» اجتماعی » مجتمع گردشگری شمس تبریزی مدفون در وعده‌ها
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل

مجتمع گردشگری شمس تبریزی مدفون در وعده‌ها

اسفند 27, 1402۰:۰۵ ق٫ظ 60

ساخت مجتمع فرهنگی شمس تبریزی ظرفیت عظیم فرهنگی برای معرفی هرچه بیشتر شمس در سطح ملی و جهانی است؛ اما در سال‌های گذشته به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی در میان وعده‌ها مدفون شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، آرامگاه شمس تبریزی، مدفن عارفی نامی و بزرگی است که به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی خوی شناخته می‌شود. در کنار این مدفن، مناره بزرگ پوشیده از شاخ قوچ وحشی قرار گرفته که به برج شمس تبریزی معروف است و به سده ۶ هجری قمری تعلق دارد.

هر ساله تعداد بی‌شماری از صوفیان در آذرماه برای انجام مراسم در جوار مناره جمع می‌شوند. مناره شمس تبریزی در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۵۲ هجری شمسی با شماره ثبت ۹۶۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

و اما بعد این توضیح باید گفت شهرستان خوی به‌عنوان یکی از حوزه‌های باستان‌شناسی ایران و از مهم‌ترین کانون‌های حضور جوامع انسانی بوده است که فر آیند شکل‌گیری جوامع باستانی از ادوار پیش از تاریخی تا دوران تاریخی و اسلامی کاملاً مشهود و قابل کنکاش است.

در یک نگاه کلی به تاریخ فرهنگی خوی یکی از محوطه‌های شاخص این شهرستان، دارالقرار شمس تبریزی است که در شمال غربی شهر خوی، در محلی میان‌محله ربط و محله امامزاده قرار دارد، در جبهه جنوبی محوطه بنایی یادبود موسوم به مناره شمس تبریزی قرار گرفته و نام محوطه برگرفته از نام عارفی است که اکثر مورخان دارالقرار آن را این محوطه می‌دانند.

آرامگاه شمس تبریزی از مکان‌های گردشگری و زیارتی خوی در استان آذربایجان غربی که به اعتقاد اکثریت محل مدفن شمس تبریزی است و همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از خوی و دیگر شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در مراسمی بزرگداشت این صوفی و عارف را گرامی می‌دارند.

مسئولین فرهنگی شهرستان خوی در صدد بر آمدند با ایجاد مجتمع فرهنگی شمس و برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی به فرهنگ و صنعت گردشگری در شهرستان کمک کنند که با تلاش‌های بی‌وقفه خود در زمستان سال ۹۷ موفق شدند با حضور معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری کشور مجموعه یادمان شمس تبریزی را با بودجه ۱۵ میلیاردتومانی کلنگ‌زنی کنند.

و در ادامه تلاش‌ها به‌منظور معرفی مقبره شمس اولین همایش در آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ خورشیدی همایش بین‌المللی شمس تبریزی با حضور مولوی‌شناسان و شمس شناسان داخلی و خارجی در خوی و ارومیه برگزار شد.

یکی از نمادهای خوی آرامگاه شمس تبریزی

افراسیاب گراوند رئیس اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان خوی در گفتگو با خبرنگار حرف رک، با بیان این که یکی از نمادهای خوی آرامگاه شمس تبریزی است و با اشاره به پیشینه برگزاری همایش شمس در خوی یادآور شد: در آبان‌ماه سال ۱۳۸۹ هجری شمسی، اولین همایش بین‌المللی شمس تبریزی با حضور مولوی‌شناسان و شمس شناسان داخلی و خارجی در خوی و ارومیه برگزار شد که ازآن‌پس همه ساله علاقه‌مندان شمس تبریزی از شهرهای ایران و حتی کشورهای همسایه در هفتم مهر برای بزرگداشت این صوفی و عارف بزرگ در خوی حضور می‌یابند که می‌توان گفت این همایش‌ها می‌توانست صنعت گردشگری و صنایع‌دستی خوی را صددرصد شکوفا کند؛ اما باتوجه‌به کم‌کاری در این زمینه هنوز به آن چشم‌انداز نرسیده‌ایم.

وی در ادامه به ساخت مقبره شمس تبریزی از سال ۹۵ اشاره و گفت: ساخت این مقبره ظرفیت عظیم فرهنگی برای معرفی هرچه بیشتر شمس در سطح ملی و جهانی است؛ اما در سال‌های گذشته به دلیل عدم تخصیص اعتبار کافی، روند اجرای عملیات این پروژه به‌کندی پیش رفت که به همت دولت سیزدهم بعد از وقفه‌ای طولانی و تخصیص اعتبار به پیمانکار جدید واگذار شد که پیشرفت ۳۰ فیزیکی درصدی را شاهد هستیم.

