» اجتماعی » قانون، گریبان تبلیغ‌کنندگان کوروش کمپانی را می‌گیرد
اجتماعی - تازه های خبر

قانون، گریبان تبلیغ‌کنندگان کوروش کمپانی را می‌گیرد

بهمن ۲۹, ۱۴۰۲۸:۲۹ ق٫ظ 90

یک وکیل پایه یک دادگستری ضمن تشریح مسئولیت‌های مدنی و کیفری چهره‌های مشهوری که تبلیغات برای کوروش کمپانی انجام داده‌اند، گفت: حتی ممکن است جبران خسارات وارده توسط این افراد از وجه اخذ شده جهت تبلیغات بیشتر باشد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» به نقل از خبرگزاری فارس، درپی تبلیغات فروش گوشی‌های آیفون به قیمت‌ پایین‌تر از قیمت واقعی بازار شرکتی با عنوان «کوروش کمپانی» از تعداد زیادی از هموطنان کلاهبرداری شد.اگر این تبلیغ و تائید و تمجید و تشویق بازیگران و فوتبالیست‌ها و چهره‌های مشهور نبود؛ بی‌شک تعداد کمتری فریب می‌خوردند.به گفته سردار حسین رحیمی، رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا متهم اصلی این پرونده قبل از تشکیل پرونده متواری شد اما با اقدامات صورت گرفته یکی از اعضا اصلی این شرکت بازداشت و دو نفر دیگر تحت تعقیب هستند و با هماهنگی دستگاه قضایی تمام اموال متهم اصلی پرونده توقیف شده است.
سردار رحیمی با اشاره به اینکه متاسفانه در جریان فعالیت این شرکت برخی افراد سرشناس و شناخته شده اقدام به تبلیغ برای این شرکت کرده اند که به اتهامات آنان هم رسیدگی خواهد شد. در پی انتشار این خبر، برخی افراد شاخص با انتشار ویدیوهایی در فضای مجازی، از مردم عذرخواهی و برخی دیگر با گفتند «به من چه» شانه از بار مسئولیتشان خالی کردند.
در همین رابطه محمدمسعود یوسفی، وکیل پایه یک دادگستری در گفتگو با خبرنگار فارس درباره مسئولیت چهره‌های شاخص و مشهور در انجام تبلیغ کوروش کمپانی اظهار کرد: یکی از مباحث مطرح در خصوص این شرکت واردکننده، توزیع کننده و یا صرفا وعده دهنده فروش موبایل این است که آیا مسئولیت ناشی از تبلیغات را داریم یا خیر.
این وکیل پایه یک دادگستری در ادامه گفت: در پاسخ به این پرسش باید بررسی شود که فرد با چه هدفی تبلیغ کرده و از فرد، گروه و یا رسانه‌ای درخواست کرده که برای او تبلیغ کنند. غالبا افراد از انجام تبلیغات دو هدف «ایجاد اعتبار و اعتماد» و «شناخته شدن و توسعه فروش» (کالا یا خدمت) را دنبال می کنند.
وی با بیان اینکه بدیهی است انجام تبلیغات منجر به ایجاد و افزایش اعتبار و همچنین توسعه فروش کالا یا خدمات می‌شود، خاطرنشان کرد: رابطه محرز و مسلمی بین اعتماد مردم و حجم فعل مجرمانه با تبلیغات وجود دارد و این امر را می‌توان از فرایند افزایشی فروش و یا ارائه خدمات یک مجموعه شاهد بود.
یوسفی گفت: اگر بسیاری از کالاها و خدمات از سوی افراد شناخته شده تبلیغ و حمایت نمی شدند، هیچ‌گونه فروش یا جلب اعتمادی برای آن‌ها قابل تصور نبود .وی با اشار به مانورهای متقلبانه نوین بیان کرد: بسیاری از معاملات مردم در نگاه نخست غیرعاقلانه بنظر می رسد.
انجام چنین معاملاتی در این حجم و به‌صورت اینترنتی و بدون نظارت کافی ناشی از تبلیغاتی بود که صورت گرفته است. این وکیل پایه یک دادگستری تصریح کرد: بین مال‌باختن مردم و اقدامات افراد شناخته شده اعم از شاخص، بازیگر، ورزشکار و… ارتباطی (تبلیغات صورت گرفته) یک ارتباط مشخص، استنادی و انتصابی وجود دارد.
یوسفی تصریح کرد: غالبا افراد در قبال انجام تبلیغاتی، وجهی را دریافت میکنند. به عنوان مثال زمانی که یک ورزشکار تبلیغ یک کالایی را انجام می دهد، درآمد ناشی از آن، درآمد حرفه ای او نیست، بدین معنا که او با استفاده از نفوذی که در اذهان مردم داشته، این تبلیغ را انجام داده است و میزان درآمد افراد چهره از تبلیغات به میزان نفوذ آن ها در اذهان عمومی بستگی دارد. تعداد فالور، بازدید و بازنشر تبلیغی که انجام می دهند، بر میزان وجهی که بابت تبلیغات اخذ میکنند، اثرگذار است.
وی ادامه داد: در بسیاری از موارد فرد قرارداد مشارکت در افرایش فروش منعقد می‌کند و یا فرد مدعی است که می تواند با گفتار خود مردم بیشتری را تحریک کند که به سمت آن شرکت و یا موسسه بروند،از همین رو مبالغ گزافی را نیز دریافت می کنند. همین امر بیانگر این است که این فرد تبلیغ کننده در جلب اعتماد آن شرکت شریک می‌شود و وجهی را نه برای ورزش کردن و بازیگر بودن بلکه برای جلب اعتماد مردم، اعتبارسازی واهی و همچنین توسعه فروش غیرواقعی دریافت می‌کند.
وی تاکید کرد: بین زیان مردم و فعلی که فرد تبلیغ کننده انجام داده یک رابطه محرز استنادی و انتصابی به وجود می آید، از همین رو وارد حوزه مسئولیت های حقوقی می شویم.یوسفی در تشریح مسئولیت فرد تبلیغ کننده بیان کرد: مسئولیت هر فرد متفاوت است، مسئولیت فردی که مرتکب اصلی است به‌عنوان فاعل اصلی جرم و مباشر جرم به واسطه نوع جرم خود حسب موضوع مسئولیت دارد و مجازات می شود.
این وکیل پایه یک دادگستری افزود: همچنین فردی که اقدام به تبلیغ خلاف واقع و بدون بررسی کرده باید به این موضوع توجه داشته باشد که قرار نیست همیشه میزان اعتماد عمومی بالایی که به دست آورده، به نفع او باشد. اگر از این اعتماد بابت نشر اکاذیب، اغتشاش، برهم ریختن جامعه، تبلیغات غیرواقع و برندسازی غلط و توسعه عملیات خلاف قانون استفاده کند، به اندازه اعتباری که جامعه به او بخشیده، در مقابل جامعه مسئول خواهد بود.
وی با بیان اینکه مسئولیت‌ها به دو نوع کیفری و مدنی هستند، اظهار کرد: مسئولیت‌ سلبریتی‌ها و افراد شاخصی که تبلیغات انجام می‌دهند، قطعاً مسئولیت مدنی است چرا که ارتباط مستقیمی بین زیان مردم و اقداماتی که فرد انجام داده، وجود دارد؛ چرا که اگر این ارتباط وجود نداشت، اصلاً تبلیغی صورت نمی‌گرفت و چنین نتایجی حاصل نمی‌شد و یا حداقل این نتیجه (کلاهبرداری صورت گرفته) در چنین ابعادی به وجود نمی‌آمد.
این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به یک قاعده عمومی فقهی در حوزه تبلیغات و مسئولیت مدنی بیان کرد: یک قاعده عمومی فقهی در مبانی مسئولیت مدنی داریم، تحت عنوان «قاعده غرور» که هر فردی که دیگری را به یک امر واهی و غیرواقعی فریب دهد و در نتیجه زیانی به فرد وارد شود، فرد فریب‌دهنده و ترغیب‌کننده دارای مسئولیت مدنی است. میزان این مسئولیت مدنی را دستگاه قضایی و قاضی صادر کننده رای تعیین خواهند کرد و قابلیت احراز دارد.

