» اخبار استان » ارومیه » قیام دلدادگان اربعین حسینی در ارومیه
ارومیه - گزارش و تحلیل

قیام دلدادگان اربعین حسینی در ارومیه

شهریور 16, 1402۰:۱۰ ق٫ظ 80

دلدادگان اربعین حسینی به یاد سید الشهدا(ع) همزمان با زائران کربلای معلی، آیین جاماندگان زیارت اربعین حسینی را در ارومیه با شکوه برگزار کردند

به گزارش حرف رک به نقل از درنا سسی؛ چهل روز از واقعه عاشورا و لب‌های تشنه گذشت، چهل روز است که اندوه و غصه لب‌های تشنه یاران امام حسین در دلهای عاشقان حسینی سنگینی می‌کند. این روزها میلیون‌ها نفر از عاشقان حسینی رهسپار دیدار یار شده‌اند و انبوه عاشقان شهید عاشورا امسال بیش از همیشه و سال‌ها به میعادگاه عشق شتافتند، اما بسیاری از حسرت‌به‌دل ماندگان از راه دور، دل‌های خود را رهسپار کربلا کردند.

آنانی که رفته‌اند، دل‌هایمان را حسابی با عکس و فیلم‌هایی که از طریق الحسین به اشتراک می‌گذارند، آب می‌کنند این روزها دل‌هایمان پرمی‌کشید برای‌آنکه لحظه‌ای در طریق عشق و کربلاباشیم و آرزو داشتیم که راهی مسیر عشق شویم و تلخی چای عراقی را که می‌گویند، تجربه کنیم؛ اما صد حیف که جامانده ایم.

امروز باری دیگر دل را راهی کربلا کرده‌ایم امسال هم‌زمان با سراسر کشور آیین پیاده رویی کربلا در شهرستان ارومیه برگزار شد برگزاری مراسم پیاده رویی اربعین حسینی صبح امروز را ساعت 9 صبح در بخش نازلوی ارومیه شروع شد. کوله‌بار گزارش و دوربین خود را آماده کرده و رهسپار بخش نازلو و نوشین شهر شدیم.

آغاز قدم های عشق

محل استقرار و جمع‌شدن دلدادگان موکب شهدای گمنام نوشین شهر بود عاشقان اباعبدالله الحسین همگی در این مکان گرد هم آمده بودند تا به یاد پیاده رویی کربلا و با دلی پر از حسرت قدم‌های عشق را آغاز کنند.

بعد از پذیرایی و تلاوت آیاتی از قرآن کریم مسیر پیاده رویی را پیش گرفته و قدم‌به‌قدم هم پا با دلدادگان حسینی به یاد سید و سالار شهدا راهی شدیم
شور و اشتیاق مردم وصف‌ناشدنی بود.

راهپیمایی اربعین زمینه ساز ظهور است

احمد علیزاده که به‌تازگی از سفر کربلا بازگشته بودند به خبرنگار درنا سسی گفت: اربعین حسینی وعده‌گاه عشاق است و الان که در این پیاده رویی قرار داریم شاهد شوروشوق مردم هستیم که این شوق به امام حسین غیرقابل‌وصف است.

وی ادامه داد: باتوجه‌به اینکه به‌تازگی عازم کربلا بودم مردمان عاشق امام حسین از اقصی‌نقاط دنیا برای زیارت امام حسین (ع) در مراسم پیاده رویی اربعین حضور داشتند.

علیزاده با اشاره به حضور میلیونی مردم در مراسم پیاده رویی اربعین گفت: امروز به یاد پیاده رویی اربعین حسینی دلدادگان حسینی در نوشین شهر دل را رهسپار کربلا کرده به عشق حسین مسیر چندکیلومتری را قدم زدند.

وی تصریح کرد: حسی که در این مسیر دارم همان حس پیاده رویی مسیر نجف تا کربلا بوده امید است این حس حال زمینه‌ساز ظهور امام‌زمان (عج) باشد.

سر را به هر سمت که می‌چرخاندم چیزی جز زیبایی نمی‌دیدم حلقه اشک بر چشمان دلدادگان نقش بسته و بر لبان خشکیده آنان لبیک یا حسین بود که زمزمه می‌شد .

پیر و جوان و کودک و نوجوان در راه عشق قدم بر می‌داشتند و عرض ارادت خود را با قدم‌های خود نثار سالار شهیدان می‌کنند.

آنچه که در این مسیر توجه مرا به خود جلب کرد وجود عکس‌های شهدای منطقه که بر سینه‌ها کودکان و نوجوانان نصب شده بود و اما آنچه که بیشتر دل را می‌سوزاند عکس مدافع امنیت شهید عباس فاطمی بود که در اغتشاشات سال گذشته با نامردی تمام به دست اغتشاش‌گران شهید شد.

