» اخبار استان » صعود 12 پله‌ای در اشتغال / اراده دولت برای توسعه آذربایجان غربی جدی است
اخبار استان - اقتصادی - تیتر یک
معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی در گفتگو با حرف رک:

صعود 12 پله‌ای در اشتغال / اراده دولت برای توسعه آذربایجان غربی جدی است

شهریور 18, 1402۰:۴۲ ق٫ظ 70

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی از عزم جدی دولت برای خدمات‌رسانی به این استان خبر داد و گفت: در زمینه اشتغال‌زایی 12 پله صعود کردیم.

یاسر رهبردین در گفتگو با خبرنگار حرف رک؛ با اشاره به اینکه، توسعه حوزه عمرانی استان در سایه نگاه ویژه دولت و تمهیدات ویژه استاندار آذربایجان غربی، اظهار کرد: این توسعه با ارتقای شاخص‌ها در بخش‌هایی از جمله گازرسانی، ارتباطات، فضای آموزشی، توسعه و عمران روستایی، راه شهری و روستایی، طرح هادی و فضاهای ورزشی و درمانی به خوبی نمایان است.

وی با اشاره به اهداف سفرهای شهرستانی، عنوان کرد: در سفرهای شهرستانی به دنبال محرومیت‌زدایی از مناطق کم برخوردار و توزیع امکانات و زیرساخت ها به صورت عادلانه هستیم.

اهداف سفرهای شهرستانی جذب اعتبارات استانی است

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی عنوان کرد: از دیگر اهداف سفرهای شهرستانی جذب اعتبارات استانی در زمینه برخورداری از سرانه‌های آموزشی، بهداشتی شاخص‌های ورزشی، آب و خاک، آب‌شرب، پوشش اینترنت است.

رهبردین تصریح کرد: در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ جهت برخورداری از سرانه‌های آموزشی، ورزشی، بهره‌مندی از گاز و آب شرب و آبیاری زمین‌های کشاورزی، مهار آب‌های مرزی به تمامی۲۰ شهرستان، ۴۸ شهر، ۴۵ بخش و ۲۰۳ روستای استان سفر و بازدیدهایی در راستای محرومیت‌زدایی انجام گرفته است.

وی به مصوبات سفرهای شهرستانی نیز اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، یک هزار و ۷۰۶ مصوبه عمرانی و اقتصادی، ۲۸۶ مورد اقتصادی و امسال نیز دو هزار و ۴۳۰ مصوبه عمرانی در ادامه این سفرها و در راستای پیگیری این مصوبات به ۱۲ شهرستان سفر صورت گرفته است.

رهبردین بیان کرد: قبل از سفر رئیس جمهور به آذربایجان‌ غربی، مشکلات و معضلات برخی شهرستان‌های استان احصا شده بود که در این زمینه ۱۷۶ مصوبه با ۲۰ میلیارد تومان در بخش عمران و ۳۰ هزار میلیارد تومان در بخش اقتصادی مصوب شد.

وی تصریح کرد: بعد از سفر رئیس جمهور به استان، دو مصوبه نیز در بخش عمرانی اضافه شد و براساس پیگیری‌های که استاندار از معاون اول رییس جمهور و سازمان برنامه بودجه، وزیران و رییس جمهور، از ۹ هزار میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته ۹۹ درصد آن در سال گذشته محقق شد.

وی با بیان اینکه، امسال اعتبار اختصاص یافته در تمامی حوزه‌ها سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: اعتبار عمرانی در ۱۴۰۰ سه هزار و ۱۲۷ میلیارد تومان بود که یک هزار و ۵۷۷ هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده بود که همین مقدار در سال ۱۴۰۱، سه میلیارد و ۳۹۵ میلیارد تومان با ده در صد افزایش اعتبار مصوب نسبت به سال ۱۴۰۰ که یک هزار و ۶۰۷ میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده بود، ۷۷ درصد رشد داشته است.

رهبردین عنوان کرد: در ۱۴۰۱ اعتبارات تهاتر محرومیت‌زدایی، اعتبارات عمرانی و تنش ملی ۸۰۰ هزار میلیارد تومان بود که در راستای بهبودی شاخص‌های بهداشت درمان ورزش آموزش نوسازی راه آب گاز تخصیص پیدا کرده است‌.