گراوند گفت: سازمان میراث‌فرهنگی و گردشگری به‌عنوان متولی این صنعت باید عزم خود را جزم کند و با همکاری و هماهنگی با سایر ارگان‌های مرتبط، وزارت کشور و شهرداری قدم‌های مثبت و مؤثری در این راه بردارد. رامین صادق نژاد رئیس شورای شهرستان خوی با اشاره به گسترش صنعت گردشگری خوی با معرفی و ایجاد زیرساخت‌های مناسب خاطرنشان کرد: ما در مجموعه شورای اسلامی شهر و شهرداری خوی بر آن هستیم تا با ایجاد فرصت‌های مناسب گردشگری، رونق بخشی به فضای فرهنگی و توسعه آن، گسترش نگاه معنوی به زندگی حتی در زندگی روزمره مردم، امکان پیوند شهر خوی به شهرهای بزرگ فرهنگی را فراهم سازیم.

احداث آرامگاه شمس تبریزی مهم‌ترین مطالبه مدیریت شهری است

رامین صادق‌نژاد رئیس شورای شهر خوی با بیان اینکه احداث آرامگاه شمس تبریزی مهم‌ترین مطالبه مدیریت شهری است اظهار داشت: سال‌هاست در حال پیگیری این امر هستیم و امیدواریم زمینه تحقق کامل آن فراهم شود.
وی تصریح کرد: متأسفانه چندین سال هم هست که در پرداختن و حل موانع برای احداث مجتمع فرهنگی شمس و نحوه اجرای همایش بین‌المللی شمس و مولانا کوتاهی‌های بسیاری شده است که نتیجه آن عدم جذب گردشگر و توسعه این صنعت برای شهرستان خوی را به همراه داشت و این یعنی آورد فرهنگی و اقتصادی هم برای خوی به آن صورت نتوانستیم جذب کنیم.
رئیس شورای شهر خوی در ادامه به روند پیشرفت مجتمع فرهنگی هنری شمس در کنار مقبره شمس تبریزی در خوی اشاره کرد و گفت: عملیات عمرانی این مجتمع که کلنگ آن سال گذشته به زمین خورد، به‌کندی پیش می‌رود و هم‌اکنون پیشرفت 30درصدی دارد و قرار است مجتمع فرهنگی هنری شمس، میعادگاهی برای علاقه‌مندان و پژوهشگران باشد تا روز هفتم مهر که به نام شمس نام‌گذاری شده، در کنار مقبره شمس تبریزی دور هم جمع شوند.

رویداد بزرگ فرهنگی و ملی همایش شمس و مولانا برگزار می‌شود

خسرو کرمانشاهی نویسنده و خبرنگار شهرستان خوی با بیان اینکه رویداد بزرگ فرهنگی و ملی همایش شمس و مولانا با مشارکت دستگاه‌های متولی برگزار می‌شود گفت: هدف از برگزاری این جشنواره معرفی آداب‌ورسوم، پاسداشت مفاخر عرفانی و فرهنگی ایران‌زمین شمس تبریزی و مولوی، تولید آثار فاخر هنری و علمی در حوزه شمس و مولانا و موضوع معرفت، اخلاق، ادب و عرفان اسلامی، ارج‌نهادن و ترویج فرهنگ و هنر ایرانی‌اسلامی باتکیه‌بر آموزه‌های اخلاقی، دینی و عرفانی برگرفته از کلام شمس و مولانا، رصد و آشنایی با ظرفیت‌ها و توانمندی‌های نهفته در حوزه شمس و مولانا است.

وی اظهار داشت: از همان اولین همایش که برگزار کردیم با کلی بریزوبپاش و با مدعیانی که حتی یک خط در اثبات مزار شمس که پیشکش، حتی جمله‌ای از شمس تبریزی نه‌تنها منتشر نکرده که حتی نخوانده بودند و مدعی اثبات مزار شمس در خوی شدند و هنوز هم خود را مدعی می‌دانند تا با امروز این همه همایش چقدر توانسته گردشگران شهرمان را افزایش دهد؟! چه مقدار از برکت وجود همین مزار شمس در خوی، تمام مردم که نه حتی به درآمد بخشی از مردم افزوده است؟!
 نویسنده و خبرنگار سرشناس خوئی ادامه داد: برگزاری این همایش‌ها چقدر توانسته در احداث و اتمام بارگاه شمس مؤثر واقع شود و شاهدیم نتیجه این همه همایش اکنون این شده  است که مراسم افتتاحیه را در سالن فرمانداری و اختتامیه در سالنی دیگر بگیریم و به این فکر باشیم که چگونه مزارش را به مهمانان جشنواره نشان دهیم؟!
 کرمانشاهی افزود: چرا تاکنون برای بررسی چگونگی استفاده از مزار این عارف بزرگ در شهرستان خوی، برای افزایش گردشگر و درآمد شهرمان و مردم شهرمان جلسه‌ای و حتی یک کارشناسی اساسی که نه نصف و نیمه هم برگزار و یا انجام نداده‌ایم و باید به زبان ساده‌تری گفت که مزار شمس تبریزی را با تمام توان به مردم کشور معرفی کرده‌ایم و اکنون زمان آن است که برای جذب گردشگر و ایجاد تورهای سیاحتی باشیم و از این طریق به افزایش درآمد مردم کمک کنیم و علاوه بر برگزاری هرچه باشکوه‌تر هفته بزرگداشت شمس تبریزی باید دقت شود که خروجی آن، اهداف ما را که رشد و توسعه شهرستان است تأمین کند.
گزارش از هادی عباسپور
انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×