» اجتماعی » سی‌وسومین سازش در پرونده قتل عمد آذربایجان‌غربی
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی خبر داد:

سی‌وسومین سازش در پرونده قتل عمد آذربایجان‌غربی

مهر 25, 1403۹:۱۵ ق٫ظ 00

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی گفت: سی‌وسومین سازش پرونده قتل عمد در این استان، در روز اجرای حکم قصاص محقق شد.

ناصر عتباتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی ««حرف رک»؛ از سازش سی‌وسومین پرونده قتل در استان خبر داد و اظهار داشت: پس از وقوع یک قتل عمد توسط فردی به هویت «س-ح»، پرونده وی در دستور کار دستگاه قضایی قرار گرفت و حکم قصاص برای او صادر شد. این حکم پس از طی مراحل قانونی و تأیید دیوان عالی کشور، آماده اجرا بود.

وی افزود: به‌منظور کسب رضایت از اولیای دم، مسئولان قضایی و هسته‌های جهادی بخشایش، همراه با مدیر زندان مرکزی و مددکاران زندان ارومیه، تلاش‌های بسیاری انجام دادند. در لحظات آخر و در آستانه اجرای حکم موفق شدند رضایت اولیای دم را دریافت کنند و از اجرای حکم قصاص جلوگیری نمایند. این اقدام باعث شد محکوم‌علیه از چوبه دار رهایی یافته و زندگی دوباره‌ای بیابد.

رئیس‌کل دادگستری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: این سازش که به همت مسئولین و مددکاران زندان ارومیه به سرانجام رسید، سی و سومین پرونده قتل عمدی بود که در استان آذربایجان‌غربی به سازش ختم شد این اتفاق نشان‌دهنده اهمیت تلاش برای گذشت و بخشش در جامعه است و نشان می‌دهد که حتی در سخت‌ترین شرایط نیز می‌توان راه‌حل‌هایی برای ایجاد صلح و پایان دادن به دشمنی‌ها پیدا کرد.

وی افزود: بخشش و گذشت در مواقعی که پای مجازات‌های سنگین مانند قصاص در میان است، نه تنها موجب نجات جان انسان‌ها می‌شود بلکه به کاهش خشونت و اختلافات در جامعه کمک می‌کند فرهنگ بخشش می‌تواند به‌عنوان یک رویکرد اجتماعی، روحیه همدلی و همکاری میان افراد جامعه را تقویت کرده و از بروز تنش‌های بیشتر جلوگیری نماید.

عتباتی بیان کرد: رسانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی نقش مهمی در ترویج فرهنگ گذشت و بخشش دارند. از طریق برنامه‌های آموزشی و ترویجی، این نهادها می‌توانند خانواده‌ها و افراد جامعه را به سوی گفت‌وگو و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلافات هدایت کنند. ترویج این فرهنگ در بین نسل‌های جوان نیز بسیار حیاتی است و می‌تواند از ایجاد کینه و نفرت در آینده جلوگیری نماید.

وی تصریح کرد: بخشش و گذشت از حقوق شخصی به‌ویژه در پرونده‌های کیفری، می‌تواند به ایجاد آرامش در جامعه کمک کند و روابط اجتماعی را بازسازی نماید این اقدام نه‌تنها فرد مجرم را به بازگشت به زندگی دوباره امیدوار می‌کند، بلکه خانواده‌های درگیر را نیز از ادامه تنش و رنج نجات می‌دهد. ترویج این رویکرد می‌تواند الگویی مثبت برای دیگران باشد تا در مواقع بحرانی نیز راهی برای صلح و آشتی بیابند.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×