» اخبار استان » لزوم رعایت بهداشت فردی در پیاده‌روی اربعین
اخبار استان - پیشخوان - سلامت
یک کارشناس حوزه سلامت در آذربایجان‌غربی تاکید کرد:

لزوم رعایت بهداشت فردی در پیاده‌روی اربعین

مرداد 28, 1403۱۲:۵۵ ب٫ظ 40

کارشناس حوزه سلامت بر لزوم رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک در فضاهای شلوغ تأکید کرد و گفت: با توجه به ازدحام جمعیت در مسیر پیاده‌روی اربعین، رعایت نکات بهداشتی مانند شستن مرتب دست‌ها و استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد.

زهرا بهاری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ با اشاره به اهمیت مراقبت‌های بهداشتی در طول پیاده‌روی اربعین، با تأکید بر استفاده از لباس‌های گشاد و نخی که به خوبی امکان جریان هوا را فراهم می‌کنند، اظهار کرد: استفاده از پوشش‌های خنک و راحت می‌تواند از تجمع حرارت در بدن جلوگیری کرده و به تنظیم دمای بدن کمک کند، همچنین توصیه می‌شود زائران در طول مسیر از کلاه و عینک آفتابی استفاده کرده و با استفاده از چفیه، علاوه بر محافظت از سر و صورت، از گرمازدگی نیز پیشگیری کنند.

وی افزود: نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار به دلیل افزایش دفع مایعات و تشدید عطش باید از برنامه غذایی زائران حذف شوند در مقابل، استفاده از شربت‌های سنتی مثل شربت تخم شربتی که خاصیت ضدعطش دارد، می‌تواند کمک کننده باشد، همچنین نوشیدن آب بسیار خنک، به‌ویژه در گرمای شدید، توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است موجب ایجاد شوک حرارتی در بدن شود بهتر است زائران از آب خنک ولی نه یخی استفاده کنند.

کارشناس حوزه سلامت همچنین بر اهمیت انتخاب غذاهای سالم تأکید کرد و گفت: مصرف غذاهای شیرین، سرخ‌شده و ادویه‌دار باید به حداقل برسد، زیرا این نوع غذاها می‌توانند منجر به ایجاد ناراحتی‌های گوارشی و تشدید تشنگی شوند. به جای این غذاها، مصرف غذاهای سبک و پرهیز از مواد غذایی پرچرب توصیه می‌شود.

وی به زائران پیشنهاد داد تا در طول سفر و به ویژه در ساعات ابتدایی روز، نوشیدنی‌هایی مانند آب ولرم مخلوط با عسل و آبلیمو مصرف کنند چراکه این نوشیدنی نه تنها به هیدراته نگه‌داشتن بدن کمک می‌کند، بلکه به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک می‌کند.

بهاری همچنین توصیه کرد زائران در طول مسیر تعدادی لیموترش تازه به همراه داشته باشند و در صورت نیاز از آن‌ها برای افزودن به آب یا چای استفاده کنند، لیموترش دارای خواص ضدعفونی‌کننده و طراوت‌بخش است و می‌تواند به بهبود حال عمومی زائران کمک کند.

این کارشناس در پایان بر لزوم رعایت بهداشت فردی و استفاده از ماسک در فضاهای شلوغ تأکید کرد و افزود: با توجه به ازدحام جمعیت در مسیر پیاده‌روی اربعین، رعایت نکات بهداشتی مانند شستن مرتب دست‌ها و استفاده از ضدعفونی‌کننده‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد، همچنین زائران باید از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنند تا خطر انتقال بیماری‌ها به حداقل برسد.

گفتنی است؛ این توصیه‌ها در راستای حفظ سلامت و ایمنی زائران در طول مسیر پیاده‌روی اربعین ارائه شده و می‌تواند نقش مؤثری در جلوگیری از بروز مشکلات بهداشتی ایفا کند.

انتهای خبر/م

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×