» اجتماعی » مسیر استیضاح شهردار ارومیه هموار شد
اجتماعی - اخبار استان - گزارش و تحلیل

مسیر استیضاح شهردار ارومیه هموار شد

بهمن 24, 1402۱۰:۰۱ ب٫ظ 40

نارضایتی اعضای شورای شهر ارومیه و شهروندان از عملکرد مدیریت شهری در حوزه‌های مختلف، باعث طرح سوال و برنامه‌ریزی برای استیضاح شهردار این شهر شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، شهرداری ارومیه با مشکلات عدیده‌ای روبروست از جمله عدم توانایی در به پایان رساندن پروژه‌های عمرانی، عدم افزایش حقوق نیروهای شاغل در بدنه شهرداری، عدم پرداخت معوقات و ضعف مدیریت در بارش اخیر برف و باران. این وضعیت باعث نارضایتی اعضای شورای شهر و شهروندان شده است.

انتقاد از عملکرد و طرح سوال از شهردار ارومیه در حالی مطرح می‌شود که تقریبا ۳۰ ماه از انتخاب و انتصاب وی می‌گذرد و در این چند سال اعضای مختلف شورا نسبت به عملکرد حسین مهدی‌زاده با دیدگاه انتقادی سخن می‌گویند و تذکراتی به وی ابلاغ شده و از سوی دیگر نیز شمار زیادی از شهروندان خواستار استعفا و برکناری او هستند.

بنابراین با ورود اعضای تعلیق شده شورای شهر ارومیه، به ساختمان شورا طرح سؤال از شهردار این شهر اعلام وصول شده و قوت بیشتری به خود گرفت.

روز شنبه بیست و یکم بهمن در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای شهر ارومیه برگزار شده بود، سؤالات اعضای شورای شهر پیرامون مباحث تخصصی مدیریت شهری به شهردار قرائت و ابلاغ شد.

طرح سوال از شهردار ارومیه خواست اکثریت اعضای شورای شهر بود؛ اما رئیس شورا در چند هفته گذشته از اعلام وصول و ابلاغ سؤالات به شهردار امتناع می‌کرد و شهردار ارومیه در جلسه‌ای که با حضور اعضای شورای شهر برگزار شده بود، تلویحاً اعلام کرد که ریاست شورای شهر این سؤالات را به وی به‌صورت شفاهی ابلاغ کرده و در همین جلسه حاضر به پاسخگویی به سؤالات هشت تن از اعضا شورا در خصوص برخی سؤالات و دادن فرصت برای ارائه عملکردش است.

به همین منظور شهردار ارومیه در جلسه روز دوشنبه بیست و سوم بهمن جهت آخرین دفاعیات و پاسخگویی در خصوص عملکرد خود در صحن شورا حاضر شد.

با ورود حسین مهدی‌زاده به صحن شورای اسلامی شهر ارومیه سؤالات اعضای شورا نیز آغاز شد.

پروژه‌های اولویت‌دار جایگزین پروژه‌های غیراولویت‌دار شده است

حسین پناهی با اشاره به پروژه‌های نیمه‌کاره در ارومیه گفت: متاسفانه پروژه‌های اولویت‌‌دار کندتر و پروژه‌های غیر اولویت‌دار جایگزین و با سرعت در حال پیشرفت هستند.

وی تصریح کرد: چطور است که پروژه‌ زیرگذر آذربایجان با دستور دادستان به صورت ضربتی افتتاح می‌شود اما پروژه‌های مهم در ارومیه تعطیل شده و خاک می‌خورند.

در ادامه جلسه توماج وحید افشار، حسین مهدی‌زاده شهردار ارومیه را مورد خطاب قرار داد و اظهار کرد: مبنای تشخیص اولویت‌ها در پروژه‌ها چیست؟

وی در جواب سوال خود این چنین گفت: برای تشخیص اولویت‌ها در پروژه‌ها باید پارامترهایی برای دسته‌بندی آن لحاظ شود، اولویت نباید براساس نظر شخصی بلکه براساس پارامترهای علمی باشد.

احد یوسفی دبیر اول شورای اسلامی شهر ارومیه نیز سوالات خود از شهردار ارومیه را این چنین آغاز کرد: زمان و منطق پروژه‌ها چگونه است؟ چرا پروژه شورا در فصل سرد و مهرماه آغاز می‌شود؟ منطق انجام یوترن با وجود نیمه‌کاره بودن پروژه آذربایجان چیست؟ درحالی‌که که با هزینه آن بخشی از پروژه آذربایجان تکمیل می‌شود.