وی با بیان اینکه عزم جدی دولت سیزدهم محرومیت‌زدایی و استقرار عدالت است، بیان کرد: امسال در هفته دولت با توجه به اینکه در شهرستان‌ها نیز قول اتمام طرح‌های نیمه تمام نیز داده شده بود یک هزار و ۴۶۷ پروژه عمرانی و اقتصادی در استان افتتاح و کلنگ زنی شد که از این تعداد یک هزار و ۴۰۵ طرح مربوط به پروژه های عمرانی بود که افتتاح و کلنگ زنی شد و ۶۲ طرح نیز مربوط به طرح‌های اقتصادی بود.

رهبردین عنوان کرد: با توجه به ریل گذاری توسط مقام عالی استان در زمینه طرح‌های عمرانی بیشتر تمرکز روی اتمام طرح های نیمه تمام بود بنابراین از تعداد یک هزار و ۴۰۵ طرح عمرانی، یک هزار و ۲۷۴ پروژه با اعتباری بالغ بر ۶ هزار و ۵۲۲ میلیارد تومان افتتاح و ۱۳۱ پروژه در راستای افزایش سرانه در شهرستان های استان با اعتباری بالغ بر یک هزار و ۹۵۲ میلیارد تومان کلنگ‌زنی شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی عنوان کرد: در شش ماهه نخست سال جاری، ۲۰۲ کلاس درس با ۴۰ مدرسه در استان افتتاح شده است.

رهبردین خاطر نشان کرد: در ۶۴ روستای استان پوشش اینترنت برقرار شده است ۴۲ کیلومتر بزرگراه و ۱۴ کیلومتر راه اصلی احداث و ۶۰ کیلومتر در ۲۷ روستای استان راه روستایی احداث شده است در ۱۴۴ روستای استان نیز طرح هادی اجرا شده است.

وی با بیان اینکه، امسال معابر ۱۵۴ روستای استان آسفالت شده است، گفت: با توجه به اینکه ۳۳ درصد جمعیت استان روستا‌نشین هستند بنابراین بازنگری طرح هادی در روستاها صورت گرفته تا هیچ روستایی به دلیل نبود زمین برای کشاورزی، به شهر‌ها مهاجرت نکند بنابراین در ۲۳۹ روستای بازنگری شده، طرح هادی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: در راستای رفع مشکلات آب شرب روستاها نیز آب شرب دائمی ۳۵ روستا برقرار شده است.

رهبردین عنوان کرد: همچنین ۶ سالن سرپوشیده، ۱۳ زمین چمن مصنوعی در روستاها افتتاح و ۱۷ مرکز بهداشت یک مورد پایگاه سلامت دو مورد مرکز جامع سلامت و چهار پایگاه اورژانس دو بخش دیالیز و یک کلینیک در ۶ ماه گذشته افتتاح شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی عنوان کرد: در بخش کشاورزی نیز ۵۰۰ هکتار مجهز به آبیاری نوین، ۷۷ قنات نیز مرمت و احیا، سه هزار و ۱۰۰ هکتار آبیاری شبکه‌های فرعی و قدیمی ناتمام به پایان رسیده است.

رهبردین با بیان اینکه، اتمام سد چپر آباد از مهمترین پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه به شمار می‌رود، گفت: در راستای احیای دریاچه ارومیه هر سه ماه، یک پروژه به افتتاح رسیده و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

رهبردین با اشاره به اینکه، با روی کار آمدن دولت سیزدهم به ۴۱۹ گازرسانی شده است، بیان کرد: همچنین گازرسانی در چهار شهر کوچک استان به پایان رسیده و تنها شهری که فاقد گاز در استان است شهر قطور می باشد که پیمانکار آن نیز انتخاب شده و در سال آینده گاز رسانی به این شهر نیز به اتمام خواهد رسید
.
وی با بیان اینکه، شاخص برخورداری گاز در استان از ۷۱ درصد به ۸۲ درصد افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: در بحث اینترنت نیز با توجه به اینکه فاصله برخی روستاها از مرکز اصلی شهر زیاد است اما امسال ۲۱۶ روستا پوشش اینترنت برقرار شده که از ۷۳ درصد به ۸۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

وی بیان کرد: در بحث نوسازی مدارس نیز ۶۰۵ کلاس درس به اتمام رسیده و در پاییز سال جاری ۵۰ کلاس درس نیز به این تعداد افزوده خواهد شد که به ۶۵۵ کلاس درس افزایش پیدا خواهد شد.

در هفته دولت ۱۴۶۷ پروژه افتتاح و کلنگ زنی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تاکید رئیس‌جمهور بر تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام، افزود: براساس اولویت‌های دولت سیزدهم، در دو سال اخیر در آذربایجان‌غربی بر توسعه حوزه‌های عمرانی و اقتصادی و اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام متمرکز شدیم.

