مشکلات رانندگان ترانزیت در مرز ترکیه
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری «حرف رک»، ترانزیت به معنای عبور کالاها و افراد از یک کشور به کشور دیگر از طریق راههای ارتباطی مختلف است، این فرایند نقش حیاتی در اقتصاد کشورها ایفا میکند و میتواند بهعنوان یکی از موتورهای محرک رشد اقتصادی شناخته شود.
این فرایند میتواند شامل ترانزیت داخلی (عبور کالاها و افراد در داخل کشور)، ترانزیت خارجی (عبور کالاها و افراد از یک کشور به کشور دیگر) و ترانزیت بینالمللی (عبور کالاها و افراد از طریق مرزهای بینالمللی) باشد، تاریخچه ترانزیت در ایران به دوران باستان بازمیگردد که کشور ما بهعنوان یک پل ارتباطی بین شرق و غرب شناخته میشد.
نقش ترانزیت در اقتصاد
ترانزیت نقش بسیار مهمی در تولید ناخالص داخلی کشورها ایفا میکند، این فرایند میتواند باعث افزایش تولید، کاهش هزینهها و افزایش بهرهوری شود، علاوه بر این، ترانزیت میتواند به ایجاد اشتغال و افزایش درآمدهای دولت کمک کند.
ایران باتوجهبه موقعیت جغرافیایی خود، میتواند بهعنوان یک هاب ترانزیتی منطقهای شناخته شود که مزایای رقابتی بسیاری برای اقتصاد کشور به همراه دارد.
ترانزیت بهعنوان یک فعالیت اقتصادی گسترده، میتواند به ایجاد اشتغال در بخشهای مختلف اقتصادی کمک کند، از رانندگان تریلی گرفته تا کارشناسان گمرک و مدیران لجستیکی، همه این افراد به نحوی در فرایند ترانزیت دخیل هستند و از این راه درآمد کسب میکنند و ایجاد اشتغال میتواند به کاهش نرخ بیکاری و افزایش سطح رفاه اجتماعی منجر شود.
ترانزیت میتواند نقش مهمی در تسهیل تجارت بینالمللی ایفا کند، کشورهایی که دارای شبکههای ترانزیتی کارآمدی هستند، میتوانند بهعنوان پلهای ارتباطی بین کشورهای مختلف عمل کنند و تجارت بینالمللی را تسهیل نمایند، این فرایند میتواند به کاهش هزینهها و زمان حملونقل کالاها منجر شود و رقابتپذیری محصولات داخلی را افزایش دهد.
ترانزیت میتواند به توسعه مناطق محروم و کمتر توسعهیافته کمک کند، با ایجاد مسیرهای ترانزیتی جدید و بهبود زیرساختها در این مناطق، فرصتهای اقتصادی جدیدی برای ساکنان این مناطق ایجاد میشود، این توسعه میتواند به افزایش درآمدها، کاهش فقر و بهبود کیفیت زندگی مردم در مناطق محروم منجر شود.
ترانزیت بهعنوان یکی از عوامل کلیدی در اقتصاد کشورها میتواند تأثیرات گستردهای بر جنبههای مختلف اقتصادی داشته باشد، از افزایش تولید ناخالص داخلی و ایجاد اشتغال گرفته تا تسهیل تجارت بینالمللی و بهبود تراز تجاری، همه این عوامل نشاندهنده اهمیت بالای ترانزیت در چرخه اقتصاد کشور هستند.
با بهبود زیرساختها و رفع موانع موجود، میتوان از مزایای ترانزیت به بهترین شکل ممکن بهرهبرداری کرد و نقش آن را در توسعه اقتصادی کشور افزایش داد.
مشکلات این روزهای رانندگان در مرز پلدشت و بازرگان
ترکیه در روزهای گذشته تصمیم گرفت که معافیت مالیات بر سوخت را لغو کند و این تصمیم باعث توقف بیش از هزار کامیون ایرانی در مرز بازرگان و پلدشت شده است، این وضعیت مشکلات زیادی برای رانندگان و اقتصاد کشور ایجاد کرده است.
لغو معافیت مالیات بر سوخت به این معناست که رانندگان ایرانی باید مابهالتفاوت قیمت سوخت بین ایران و ترکیه را پرداخت کنند، این مبلغ ۲۸ لیر بهازای هر لیتر گازوئیلی است که رانندگان از ایران خارج میکنند، این تصمیم باعث افزایش قابلتوجه هزینههای رانندگان شده و نارضایتی و مشکلات مالی برای آنها منجر شده است.
رانندگان که پیش از این با چالشهای مالیاتی و هزینههای بالای حملونقل روبرو بودند، اکنون باید هزینههای بیشتری را پرداخت کنند که این مسئله تأثیر منفی بر فعالیتهای آنها داشته است.
انتظار طولانیمدت باعث ازدسترفتن زمان و افزایش هزینههای رانندگان شده، خستگی و مشکلات جسمانی برای رانندگان که مجبور به انتظار در شرایط نامساعد هستند، ایجاد میشود.
انتظار طولانیمدت به کاهش بهرهوری و کارایی رانندگان منجر میشود و تأثیرات منفی بر روی سلامت جسمانی و روانی آنها داشته است.
تأخیر در تحویل بارها ممکن است باعث ازدسترفتن مشتریان و بازارهای هدف شود و اعتماد مشتریان و شرکای تجاری را کاهش دهد، این تأخیرها میتواند تأثیر منفی بر روی روابط تجاری و اقتصادی کشور داشته باشد و باعث کاهش فرصتهای تجاری و اقتصادی شود.
