» اخبار استان » اشنویه » مشاهده و ثبت رکورد گونه تشی در اشنویه
تشی
اشنویه - پیشخوان

مشاهده و ثبت رکورد گونه تشی در اشنویه

تیر 28, 1403۸:۰۰ ق٫ظ 20

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان اشنویه گفت: گونه تشی برای اولین‌بار توسط یکی از دوستداران محیط‌زیست در شهرستان اشنویه دیده شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، کریم خضری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی «هه‌وال شنو» اظهار کرد: گونه تشی برای اولین‌بار توسط یکی از دوستداران محیط‌زیست شهرستان اشنویه، نیمه‌شب در مسیر جاده روستایی گلاز اشنویه مشاهده و ثبت رکورد شده است.

رئیس اداره محیط‌زیست اشنویه بیان کرد: این گونه، از خانواده پستانداران و جانوری گیاهخوار است که برای دفاع از خود در برابر شکارچی، از تیغ‌های موجود در سطح بدنش استفاده می‌کند.

وی ضمن تشریح پیش‌فرض اشتباه درباره این جانور، گفت: عده‌ای به‌اشتباه گمان می‌کنند این جانور در دفاع از خود اقدام به پرتاب تیغ‌هایش می‌کند؛ درصورتی‌که این‌گونه نیست.

خضری اظهار داشت: مکانیسم دفاعی تشی به شکلی است که اگر دشمن فرضی به او نزدیک شود؛ تیغ‌های تشی کنده شده، به بدن شکارچی خواهد چسبید و از این طریق موجب آزار و اذیت دشمن خواهد شد.

وی با تأکید بر تفاوت  بین گونه تشی و جوجه‌تیغی، افزود: برخی از مردم به‌اشتباه، گونه تشی و جوجه‌تیغی را یکسان می‌دانند درحالی‌که این دو جانور از دو خانواده متفاوت هستند.

رئیس اداره محیط‌زیست اشنویه گفت: جوجه‌تیغی از خانواده حشره‌خوارها بوده جثه کوچک‌تری دارد و تیغ‌های سطح بدنش نیز جدا نمی‌شوند. اما تشی جثه بزرگ‌تری دارد؛ گیاهخوار است و در مقابله با دشمن تیغ‌های سطح بدنش کنده می‌شود.

خضری در تشریح بیشتر مشخصات این گونه، افزود: تشی جزء بزرگ‌ترین جوندگان است و به دلیل انسان گریز بودن فقط نصفه‌شب‌ها و در تاریکی محض، جهت تهیه غذا از مخفیگاه خود بیرون می‌آید.

وی درباره اهمیت ثبت رکورد گونه‌ها در شهرستان، گفت: تعداد گونه‌های ثبت شده در هر منطقه، نشان‌‌دهنده تنوع زیستی آن منطقه است؛ لذا ثبت گونه‌های متفاوتی که در سطح شهرستان صورت‌گرفته دلیلی بر تنوع زیستی و وضعیت مطلوب محیط‌زیست محسوب می‌شود.

خضری در پایان با تشریح اقسام تنوع زیستی، بیان کرد: شهرستان اشنویه با داشتن رودخانه، جنگل و کوهستان از تنوع اکوسیستمی مطلوبی جهت زیست انواع گونه‌های کمیاب برخوردار است.

 

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×