وی همچنین با اعلام اینکه در هفته دولت یک هزار و ۳۳۱ پروژه با اعتبار ۱۰ هزار و ۲۰۶ میلیارد تومان افتتاح شد، خاطرنشان کرد: از این تعداد پروژه، یک هزار و ۲۷۴ پروژه عمرانی و ۵۷ پروژه اقتصادی به صورت متوزان و در سطح آذربایجان‌غربی افتتاح خواهد شد.

رهبردین به کلنگ‌زنی ۱۳۶ پروژه با اعتبار ۱۰ هزار و ۶۳۲ میلیارد تومان نیز اشاره کرده و افزود: از این تعداد پروژه، ۱۳۱ پروژه عمرانی و پنج پروژه اقتصادی برای توسعه اقدامات عمرانی و اقتصادی استان در نظر گرفته شده است.

وی همچنین با اشاره به سفر رئیس‌جمهور به آذربایجان‌غربی و اختصاص هشت هزار میلیارد تومان برای توسعه حوزه راه‌های مواصلاتی استان، تصریح کرد: در دولت سیزدهم، ۱۶۸ کیلومتر راه اصلی و بزرگراه و ۳۰۳ کیلومتر راه روستایی به مسیرهای مواصلاتی آذربایجان‌غربی اضافه شده است.

وی در ادامه از عزم جدی دولت سیزدهم برای خدمات‌رسانی به مناطق محروم و استقرار خبر داده و افزود: در دو سال اخیر شاهد توسعه ۱۷ هزار و ۷۰۰ مترمربعی فضاهای ورزشی، گازرسانی به ۴۱۹ روستا و بهره‌مندی ۲۱۶ روستا از خدمات اینترنت در آذربایجان‌غربی بودیم.

رهبردین به توسعه سرانه فضای آموزشی استان با ساخت ۶۰۵ کلاس درس در دولت سیزدهم نیز اشاره کرده و یادآور شد: با آغاز نهضت مدرسه‌سازی و همراهی خیرین، بخش خصوصی و نهادهای حاکمیتی و دولتی، جهش قابلی توجهی را در حوزه مدرسه‌سازی آذربایجان‌غربی شاهد بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی همچنین از اجرای طرح هادی در ۹۸۴ روستا خبر داده و افزود: در دولت سیزدهم با اجرای طرح هادی در ۲۱۳ روستا، اجرای این طرح از ۳۵ درصد به ۴۵ درصد رسیده و در ۴۱۹ روستا نیز بازنگری اجرای طرح هادی را داشتیم.

وی در ادامه با اشاره به برخورداری حوزه درمان آذربایجان‌غربی از ۵ هزار و ۱۴۰ تخت، اظهار داشت: با توجه ویژه دولت سیزدهم، شاهد افزایش ۲۰۵ تخت بیمارستانی و احداث ۲۱ مرکز سلامت در حوزه بهداشت و درمان استان بودیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی، تجارت بین‌الملل و حوزه معدن را نیز از پیشران های توسعه استان معرفی کرده و افزود: با توجه به برخورداری آذربایجان‌غربی از پنج پایانه مرزی و بیش از ۵۰ نوع ماده معدنی، در دولت سیزدهم برنامه‌ریزی ویژه برای توسعه این دو حوزه انجام شده و با مطالعات ژئوفیزیک، تسریع صدور پروانه استخراج و فرآوری محصولات معدنی، ۴۳ هزار میلیارد تومان برای توسعه بخش معدن در نظر گرفته شده است.

آذربایجان غربی در حوزه بیکاری رتبه پنج کشوری را دارد

رهبردین همچنین با اعلام اینکه در حوزه نرخ بیکاری هم‌اکنون در رتبه پنجم کشور هستیم، خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری آذربایجان‌غربی در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۲.۴ درصد و در سال ۱۴۰۱ حدود ۸.۶ درصد بوده و در سه ماهه اول سال جاری به ۶.۷ درصد رسیده است.

وی در ادامه از کسب رتبه سوم آذربایجان‌غربی در حوزه اشتغال‌زایی بخش خصوصی در سال ۱۴۰۱ خبر داده و بیان کرد: نرخ اشتغال استان از ۸۷ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۹۱.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ رسیده و شاهد ارتقای ۱۲ پله‌ای آذربایجان‌غربی در حوزه نرخ اشتغال در سطح کشور هستیم.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×