چرا هر متر پروژه شورا، هزینه بالای ۶۰ میلیون داشته است

مرتضی پیری در ادامه صحبت‌های دبیر اول شورای اسلامی شهر گفت: چرا بتن‌ریزی پروژه شورا، در فصل سرد آغاز شد؟‌ چرا هر متر پروژه شورا، هزینه بالای ۶۰ میلیون داشته است.

وی بیان کرد: به نظرم از نظر ترافیک روز به روز بدتر می‌شویم، در مدت زمان مدیریت شهردار چه میزان برای کاهش ترافیک اقدام گردید؟

پیری در ادامه به وعده‌ها و شعارهای مهدیزاده قیل از ورود به ساختمان شهرداری اشاره کرد و گفت: آقای مهدی‌زاده شما قول انسان محور شدن شهر داده بودید اما روز به روز ماشین محور می‌شود.

حجت‌‌الاسلام محمد خلیل‌زاده که تا این ساعت سکوت اختیار کرده بود به تبعیض بین مناطق محروم و برخوردار اشاره کرد و گفت: در خاتم‌الانبیا با جمع‌آوری دستفروشان، ترافیک آن منطقه حل شده بود، در احداث یوترن، شهروندان به درجه یک و درجه دو تقسیم شده‌اند.

وی تصریح کرد: برای تردد در خیابان مهارت و پیشوا نیاز به آغاز پروژه داریم، مردم این منطقه را شهروند درجه دوم قلمداد نکنیم، همانطور که برای پروژه شورا جدیت دارید، مشکلات تردد این منطقه را هم حل و فصل کنید.

خلیل‌زاده تصریح کرد: بنده جواب خود را گرفتم، آقای شهردار گفتند که با توجه به وضعیت بالای معیشتی مردم در خیابان دانشکده، پروژه شورا را با حساسیت بالا انجام دادیم، این یعنی شهروند درجه یک و دو مدنظر است.

در ادامه حسین پناهی خطاب به شهردار ارومیه که از پاسخ سوالاتش قانع نشده بود، گفت: آقای مهدی‌زاده سوال بنده را با سوال پاسخ ندهید و اصلاح هندسی را به عنوان پروژه جا نزنید.

هنوز سوالی برای من از طرف شورا وصول نشده است

حسین مهدی‌زاده نیز در ادامه در جواب سوالات اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه عنوان کرد: هنوز سوالی برای من از طرف شورا وصول نشده است.

این جواب حسین مهدی‌زاده در مقابل سوالات اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه نشان می‌دهد که نقی کریمی هنوز بعد از گذشت روزها، سوال همکارانش را به صورت کتبی به شهردار تحویل نداده است و تمام تلاش خود را برای حفظ شهردار دارد.

مهدی‌زاده در جواب سوال اعضای شورای شهر ارومیه در خصوص جذب نیرو به بدنه شهرداری گفت: در زمان من حتی یک نفر هم جذب شهرداری نشده است.

حجت‌الاسلام محمد خلیل‌پور در جواب سوال حسین مهدی‌زاده گفت: آقای شهردار زیاد بر این سخن خود اصرار نکنید، بنده اسنادی مبنی بر جذب نیرو در دوره جنابعالی دارم.

در ادامه جلسه مقیمی، معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی در خصوص جذب نیروهای متخصص در بدنه شهرداری بیان کرد: باید نیروهای شهرداری براساس صلاحیت و تحصیلات به کار‌گیری شوند.

مرتضی پیری در ادامه از فرصت استفاده کرد و خطاب به مقیمی گفت: آقای مقیمی تحصیلات و مدرک تحصیلی شما چیست؟

مقیمی در جواب سوال پیری گفت: به نظرم شرایط احراز صلاحیت‌ها را باید از معاونت‌ها شروع کنیم.

پیری نیز جواب داد: بعضا متخصصان را حذف و افراد نزدیک به افراد را جایگزین می‌کنیم، مثلاً می‌گویند آقای شهرداری فقط به سلماسی‌ها پست می‌دهد.

