لغو معافیت سوخت کامیونها در ترکیه
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ ارسلان شکری صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لغو معافیت مالیاتی سوخت برای کامیونهای ایرانی توسط دولت ترکیه از تاریخ هشتم دیماه، باعث ایجاد مشکلات متعددی شده است.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون جدید، ترکیه به ازای هر لیتر گازوئیل مبلغ ۲۸/۰۶۴ لیر از رانندگان ایرانی دریافت میکند، که این اقدام چالشهایی جدی برای ناوگان ترانزیتی ایران به وجود آورده است.
شکری با تاکید بر حمایت دولت از ناوگان داخلی و تسهیل تردد ترانزیتی، افزود: طبق تصمیمگیریهای انجامشده، سهمیه ۸۰۰ لیتر گازوئیل برای کامیونهایی که به داخل ترکیه تردد دارند و یک هزار و ۴۰۰ لیتر برای ناوگان ترانزیتی ایرانی که از ترکیه به کشورهای دیگر عبور میکنند، تخصیص یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جادهای آذربایجانغربی تصریح کرد: برای خودروهای ون و پلاک عمومی، ۵۰ لیتر معافیت سوخت در مرز رازی در نظر گرفته شده است که مذاکرات سطح بالاتر با مقامات ترکیه بهزودی به نتایج مطلوبی برای رفع این مشکلات منجر شود.
وی خاطرنشان کرد: تمامی مرزهای استان، برای تردد ناوگان باری و مسافری ایرانی و خارجی فعال هستند و هیچ مانعی برای عبور و مرور وجود ندارد که استان آذربایجانغربی با وجود زیرساختهای حملونقل پیشرفته، نقش کلیدی در حملونقل داخلی و بینالمللی ایفا میکند و سالانه نزدیک به ۱۳ میلیون تن کالا در داخل کشور و ۲ میلیون تن کالای ترانزیتی از طریق این استان جابهجا میشود.
شکری با اشاره به ظرفیتهای منحصر به فرد استان در حملونقل مواد معدنی، اظهار داشت: ۷۰ درصد کنسانتره کشور از طریق آذربایجانغربی جابهجا میشود که توسعه ناوگان حملونقلی بهویژه ناوگان یخچالی برای ارتقای این ظرفیت ضروری است و برنامههای بلندمدتی در این خصوص در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه استان آذربایجانغربی با داشتن ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور همسایه و برخورداری از یکچهارم مرزهای کشور، نقش بیبدیلی در تجارت بینالمللی و توسعه اقتصاد کشور دارد، افزود: اداره کل راهداری و حملونقل جادهای استان از تمامی سرمایهگذاران برای توسعه مجتمعهای خدماتی، رفاهی، و زیرساختهای جادهای در استان دعوت به همکاری میکند.
شکری به پروژههای در دست اقدام استان اشاره کرد و گفت: احداث پارکهای لجستیک، پایانههای صادراتی و ترکیبی، ایجاد لجستیک کشاورزی در ارومیه، و توسعه لجستیک مرزی در منطقه آزاد ماکو از جمله برنامههای مطالعاتی استان است که برای اجرای بخشی از آنها نیاز به جذب سرمایهگذار وجود دارد.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجان غربی با تاکید بر بالا بودن میانگین عمر ناوگان باری و مسافری کشور، از برنامههای نوسازی این ناوگان خبر داد. وی توضیح داد که واردات کامیونهای زیر پنج سال عمر از مرزهای بازرگان و سرو در حال انجام است و در کنار آن از ظرفیت تولید داخل نیز برای کاهش عمر متوسط ناوگان استفاده میشود.
شکری در خصوص توسعه پایانههای مرزی استان گفت: بازنگری طرح جامع پایانه مرزی بازرگان، تعیین زمین برای استقرار دستگاه ایکسری در مرز رازی، و اقدامات عمرانی در پایانه مرزی تمرچین از جمله پروژههایی است که برای بهبود زیرساختها و افزایش ایمنی و سهولت تردد در حال اجراست و همچنین با مقامات عراقی برای احداث پایانهای جدید در کیله سردشت در حال رایزنی هستیم.
انتهای خبر/ م