» اجتماعی » شور و شیدایی در محرم / وقتی دل‌ها در ارومیه حسینی می‌شود
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل

شور و شیدایی در محرم / وقتی دل‌ها در ارومیه حسینی می‌شود

مرداد 3, 1402۱۲:۰۷ ب٫ظ 90

حال و هوای این روزها در ارومیه، جور دیگری است، چشم‌ها ناخواسته پر اشک می‌شود، اشکی که از عمق وجود دل‌های عاشق اباعبدالله‌الحسین (ع) سرچشمه گرفته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک؛ هر پدیده یا موضوعی غالباً یک نمادی برای خود دارد؛ مثلاً شادی نمادی دارد که از جمله می‌توان به آویختن چراغ‌های رنگی و ریسه در اطراف خانه‌ای که در آن عروسی برپاست، اشاره کرد.

همان‌طور که امروز در فضای مجازی نمادهای گوناگونی برای حالت‌های مختلف مانند پرسش، تعجب و خنده  وجود دارد، سیاه‌پوشی در ایام محرم نیز یک نماد است که مفهومی خاص را به دنبال دارد.

رنگ سیاه و سیاه‌پوشی نماد عزاداری و غصه و غم است و این نماد به این عنوان شکل‌گرفته و جاافتاده و از آن استفاده می‌شود وقتی شهر سیاه‌پوش می‌شود به این معناست که ما متوجهیم اکنون وقت عزاداری بوده و بنا است برای فرزند پیامبر اسلام (ص) که زیر بار ظلم نرفت و مظلومانه به شهادت رسید، عزاداری کنیم.

بنابراین با قرارگرفتن در ایام محرم و نزدیک‌شدن به تاسوعا و عاشورای حسینی مساجد و تکایا، حسینیه و مهدیه‌ها در ارومیه همه رنگ عزا به خود می‌گیرند و خیابان‌ها و کوچه‌ها با سیاه‌پوش شدن، خبر از غم و اندوه می‌دهند.

لباس‌های مشکی و پرچم و پارچه‌ها، پس از یک‌ساله انتظار از چمدان‌ها و کمدها بیرون آورده و باز نوحه و علم و باز شعر محتشم در هر نقطه‌ای جلوه‌گری می‌کند و طنین‌انداز می‌شود.

اگر در کوچه و بازار هم قدم بزنید مشاهده خواهید کرد که ویترین‌های پوشاک نیز با لباس‌هایی به رنگ مشکی آراسته شده است.

هر ساله دهه اول محرم نوجوانان و جوانان به‌صورت دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی عزاداری کرده و با طبخ نذورات از عزاداران حسینی استقبال می‌کنند، برخی از خانه‌ها نیز با زدن پرچم‌های سیاه بر ورودی منزل خود مراسم روضه‌خوانی برگزار می‌کنند.

مردم ارومیه از حس و حال خودشان در ایام محرم می‌گویند

سکینه محمدی بانوی ۴۸ساله ارومیه‌ای که همه‌ساله قبل از ورود ماه محرم، پرچم اباعبدالله الحسین (ع) را بر در خانه خود زده و خودنمایی پرچم تا آخر ماه صفر ادامه دارد، گفت: از آغاز ماه محرم تا روز عاشورا مراسم عزاداری در منزلم برپا است.

وی افزود: این راه و چراغ این خانه باید به‌رسم دیرین عزای سالار شهیدان روشن باشد؛ بنابراین این خانه عصرها در ایام ماه محرم میزبان عزاداران اباعبدالله الحسین است.

 هرچه ما داریم از این شور حسینی است

محمدی بیان کرد: مادران و آنهایی که حاجتشان را پای این چراغ گرفته‌اند، به‌رسم پاسداشت آن می‌آیند؛ یعنی در هر شرایطی باید این رسم دینی و مذهبی زنده باقی بماند.

این شهروند افزود: هرچه ما داریم از این شور حسینی است، هرچه داریم از این نوای حسینی بوده و زنده‌بودن دین ما به این مراسم‌های وابسته است.

گره‌های زیادی به دست اباعبدالله الحسین (ع) باز شده است

وی حس و حال خود را وصف‌ناشدنی توصیف می‌کند و خود را خدمتگزار اهل‌بیت می‌داند و عنوان می‌کند: همه ما به دنبال این هستیم که به‌گونه‌ای خودمان را به اهل‌بیت وصل کنیم. نقش و برکتی که حضور ائمه اطهار در زندگی ما داشته است، چشمگیر است و گره‌های زیادی به دست ایشان باز شده است.

شهر ارومیه سیاه‌پوش شد

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه گفت: با آغاز محرم و ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع)، فضای شهر ارومیه با نصب المان‌های مناسبتی، انواع کتیبه، بنر، پرچم و ریسه‌های مشکی سیاه‌پوش شد.

علی شایگان در گفت‌وگو با خبرنگاران؛ از سیاه‌پوش شدن ارومیه هم‌زمان با ایام شهادت سید و سالار شهیدان خبر داد و اظهار کرد: جانمایی ۱۵۰ عدد المان مناسبتی، نصب ریسه‌های مشکی به متراژ ۱۵ هزار متر، نصب پرچم‌های آویزی به تعداد ۱۵۰ عدد، نصب پرچم‌های عرض خیابانی برای پل‌های عابر پیاده و خیابان امام (ره) به تعداد ۱۵۰ عدد، تعویض و نصب ابر پرچم‌های مشکی در پارک جنگلی از جمله فضاآرایی شهری ویژه ایام محرم از سوی سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه تصریح کرد: از دیگر فضاآرایی شهری ویژه ایام محرم نصب پرچم‌های مشکی عمودی به تعداد ۴۰۰ تخته، نصب کتیبه‌های عمودی دو سر چوب به تعداد ۵۰۰ عدد، نصب پرچم‌های مشکی محرم به تعداد ۱۵۰ تخته، آماده‌سازی و نصب نوشته‌های نورانی ویژه محرم به تعداد ۴۰ عدد، نصب بنر ویژه محرم در سازه‌های تبلیغاتی سازمان به متراژ ۱۵۰۰ مترمربع، است.

وی با بیان اینکه این سازمان با مدیریت ارتباطات و امور بین‌الملل و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی جهت فضاسازی ویژه شهر در ایام محرم مشارکت فعال داشت، افزود: اهدا پرچم و ریسه‌های مشکی و کتیبه به مساجد و هیئت‌های مذهبی و تحویل ۱۲۵ عدد پروژکتور روشنایی به‌صورت امانتی به مساجد و هیئت‌های مذهبی شهر و تعویض رنگ آب آب‌نمای میادین انقلاب و امام حسین (ع) به رنگ سرخ در روز تاسوعا و عاشورای حسینی از اقدامات دیگر سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری ارومیه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×