» اجتماعی » لزوم توسعه میدان میوه و تره‌بار در نقده
اجتماعی - اخبار استان - پیشخوان
باغدار نقده‌ای مطرح کرد:

لزوم توسعه میدان میوه و تره‌بار در نقده

شهریور 5, 1403۷:۵۸ ق٫ظ 80

باغدار نقده‌ای گفت: با توجه به پتانسیل بالای موجود در شهرستان نقده جهت توسعه باغداری، ضروری‌ است ایجاد زیرساخت‌های لازم و توسعه میدان میوه و تره‌بار از سوی مسئولین مربوطه انجام شود.

حبیب سجادی یکی از باغداران فعال شهرستان نقده در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «حرف‌رک» اظهار کرد: شهرستان نقده از پتانسیل بالایی جهت توسعه صنعت باغداری برخوردار است اما در این مسیر، ایجاد زیرساخت‌های لازم جهت بهره‌برداری اصولی از باغات شهرستان، ضروری است.

وی با اشاره به نبود میدان میوه‌ و تره‌بار مناسب در سطح شهر، بیان کرد: میدان میوه و تره‌‌بار کنونی شهر، پاسخگوی حجم عظیم میوه‌های تولیدی در باغات نیست؛ لذا باغدار مجبور می‌شود با پرداخت هزینه گزاف حمل و نقل، محصولات باغی را جهت فروش به شهرهای همجوار بفرستد.

سجادی افزود: اگر زیرساخت‌های لازم در میدان میوه و تره‌بار شهرستان ایجاد گردد؛ محصولات باغی با کیفیت تولیدی، در خود شهرستان به فروش می‌رسد و نیازی به فرستادن محصول به شهرهای مجاور آن هم با هزینه‌های میلیونی حمل و نقل نیست.

باغدار نقده‌ای نبود صنایع تبدیلی در شهرستان را از دیگر مشکلات حوزه باغداری عنوان کرد و گفت: نبود صنایع تبدیلی در شهرستان نقده باعث شده است ضایعات و میوه‌های زیردرختی در سطح باغات تلنبار شده یا با قیمت ناچیز به واسطه‌ها فروخته شود.

وی افزود: در صورت احداث کارخانه‌های تبدیلی مانند کارخانه آبمیوه سازی یا لواشک‌سازی در شهرستان، با حذف واسطه‌ها، محصولات ضایعاتی و زیردرختی باغداران نیز با قیمت مناسب به فروش خواهد رفت.

سجادی ضمن تقدیر از اطلاع‌رسانی‌های اداره جهاد کشاورزی درباره زمان سمپاشی‌ درختان، بیان داشت: با توجه به اطلاع‌رسانی‌هایی که اداره جهاد کشاورزی شهرستان درباره زمان و انواع مختلف سمپاشی‌های مورد نیاز درختان انجام می‌دهد؛ بروز بیماری و آفت‌های گیاهی تا حدود زیادی در سطح باغات کاهش یافته است.

وی افزود: گاهی اوقات هزینه‌های خرید سم و سمپاشی باغات به قدری زیاد است که باغدار مجبور می‌شود قید سمپاشی را بزند و در این صورت میوه‌ای که تولید می‌شود بی کیفیت خواهد بود لذا اگر مسئولین مربوطه با ارائه سم یارانه‌ای از باغداران حمایت نمایند؛ کیفیت و حجم محصولات باغی تولیدی در سطح شهرستان، افزایش چند برابری خواهد داشت.

باغدار نقده‌ای با اشاره به پیشرفت امکانات کشاورزی و تاثیر مثبت آن در افزایش و بهبود محصولات باغی، اظهار داشت: اکثر باغات سطح شهر با فناوری آبیاری برقی تجهیز شده‌اند که این امر در عین برخورداری از نقاط مثبت، مشکلاتی را نیز برای باغداران ایجاد کرده است.

وی افزود: در چند سال اخیر، برق باغات به بهانه کمبود حامل‌های انرژی مانند برق، از ساعت 12 ظهر تا 19 عصر قطع می‌شود و محصولات ما در این بازه زمانی از شدت گرما و کم‌آبی خشک و پلاسیده می‌شوند.

سجادی در پایان با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت باغداری در شهرستان، گفت: شهرستان نقده از آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیزی جهت توسعه صنعت باغداری برخوردار است اما این صنعت پر درآمد و حیاتی، نیازمند حمایت و رسیدگی جدی مسئولین مربوطه است.

انتهای خبر/ و

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×