» اجتماعی » لزوم توسعه برنامه‌های حفاظتی در زیستگاه‌های طبیعی
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی مطرح کرد:

لزوم توسعه برنامه‌های حفاظتی در زیستگاه‌های طبیعی

مهر 11, 1403۱۰:۵۰ ق٫ظ 30

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم توسعه برنامه‌های حفاظتی در زیستگاه‌های طبیعی گفت: در راستای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک برنامه‌ مستمر ضدعفونی و آهک‌پاشی چشمه‌ها و آبشخورها در دستور کار قرار گرفته است.

بهزاد شیرپنجه در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» با اشاره به لزوم توسعه برنامه‌های حفاظتی در زیستگاه‌های طبیعی اظهار کرد: در راستای کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری‌های مشترک دام‌های اهلی و وحشی، از جمله بیماری تب برفکی، برنامه‌ مستمر ضدعفونی و آهک‌پاشی چشمه‌ها و آبشخورهای این منطقه در دستور کار ما قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این اقدامات با همکاری اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خوی و مامورین یگان حفاظت حوزه سرمحیطبانی گلفرج طی روزهای اخیر انجام شده است.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌غربی ادامه داد: آبشخورهای مشترک می‌توانند منبع انتقال بیماری‌های واگیر باشند. به همین دلیل، پیشگیری از بیماری‌های دامی از طریق واکسیناسیون، به‌طور سالانه توسط اداره کل دامپزشکی استان انجام می‌شود. از این رو، صاحبان دام‌ها باید در موعد معین نسبت به واکسینه کردن دام‌های خود اقدام کنند.

شیرپنجه همچنین تأکید کرد: در کنار این اقدامات، آموزش و اطلاع‌رسانی به دامداران محلی درباره روش‌های پیشگیری از شیوع بیماری‌های دامی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برگزاری کارگاه‌های آموزشی و توزیع بروشورهای اطلاعاتی در این زمینه می‌تواند به افزایش آگاهی دامداران و حفظ سلامت دام‌ها کمک کند.

گفتنی است که منطقه حفاظت‌شده مراکان با وسعت بیش از ۱۰۰ هزار هکتار در شمال استان آذربایجان‌غربی دارای ۶ حوزه استحفاظی و سرمحیطبانی است. این منطقه به عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه‌های قوچ و میش و کل و بز وحشی در کشور شناخته می‌شود و حفاظت از آن به‌منظور حفظ تنوع زیستی و اکوسیستم‌های محلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همچنین، این اداره برنامه‌هایی برای ارتقاء حفاظت از حیات وحش و تنوع زیستی در این منطقه در نظر دارد، که شامل نظارت‌های میدانی منظم، برگزاری برنامه‌های حفاظتی و همکاری با سازمان‌های غیردولتی در جهت توسعه پایدار و حفاظت از محیط زیست خواهد بود.

انتهای خبر/و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×