» اخبار استان » غار سهولان یک جاذبه گردشگری در مهاباد است
اخبار استان - تیتر یک - مهاباد

غار سهولان یک جاذبه گردشگری در مهاباد است

مهر 15, 1402۰:۰۵ ق٫ظ زمان مطالعه: 1 60

غار سهولان همان غار آبی یا غار یخ‌بندان است که یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران واقع شده است.

به گزارش پایگاه خبری حرف رک، به نقل از پایگاه خبری هالان-۲۴؛ غار سهولان همان غار آبی یا غار یخ‌بندان است و یکی از جاذبه‌های گردشگری استان آذربایجان غربی در شمال غرب ایران واقع شده است.

این غار در شهرستان مهاباد واقع شده و به دلیل رنگ آب‌های داخل آن به نام “غار آبی” معروف است، این جاذبه گردشگری باتوجه‌به فضای خیره‌کننده و مناظر بکر و دیدنی که در داخل آن قابل‌مشاهده است، همواره توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده است. در ادامه به برخی از جزئیات و توصیفات موردنظر پیرامون این جاذبه خواهیم پرداخت.

چرا این غار سهولان نام دارد؟

تاریخ کشف غار سهولان مشخص نیست، اما به دلیل وجود روستاها و مناطق مسکونی در نزدیکی آن، همواره مردم از آن به‌عنوان پناهگاه و محل شکار استفاده کرده‌اند. بااین‌حال، به طور رسمی، ژاک دمورگان همراه با اهالی روستای سهولان در یک‌زمان خاص، کلک (قایق چوبی کوچک) ساختند و از طریق رودخانه‌ای به نام آبی به دیدن غار رفتند. آن‌ها یک کروکی از غار ترسیم کردند که تقریباً ۶۰ درصد با شکل فعلی غار همخوانی دارد. تابه‌حال، حدود ۲۵۰ متر از قسمت خشک و ۳۰۰ متر از قسمت آبی این غار بزرگ کشف شده است. در دل غار سهولان، یک دریاچه قرار دارد که عمق آن بعضی‌اوقات به 55 متر هم می‌رسد.

ارتفاع سقف غار از کف دریاچه در تقریباً 45 متر است. دمای غار نسبت به دمای بیرون از غار ۱۵ درجه خنک تر و بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتیگراد است. غار سهولان در زمره یکی از بزرگترین غارهای آبی ایران قرار دارد و قایق‌سواری در دریاچه آن یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های این غار است. آب این دریاچه‌ها از سفره‌های زیرزمینی و جوشش چشمه‌ها تأمین می‌شود. غار سهولان دارای دو ورودی می باشد که یکی از ورودی‌ها برای وارد شدن به داخل غار اختصاص داده شده است و ورودی دوم برای خارج شدن ورودی اصلی این غار از ۱۰۰ پله بتنی تعبیه شده‌است تا برای ورود به داخل غار را آسان‌تر کند. و در خروجی دوم ۱۷۸ پله بتنی تعبیه شده است.

ویژگی‌های غار سهولان

اگر تصمیم دارید به مهاباد سفر کنید، اولین پیشنهاد مردم محلی برای تفریح و گردشگری، بازدید از غار سهولان است. زیرا از دیدن این غار زیبا، هرگز پشیمان نخواهید شد. در این غار، موجودات زنده‌ای به تعداد زیاد وجود دارند که شامل کبوتر، زالو، لجن خوار و خفاش‌ها و موجودات ریز و کوچک دیگر هستند.

این موجودات در دریاچه‌ای که در داخل غار سهولان قرار دارد، زندگی می‌کنند. کبوتران نیز لانه خود را در این غار ساخته‌اند و خفاش‌های بسیاری نیز در مناطق مختلف این غار لانه ساخته‌اند. به دلیل تیرگی و عدم وجود نور در داخل غار، هیچ‌گونه جلبکی در آب دریاچه سهولان رشد نمی‌کند و تنها جانداران میکروسکوپی در آن وجود دارند.

در سال جاری ۷۳ هزار گردشگر داخلی و خارجی در سه ماهه اول امسال از غار آبی، سنگی سهولان این شهرستان بازدید کردند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×