فریب مردم با درج «بدون کلسترول» روی روغنهای گیاهی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرفرک» به نقل از تسنیم عبدالعظیم بهفر؛ سرپرست اداره کل فرآوردههای غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: قوانین منع تبلیغات کالاهای آسیبرسان بهسلامت اگرچه نوشته میشوند اما خوانده نمیشوند؛ بنابراین بهرغم اینکه قانون منع تبلیغات کالاهای آسیبرسان در رسانه ملی مصوب است و هر ساله کالاهای آسیبرسان و غیرمجاز اعلام میشوند؛ اما اجرای جدی این قانون در محاق قرار میگیرد و شوربختانه شاهد جلوهنمایی دشمنان سلامتی در رسانهها هستیم.
وی افزود: عدول از این قانون هم به روشهای مختلف صورت میگیرد و ادعاهای غیرواقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است، گاهی عنوان عوض میشود، گاهی با ایماواشاره محصول را تبلیغ میکنند که البته در پس این اقدامات یک ترس از قانون مشاهده میشود؛ اما با تساهل و مداراهای اخیر برخی از شرکتها و نشانهای تجاری با چراغسبز رسانه ملی در چشم قوانین زل میزنند و آشکارا و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات آسیبرسان بهسلامت دعوت میکنند.
بهفر در همین ارتباط به برگزاری جلسات مشترک با مسئولان رسانه ملی اشاره کرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کردهایم مهمترین دلیل مدارا با تخلفات تبلیغات کالاهای آسیبرسان بهسلامت را کمبودن بودجه و ضرورت اکتساب منابع مالی برای بقا و استمرار فعالیتها عنوان میکنند که صحتسنجی این موضوع کار ارگانهای بودجهای است، اما آنچه اظهرمنالشمس است اینکه “هدف نمیتواند توجیهگر وسیله باشد”؛ شیوع بیماریهای مختلفی مثل سرطان حتماً با مؤلفه غذاهای مضر در ارتباط است و حتماً تغذیه غیر سالم در سبک زندگی اشتباه تأثیرگذار است.
وی افزود: طبیعتاً یکی از مهمترین ناظران در کنار ارگانهای دیگر، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما ملزم به برخورد سلبی و حتی قضایی با کسانی هستیم که با تخطی از قوانین سلامت، جامعه را تهدید میکنند؛ اما فردفرد جامعه نیز باید نسبت بهسلامت خود حساس باشد و دست از مطالبهگری به انحا مختلف بر ندارد.
سرپرست اداره کل فراوردههای غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، در واکنش به برخی ادعاهای نادرست در تبلیغات محصولات غذایی، بیان کرد: در حوزه تبلیغات محصولات غذایی گاهی اوقات ادعاهای نادرست و خلاف واقع مطرح میشود که برخی از آنها اصولاً موضوعیت ندارد؛ مثلاً درج عنوان بدون کلسترول روی روغنهای نباتی نیز از این دسته تبلیغات محسوب میشود؛ چرا که روغنهای نباتی در اصل فاقد کلسترول بوده و تنها در روغنهای حیوانی وجود دارد.
بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی روی شیرهای استریل نیز ازایندست تبلیغات است، چراکه شیرهای استریل نیازی به افزودنی یا نگهدارنده ندارند، چون داخل آن میکروبی وجود ندارد.
وی افزود: بههرحال بسیاری از اسنکها، روغنها، انواع سُس، آبمیوهها و نوشیدنیهایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم، محصول یا شرکت و برند را تبلیغ میکنند غیرقانونی هستند و نباید در رسانه ملی یا هر رسانه دیگر تبلیغات داشته باشد.
بهفر گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات کالاهای آسیبرسان وجود دارد و برخی آن را بهعنوان یک چالش بهحساب میآورند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغات است که شاید بهتر باشد ارگانهای مرتبط با این موضوع دستورالعمل را با شاخصهای کمی قابلسنجش و اندازهگیری، بهروزرسانی نموده و دستورالعمل جدید را با جدیت عملیاتی کنند.
وی خاطرنشان کرد: شورای سیاستگذاری سلامت صدا و سیما هم بهعنوان فصل مشترکی در پیشبرد اهداف سلامتمحور، میتواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغات محصولات آسیبرسان بهسلامت در رسانه ملی نقش ایفا کند و ما هم آمادگی داریم تمامی امکانات خود در جهت اشاعه فرهنگ سلامت را در اختیار نهاد مهم اطلاعرسانی و فرهنگسازی کشور قرار دهیم.
فهرست کالاهای آسیبرسان بهسلامت را اینجا مشاهده کنید.
انتهای خبر/