» پیشخوان » مسجد، سنگری که دشمنان از آن واهمه دارند
پیشخوان - گزارش و تحلیل - میاندوآب

مسجد، سنگری که دشمنان از آن واهمه دارند

مرداد 30, 1402۸:۱۹ ق٫ظ 70

باتوجه‌به کارکرد مهم و والای مساجد در اسلام و انقلاب اسلامی، دشمنان در جنگ نرم و ترکیبی به دنبال دورساختن نوجوانان و جوانان از مساجد بوده و در این راستا اهداف خود را پی‌ریزی می‌کنند.

به گزارش حرف رک به نقل از زرین خبر، روز ۲۱ اوت سال ۱۹۶۹ میلادی مصادف با ۳۰ مرداد، مسجدالاقصی قبله نخست مسلمانان جهان توسط صهیونیست‌ها به آتش کشیده شد و بنا به در خواست جمهوری اسلامی ایران، از سوی سازمان کنفرانس اسلامی به‌عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شد.

مساجد در دین مبین اسلام از جایگاه والایی برخوردار بوده و در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از آن در فعالیت‌های مختلف سیاسی، عبادی و اجتماعی نقش محوری و اساسی داشته‌اند.

یکی از کارهایی که نبی مکرم اسلام، حضرت محمد مصطفی (ص) برای تشکیل حکومت اسلامی انجام داد ساختن مسجد بود و در واقع مسجد پایگاه فعالیت‌های پیامبر (ص) بود و خاستگاه انقلاب اسلامی نیز مساجد بودند و انقلاب اسلامی از این مراکز مهم فرهنگی شکل گرفت.

نقش محوری مساجد میاندوآب در فعالیت‌های مختلف

امروزه نیز مساجد نقش محوری داشته و به محور فعالیت‌های از پایگاه بسیج گرفته تا فعالیت‌های اجتماعی و امدادی و سیاسی و عبادی.

در میاندوآب نیز کارکردهای مسجد و جایگاه والای آن را در فعالیت‌های مختلف می‌بینیم، مساجدی مانند مسجد جامع، حضرت فاطمه زهرا (س)، علی ابن ابی‌طالب (ع) و مساجد کوی‌ها و مناطق مختلف که همه در ابعاد مختلف نقش‌آفرینی کرده‌اند.

نقش مسجد و مسجدی‌ها در ایام کرونا برای فعالیت‌ها و خدمات عمومی مانند تهیه بسته‌های معیشتی، تهیه و تولید ماسک، کمک به نیازمندان، جهاد تبیین و کارکردهای دیگر که بیش از ۴۰ کارکرد برای آن عنوان می‌شود، غیرقابل‌انکار است.

اما باتوجه‌به این کارکرد مهم و والای مساجد در اسلام و انقلاب اسلامی، دشمنان در جنگ نرم و ترکیبی به دنبال دورساختن نوجوانان و جوانان از مساجد بوده و در این راستا اهداف خود را پی‌ریزی می‌کنند.

رونق مساجد باعث کاهش آسیب‌های اجتماعی می‌شود

در این زمینه امام‌جمعه میاندوآب با اشاره به نقش مسجد در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه اسلامی، می‌گوید: مساجد، قلب تپنده جامعه اسلامی هستند و نقش آنها در رشد و بالندگی فرهنگ جامعه اسلامی بر کسی پوشیده نیست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید حسن‌زاده با بیان اینکه مجموعه‌های فعال در مساجد باید با هنرمندی، جوانان را جذب کنند، گفت: مسجد محوری باید در اولویت قرار داشته و با استفاده از روش‌های مختلف جوانان را به سمت مساجد کشاند.

وی با تأکید بر تقویت مساجد، تصریح کرد: اگر مساجد بسته شوند در آن صورت آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابند و لذا باید مساجد را رونق داد و هیئت‌امنا و ادارات متولی مساجد را تقویت و رونق دهند.

حسن‌زاده با بیان اینکه کم‌رنگ کردن حضور مردم و جوانان در مساجد و بی‌اهمیتی به نماز اول وقت و جماعت یکی از اهداف دشمنان است که برای آن برنامه‌ریزی می‌کنند، افزود: مساجد می‌توانند از جوانان و نوجوانان در برابر نفوذ و جنگ نرم دشمن مراقبت کنند.

امام‌جمعه میاندوآب همچنین در خطبه‌های نمازجمعه این هفته نیز به‌روز جهانی مسجد اشاره کرد و گفت: مسئولان و هیئت‌امنای مساجد در مساجد را باید بازکرده و وظیفه دارند در راستای رونق مساجد تلاش کنند چرا که اگر مساجد رونق پیدا کند در آن صورت برخی آسیب‌ها و معضلات اجتماعی که در جامعه شاهد هستیم را نخواهیم دید.

مسجد سنگر است

امام‌جمعه چهاربرج نیز در این زمینه با گرامیداشت روز جهانی مسجد گفت: همان‌طور که امام راحل فرمودند مسجد سنگر است و نباید سنگرها خالی بماند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر جلالی افزود: ما امروز وظیفه داریم در مساجد علاوه بر عبادت، برای نوجوانان و جوانان برنامه متنوع فرهنگی ایجاد کنیم و برای مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان که مستقیماً نوجوانان و جوانان ما را نشانه رفته‌اند مقابله کنیم.

وی اظهار کرد: شور و نشاط در جوانان یکی دیگر از اهداف و برنامه‌های مساجد است و باید هیئت‌امنای مساجد با هماهنگی فرماندهان پایگاه‌ها در این راستا هم‌قدم‌های مؤثری بردارند.

مسجد، پایگاه امت و سنگر جهاد تبیین

کارشناس مسائل دینی نیز با اشاره به اهمیت مساجد در دین اسلام به خبرنگار ما، گفت: مساجد سنگر بوده و بهترین مکان برای فعالیت‌های جوانان و نوجوانان هستند و باید این سنگرها را حفظ و تقویت کرد.

حجت‌الاسلام مهدی صادقی با اشاره به اینکه دشمن به دنبال خالی‌کردن سنگر مساجد است، افزود: مساجد سنگر مبارزه با جنگ نرم دشمنان هستند و باید مساجد را رونق دهیم.

وی با اشاره به اهمیت جهاد تبیین و نقش و جایگاه مسجد در این زمینه، اظهار کرد: مسجد، پایگاه امت بوده و بهترین مکان برای جهاد تبیین و لذا باید با استفاده از این ظرفیت ارزش‌های انقلاب را به نسل چهارم و نسل‌های آینده انتقال داد.

مسجد سنگر اصلی انقلاب و نظام و مرکز تربیت و پرورش بوده و می‌تواند زمینه رشد و تعالی فرهنگی را فراهم کند و این موضوع اهمیت و نقش مساجد را می‌رساند و از این روست که دشمنان با برنامه‌ریزی وسیع و گسترده می‌خواهند تا جوانان از این محافل که به‌عنوان سنگر مبارزه با جنگ نرم هستند، دور شده تا به‌آسانی فرهنگ غربی و دلخواه خود را جایگزین فرهنگ اسلامی در اندیشه و تفکر جوانان بکنند و برای مقابله با این جنگ نرم دشمنان، همه به‌ویژه هیئت‌امنای مساجد وظیفه دارند تا با ارتباط با جوانان و نوجوانان، آنها را به سمت مساجد و فعالیت‌های فرهنگی بکشانند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×