» اجتماعی » خوی و ارومیه قطب تولید لوبیا
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی خبر داد:

خوی و ارومیه قطب تولید لوبیا

مهر 25, 1403۷:۳۰ ق٫ظ 10

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: شهرستان‌های خوی و ارومیه به عنوان قطب‌های اصلی تولید لوبیا در آذربایجان‌غربی شناخته می‌شوند و سالانه بیشترین سهم تولید این محصول در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

خسرو شهبازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ اظهار کرد: با توجه به سیاست‌های سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی برای توسعه کشت حبوبات و استفاده از فناوری‌های نوین آبیاری، برنامه‌های حمایتی متعددی برای کشاورزان در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل ارائه تسهیلات و وام‌های کم‌بهره جهت خرید تجهیزات آبیاری نوین، برگزاری دوره‌های آموزشی برای کشاورزان و افزایش سطح آگاهی آنان در استفاده بهینه از منابع آب و خاک است این اقدامات نه تنها به افزایش بهره‌وری در مزارع حبوبات استان کمک کرده بلکه سبب شده میزان مصرف آب در این اراضی به طرز قابل‌توجهی کاهش یابد.

رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی بیان کرد: همچنین، با توجه به نقش مهم تولیدات حبوبات در تأمین امنیت غذایی کشور، سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی در حال تدوین برنامه‌هایی برای گسترش کشت این محصولات در دیگر شهرستان‌های استان است.

وی تصریح کرد: این برنامه‌ها شامل شناسایی اراضی مستعد برای کشت حبوبات و ارائه مشاوره‌های فنی به کشاورزان می‌باشد و هدف از این اقدامات، افزایش تولید داخلی حبوبات و کاهش وابستگی به واردات این محصولات است، که در نهایت منجر به تقویت اقتصاد کشاورزی استان و ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر خواهد شد.

شهبازی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از ۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم و آبی استان به زیر کشت انواع حبوبات از جمله نخود، لوبیا و عدس رفته است که نقش مهمی در تأمین محصولات غذایی استان دارند.

وی با اشاره به برداشت لوبیا از مزارع استان افزود: امسال بیش از ۵۹۱ تن انواع لوبیا از سطح ۳۹۴ هکتار از اراضی زیر کشت این محصول برداشت می‌شود.

شهبازی ادامه داد: برداشت این محصول از اوایل مرداد آغاز شده و تا بیستم مهر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود از هر هکتار زمین، حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلوگرم لوبیا برداشت شود.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های خوی و ارومیه به عنوان قطب‌های تولید لوبیای چیتی و قرمز در استان شناخته می‌شوند که بیشترین سهم تولید مربوط به لوبیای چیتی است و مابقی شامل لوبیا قرمز، سفید و ماش می‌باشد.

شهبازی با تأکید بر ارزش افزوده بالای این محصول و دوره رشد کوتاهش گفت: همین عوامل سبب شده است که کشاورزان به کشت این محصول تمایل بیشتری پیدا کنند.

وی افزود: آبیاری ۴۰ درصد از مزارع کشت شده لوبیا در استان به روش سنتی نشتی و ۶۰ درصد با استفاده از روش نوین نوار تیپ انجام می‌شود.

انتهای خبر/ م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×