دلتنگی دختر مدافع امنیت برای پدر

فاطمه دختر ۱۰ساله شهید فاطمی از دلتنگی پدر می‌گفت و حلقه اشکی بر چشمانش نقش‌بست و گفت: این مسیر را به یاد پدرم قدم برداشتم و به‌خاطر زنده نگه‌داشتن یاد امام حسین و عشق به دردانه سالار شهیدان قدم در این مسیر گذاشته و دوست دارم ادامه‌دهنده راه حضرت رقیه باشم.

اینجا عشق است که تجلی می‌کند در مسیر با گذشتن از باغات زیبا و درختان سبز سر به فلک کشیده موکب هابرای پذیرایی از جاماندگان راه‌اندازی شده بود و پذیرای عاشقان و جاماندگان اربعین بود.

در طول مسیر از روستایی گذر کردیم و آنچه که زیبایی این پیاده رویی را دوچندان کرده بود پذیرایی اهالی منطقه از جاماندگان بود با تمام عشق و ارادت درهای خانه‌های خود را بازکرده و یکی با چای دیگری با شربت خنک، میوه و محصولات باغ خود از میهمانان اربابمان حسین پذیرایی می‌کردند.

می خواهم ادامه دهنده راه حضرت رقیه باشم

اسمادختر جوان ۱۸ساله می‌گوید: به عشق امام حسین راهی این مسیر شدیم هدف از پیاده رویی این است که ادامه‌دهنده راه حضرت زینب و حضرت رقیه و اهل‌بیت باشیم و امیدوارم سال دیگر از جاماندگان نبوده و در مسیر کربلا قدم برداریم.

پیاده رویی دلدادگان اربعین حسینی در ارومیه

ساعت چهار مراسم دل دادگان حسینی در ارومیه آغاز می‌شود باید خود را از نوشین شهر به محل تجمع برسانم از مملو جمعیت و حضور پر شور مردم در این پیاده رویی شوروشوق وصف‌ناپذیری تمام وجودم را فرامی‌گیرد و اینجا عاشقان حسینی آمده‌اند تا ثابت کنند خون به‌ناحق ریخته حسین (ع) تاقیام‌قیامت تازه است و مردمان و عاشقان خون‌خواه اربابشان خواهند بود اینجا جامانده‌ها، کیلومترها دورتر از مسیر پیاده‌روی از حسرت قدم‌زدن در مسیر عشق حسینی می‌گویند.

امروز را باید در تاریخ و ذهن‌ها ثبت کرد، لحظاتی که در گرمای طاقت‌فرسا با حضور عاشقان حسین بن علی (ع) تصویری به‌یادماندنی را ثبت کرد و جاودانه کرد چه بگوییم که زبان و قلمم از این همه ارادت قاصر است.

راهی می‌شوم هم قدم با این به حسرت‌به‌دل ماندگان انگار همان آدم نیستم که صبح کلی از مسیر را پیاده رفته‌ام تا ارادت مردمان پاک را روایت کنم. اینجا انگار قطعه‌ای از بهشت است همه شیفتگان در مسیر عشق قدم نهاده‌اند تا به سرمنزل عشق و بهشت جاوید برسند این وصل را به انتها برسانند و دمی آرامش تناول کنند .

آنچه که در این مسیر رخ‌نمایی می‌کند حضور مردان و زنان و جوان به همراه کودکان و فرزندان و خردسال خود بودند.

مرد جوانی کودک خردسال خود را در کالسکه گذاشته و لبیک‌گویان راهی شده است به سمتش می‌روند و از علت حضورش می‌پرسم که دلیلی دارد در این گرمای طاقت‌فرسا به همراه کودک خردسال راهی این مسیر شده است می‌گوید: هر کس به نوبه خود باید قدمی در مسیر امام حسین برداشته و عرض ارادت خود را به اهل‌بیت نشان دهد . حضور در این مراسم کوچک‌ترین اقدامی است باید در این راه انجام می‌دادیم تا خاری بر چشم دشمنانمان باشد.

آنانی که در این گرمای سوزان پا در این مسیر گذاشتند نشان دادند که عاشق و شیفته حسین هستند و از این عشق به خود می‌بالند چرا که عشق به حسین عشق به همه خوبی‌ها و زیبایی‌ها است. اینجا امام حسین (ع) خان نعمت خود را گسترانده است و همگان با هر اقدامی به محضر امام حسین (ع) عرض ارادت می‌کنند.

در طول مسیر عاشقان به هر نحوی که شده است پذیرایی مردم بودند و در موکب‌ها با توزیع میوه‌های فصلی هندوانه آب شربت آش نذری از میهمانان امام حسین پذیرایی می‌کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×