خصوص مزایای کشت سیب در استان اظهار کرد: محصولاتی که نسبت به سیب مقاومت بیشتری در برابر کمبود آب دارند، می‌توانند در شرایط آبی نامساعد بهتر عمل کنند و درآمد کشاورزان را تضمین کنند.

وی در ادامه به تنوع کشت در استان اشاره کرد و گفت: تغییر الگوی کشت به محصولات در در زمین‌های زارعی به محصولات دیگر می‌تواند باعث افزایش تنوع کشت و ریسک‌های مرتبط با تک‌محصولی‌سازی را کاهش دهد.

این کارشناس بیان کرد: ممکن است محصولاتی که در شرایط آبی نامناسب بهتر جواب می‌دهند در بازارها هم قابلیت فروش بهتری نیز داشته باشند و همچنین امکان دارد محصولات جایگزین شده کم‌سود بوده و تغییر کشت منجر به کاهش درآمد کشاورزان شود بنابراین قبل از تغییر الگوی کشت مشاوره با کارشناسان مربوطه امری ضروری و حیاتی است.

وی با بیان اینکه تغییر کشت به محصولات دیگر نیازمند زمان و سرمایه‌گذاری مجدد است که ممکن است برای برخی کشاورزان دشوار باشد، گفت: برخی از محصولات جایگزین ممکن است با شرایط آب و هوایی و خاکی منطقه سازگاری کمتری داشته باشند و به مشکلاتی مانند آفت‌ها یا بیماری‌های خاص دچار شوند، با توجه به این نکات، تغییر کشت به محصولات دیگر به دقت باید مورد بررسی قرار گیرد و مزایا و معایب آن به طور کامل در نظر گرفته شود تا تصمیمی بهتر و با کمترین ریسک برای کشاورزان اتخاذ شود.

ضرورت ایجاد پایانه‌های صادراتی تخصصی در استان

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان‌غربی این استان را یکی از مهمترین مراکز کشاورزی کشور دانست و گفت: سالانه بیش از ۶.۵ میلیون تن محصولات کشاورزی تولید می‌شود.

وی اظهار کرد: صنایع تبدیلی آذربایجان‌غربی با ظرفیت تولید بالغ بر یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن در سال فعالیت می‌کنند و با سرمایه‌گذاری‌های جدید، این ظرفیت به دو میلیون تن افزایش خواهد یافت.

معتمدیان در ادامه به ضرورت ایجاد پایانه‌های صادراتی تخصصی، به ویژه در زمینه صادرات سیب در استان آذربایجان غربی اشاره کرد و اظهار داشت: سیب از محصولات اولویت‌دار در این استان است و ما از آن حمایت می‌کنیم.

50 هزار تن سیب در سردخانه‌های استات باقی مانده است

خسرو شهبازی رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار تن سیب در سردخانه‌های استان باقی مانده است اظهار کرد: سال گذشته تولید سیب در استان حدود ۶۵ هزار هکتار بود که حدود یک میلیون و ۵۰۰ تن سیب از باغات استان برداشت شد.

وی با بیان اینکه سال گذشته، سال آوری برای محصول سیب درختی بوده و با وجود سرمای بهاره، افزایش تولید به دنبال داشت، گفت: مشکل کم‌آبی و تنش در باغات در سال جاری، باعث افزایش هزینه‌ها و کاهش کیفیت بخشی از محصول شده و تغییرات اقلیمی و افزایش دما نیز مشکلات دیگری را ایجاد کرده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی اظهار کرد: این سازمان با تامین بخشی از کود مورد نیاز، سعی در حمایت از باغداران دارد و از طریق ایجاد باغات الگویی و تحقیقی، توسعه باغات رویشی، و آموزش‌های فنی از سوی محققین مرکز تحقیقات، در این راستا فعالیت می‌کند.

وی تصریح کرد: آموزش‌هایی که توسط مدیریت باغبانی و کارشناسان در شهرستان‌ها در قالب کلاس‌های ترویجی، انتقال یافته ها، برنامه‌های صوتی و تصویری و رادیو و تلویزیونی ارائه می‌شود، جزء فعالیت‌های جهادکشاورزی استان در راستای تولید بهینه محصول سیب محسوب می‌شود.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×