» گزارش و تحلیل » صادرات سیب در مهاباد سرعت گرفت
گزارش و تحلیل - مهاباد
دست خالی دلالان از سیب مهاباد؛

صادرات سیب در مهاباد سرعت گرفت

آبان 19, 1402۰:۳۶ ق٫ظ زمان مطالعه: 1 70

در حال حاضر هیچ مشکلی در صادرات سیب مهاباد وجود ندارد و این محصول نیز همانند سایر محصولات استان به خارج از کشور صادر می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» به نقل از پایگاه خبری هالان-۲۴؛صنعت صادرات در حوزه محصولات کشاورزی از اهمیت بالایی برخوردار است و استان ما نیز در زمینه صادرات سیب ظرفیت بالایی دارد و سیب درختی با کیفیت بالا در این استان به وفور کشت می‌شود.

در شهرستان مهاباد با توجه به اینکه سیب‌های درختی از کیفیت بالایی برخوردار است علاوه بر مصرف داخلی مازاد آن به کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، پاکستان، افغانستان صادر می‌شود.

 صادرات سیب‌درختی یک فعالیت مهم و سودآور برای محصولات کشاورزی منطقه مهاباد است که باعث تقویت روابط تجاری با کشورهای همسایه شده است.

امسال تولید سیب در مهاباد نسبت به سال‌های گذشته رشد بسیار خوبی داشته و تاکنون بیش از دو هزار تن سیب از مهاباد به کشور هند صادر شده است.

سنوات گذشته سیب‌های ممتاز مهاباد توسط باغداران تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شد و در این میان دلالان اجازه نمی‌دادند سود چندانی بعد از فروش محصول نصیب باغداران زحمتکش شود، اما امسال با افزایش آگاهی و امکانات، اکثر باغدارها با کمک مسئولان محصولاتشان را خودشان را به کشورهای همسایه صادر می‌کنند.

بازارهای جهانی خواهان سیب‌درختی مهاباد است

باتوجه‌به کیفیت بالا و طعم خوب سیب‌های تولید شده در منطقه، تقاضا برای آن در بازار خارجی نسبت به سال‌های گذشته افزایش‌یافته است همچنین، صادرات سیب‌درختی به کشورهای همسایه نقش مؤثر در تحقق اقتصاد پوینده و رونق کسب‌وکار در منطقه دارد.

با توجه به اینکه، سیب قرمز به دلیل دام بیشتر، بالاترین تقاضا را دارد بنابراین برای بیشترین صادرات به بازارهای جهانی نیز از نوع سیب قرمز می‌باشد.

افزایش قیمت سیب صادراتی در مهاباد

قیمت هر کیلوگرم سیب‌درختی قرمز در مهاباد به قیمت ۲۰ هزار تومان به فروش رسیده است که برای صادرات، سیب باید سورتینگ شود و نرخ هر کیلوگرم سیب سورتینگ شده ۶ هزار تومان است.

علاوه بر این، باید هزینه حمل‌ونقل را نیز در نظر بگیرید که بهای تمام شده برای صادرات سیب به مقصد نهایی شامل قیمت خود سیب، هزینه سورتینگ و هزینه حمل‌ونقل است که در مجموع ۳۰ هزار تومان محاسبه می‌شود.

۲۰ هزار تن سیب زیر درختی در مهاباد

 صلاح‌الدین حق‌گوی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مهاباد در گفتگو با خبرنگار هالان-۲۴ اظهارکرد: تاکنون در مهاباد ۲۰ هزار تن سیب زیر درختی یا صنعتی برداشت شده است در این شهرستان دو کارخانه برای خرید سیب زیر درختی مجوز دریافت کردند.

وی بیان کرد: در همین راستا ۱۰ مرکز غیرمجاز برای خرید سیب زیر درختی در مناطق مختلف مهاباد دایر شده است و قیمت سیب زیر درختی یا صنعتی هر کیلوگرم دو هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شده است.

لازم به ذکر است؛ شهرستان مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و ۱۱۶ کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از ۸۰ هزار هکتار اراضی مستعد زراعی و باغی است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×