یوسفی در پاسخ به این سوال که، چهره‌های مشهور در موضوع کوروش کمپانی مسئولیت کیفری نیز دارند و آیا مرتکب جرم شده‌اند، بیان کرد: در رابطه با این موضوع باید تحقیقات قضائی راجع به هر یک افراد به‌صورت مجزا صورت بگیرد و نوع ارتباطی که با فرد داشتن (متهم اصلی) و دلایلی که باعث شده مهر تائید بر عملیات آن مجموعه بزنند، بررسی شود و پس از آن اظهار نظر شود.وی با اشاره به اینکه بسیاری از وکلا و حقوقدانان در خصوص اینکه این افراد (تبلیغ کنندگان) معاون جرم هستند یا خیر اظهار نظر کردند و غالباً این نظر را بیان می‌کنند که با توجه به فقدان وحدت «قصد» امکان اینکه این افراد را مجرم بدانیم وجود ندارد، گفت: در ابتدا باید به این موضوع توجه شود که ما با چه جرائمی مواجه هستیم.

یوسفی ادامه داد: آیا ما با یک جرم مالی یا یک جرم امنیتی مواجه هستیم و یا در خصوص یک جرم اقتصادی اظهار نظر می‌کنیم؟ در حوزه جرائم اقتصادی اصولاً رکن معنوی جز ارکان لازم جهت تحقق جرم محسوب نمی‌شود. به وصرت کلی می توان گفت باید نسبت به هر فردی به صورت مجزا ارکان تحقق جرم بررسی شود و در نتیجه اظهار نظر قضائی مستقلی قابل انجام باشد.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به اینکه رئیس انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرده که کوروش کمپانی اصلا مجوز واردات آیفون نداشته، گفت: قطعا افرادی که مبلغی را برای انجام تبلیغات و اطلاع رسانی با روش‌های هیجانی کرده اند، باید صحت و سقم موضوع تبلیغ را بررسی کنند و پیش از انجام تبلیغ باید مجوز فعالیت او، کارت بازگانی را مطالبه می کردند که گویا این اقدام صورت نگرفته و همین امر میزان مسئولیت این افراد را بیشتر می‌کند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×