توقف کامیونها در مرز میتواند به اختلال در زنجیره تأمین کالاها منجر شود، این اختلالات میتواند باعث کمبود کالاها در بازار داخلی و افزایش قیمتها شود، علاوه بر این، اختلال در زنجیره تأمین میتواند به تولیدکنندگان داخلی آسیب برساند و باعث کاهش تولید و بهرهوری شود.
اختلال در زنجیره تأمین ممکن است تأثیرات بلندمدتی بر روی اقتصاد کشور داشته باشد و باعث کاهش رقابتپذیری محصولات داخلی شود.
رانندگان ترانزیت از مشکلات خود میگویند:
حسن یکی از رانندگان ترانزیت ایرانی در خصوص اخذ مالیات توسط کشور ترکیه گفت: چرا باید به گازوئیل خودم مالیات به کشوری که در حال عبور از آن هستم پرداخت کنم.
رضا یکی دیگر از رانندگان ترانزیت ایرانی در ادامه سخنان همکار خود نسبت به اخذ مالیات از سوخت باک رانندگان ایرانی گفت: این اقدامات هزینه اضافی به رانندگان وارد میکند و رانندگان تمایلی به حمل بار و به مقاصد ترکیه و کشورهایی اروپایی که از ترکیه عبور میکنند ندارند.
باتوجهبه مشکلاتی که دراینخصوص برای رانندگان ترانزیت ایرانی به وجود آمده است مسئولان مربوطه شهرستان در بین رانندگان و شرکتهای صادرات و واردات کالا حاضر شده و بعد از شنیدن سخنان رانندگان و نمایندگان شرکتهای صادرات و واردات کالا نسبت به پیگیری موارد و خواستههای رانندگان مطابق قانون و مقررات اقدام کردهاند.
جواب قانعکنندهای دریافت نکردهایم
عمر علیپور نماینده مردم ماکو، شوط، پلدشت و چالدران در مجلس شورای اسلامی در خصوص ترافیک که در مرزهای به سمت ترکیه ایجاد شده است و مشکلات رانندگان ترانزیت ایرانی گفت: نامهنگاریهای جداگانهای برای وزرا مربوطه ارسال شده است؛ ولی تا این لحظه هیچ جواب قانعکنندهای دریافت نکردهایم.
مشکل رانندگان در مرز سدرک و دیل اوجو حل شد
عزیز منصوری سرکنسول جدید جمهوری اسلامی ایران در نخجوان در خصوص مشکلات به وجود آمده برای رانندگان ایرانی در مرزهای سدرک در جمهوری خودمختار نخجوان و مرز دل اوجو با کشور ترکیه گفت: رایزنیهای صورتگرفته با مقامات گمرک این جمهوری مشکلات این رانندگان رفع شد، تعدادی از رانندگان به ایران برگشتند و تعدادی نیز ترجیح دادند تا حصول نتیجه در مرز باقی بمانند.
مذاکره با ترکیه در ۱۷ دیماه
مهدی خضری در گفتوگو با خبرنگاران گفت: طی جلسهای که در سازمان راهداری برای حل مشکل رانندگان در مرز ترکیه برگزار شد، تصمیماتی اتخاذ شده است.
وی تصریح کرد: جلسه با مقامات ترکیهای در ۱۷ دی برای حل مشکل رانندگان ایرانی برگزار میشود.
معاون حملونقل سازمان راهداری افزود: قرار است برای جبران مالیاتی که ترکیه از رانندگان ایرانی اخذ میکند باعرضه سوخت لیتری سه هزارریالی به رانندگان، مابهالتفاوت ۵۵۰ هزارریالی را در هر لیتر از رانندگان اخذ نکنیم.
افزایش مالیات در بخش ترکیه باعث گرانی سوخت باک خودرو میشود، لذا رانندگان ممکن است معطل شوند و در نهایت مشکل را از چشم گمرک میبینند، درحالیکه وضع و قراردادن مالیات بر سوخت در آنسوی مرز دلیل این مشکل است.
حل این مشکلات نیاز به همکاری و هماهنگی بیشتر بین مقامات دو کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش هزینهها و افزایش کارایی فرایندهای ترانزیتی دارد، تنها از طریق همکاری مشترک و تلاش برای بهبود شرایط میتوان از این چالشها عبور کرد و نقش ترانزیت را در اقتصاد کشور بهبود بخشید.
منطقه آزاد ماکو یکی از بزرگترین مناطق آزاد تجاری صنعتی ایران است که با موقعیت جغرافیایی استراتژیک و مزایای فراوان اقتصادی و تجاری خود، نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا میکند، این منطقه بهعنوان یک پل ارتباطی بین ایران و کشورهای همسایه و بهویژه ترکیه عمل میکند.
منطقه آزاد ماکو باتوجهبه موقعیت جغرافیایی و دسترسی به مرزهای بینالمللی، اهمیت ویژهای در اقتصاد ایران دارد، این منطقه بهعنوان یک مرکز تجارت و ترانزیت بینالمللی، میتواند نقش مهمی در افزایش صادرات، جذب سرمایهگذاری خارجی و ایجاد اشتغال ایفا کند.
این منطقه از طریق مرزهای زمینی و دریایی به کشورهای مختلفی مانند ترکیه، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و حتی کشورهای اروپایی دسترسی دارد. این دسترسی به بازارهای بینالمللی میتواند به افزایش صادرات و توسعه تجارت خارجی کمک کند.
انتهای خبر/