در وسط سوال و پاسخ‌های پیری و مقیمی، خلیل‌پور خطاب به معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری ارومیه گفت: آقای مقیمی اکنون میزان تحصیلات نیروهای شاغل در شهرداری را می‌دانید؟

مقیمی در جواب سوال خلیل‌پور افزود: میزان تحصیلات و مدرک تحصیلی تمامی نیروهای شاغل در شهرداری ارومیه را در دست داریم.

آیا افراد شاغل در مجموعه روابط‌عمومی فارغ‌التحصیل رشته روابط‌عمومی هستند

خلیل‌پور بار دیگر مقیمی را مورد خطاب قرار داد و از فارغ‌التحصیلان رشته روابط عمومی در بدنه شهرداری سوال پرسید که مقیمی جواب داد: بله اطلاع داریم که چند نفر فارغ‌التحصیل رشته روابط عمومی هستند.

خلیل‌پور در ادامه این سؤالات گفت: پس چرا از بیرون فردی را به عنوان روابط عمومی می‌آورید؟

شهردار ارومیه در ادامه این سوال و جواب‌ها گفت: امید سیاح به عنوان مامور به خدمت آمده و ما هیچ حقوقی پرداخت نمی‌کنیم به هر حال به دلایلی آمده است که بعداً اعلام می‌کنم.

مهدیزاده ادامه در جلسه صحن علنی شورای شهر با اشاره به پروژه غیرهمسطح آذربایجان گفت: در سال های قبل و در زمان شهردار سابق، پیمانکار وقت پروژه چهار سطحه آذربایجان از شهرداری ارومیه 21 دستگاه آپارتمان و 9 قطعه زمین با پروانه ساخت دریافت کرده است، که در حال حاضر از طریق مراجع ذی‌صلاح این موارد را پیگیر هستیم.

سوال و پاسخ‌ها همچنان ادامه داشت که مهدی‌زاده خطاب به اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه گفت: چندین بار است که طرح سوال را تکرار می‌کنید، سوالی برای من نیامده است.

احد یوسفی قالقاچی خطاب به نقی کریمی رئیس شورای شهر ارومیه گفت: ریاست شورا باید جواب شهردار را بدهد که چرا سوالات ابلاغ نشده است؟

نقی کریمی در جواب سوال احد یوسفی گفت: بنده تذکرات تمام همکاران را به شهردار ابلاغ کردم و اعضا سوالات را طول می‌دهند، برای برخی از سوالات باید به شهردار فرصت پاسخ بدهیم.

در این هنگام پناهی خطاب به رئیس شورای شهر ارومیه گفت: طول نمی‌دهیم تا زمان اقناع باید سوالات خود را ادامه دهیم.

مرتضی پیری نیز در ادامه به ریاست شورای شهر گفت: آقای کریمی ما از آقای شهردار سوال کرده‌ایم، اما شما به جای شهردار پاسخ می‌دهید.

خلیل‌پور نیز بیان کرد: نیروهای متخصص در شهردار زیاد داریم، اما نیروهای زیادی داریم که چون مغضوب رییس قرار گرفته، به بخش دوری تبعید شده است.

در ادامه با توجه به اتمام زمان جلسه شورای اسلامی شهر ارومیه ادامه سوال در خصوص عملکرد شهردار، به جلسه بعد موکل شد بنابراین درصورتی‌که شهردار ارومیه نتواند با پاسخ‌های خود اعضا شورای شهر را قانع و پاسخ‌های منطقی و قانع‌کننده ارائه دهد، اعضا شورا برابر قانون عمل کرده و نسبت به استیضاح و برکناری وی اقدام خواهند کرد.

در صورت اقناع اعضا شورا به‌واسطه پاسخ‌های شهردار ارومیه و نظر جمعی اعضا شورا، وی این فرصت را خواهد یافت تا به خدمت در شهرداری ادامه دهد.

براساس گفته‌های سخنگوی شورای شهر ارومیه، اعضای شورای اسلامی شهر ارومیه باتوجه‌به رسالتی که به‌عنوان نمایندگان مردم در پارلمان محلی دارند به دور از هرگونه مسائل سیاسی و جناحی، منافع شهر، شهرداری و شهروندان را اولویت کارهای خود قرار داده‌اند و هرکسی که در این راه کوتاهی کند را ملزم به پاسخگویی می‌دانند و در این راه با هیچ کسی تعارف ندارند.

گزارش از نجیبه معصومی سرای

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×