» اخبار استان » معلّم مهم‌ترین عامل نظام تعلیم‌وتربیت است
اخبار استان - تیتر یک - فرهنگی
رئیس دانشگاه آزاد خوی: 

معلّم مهم‌ترین عامل نظام تعلیم‌وتربیت است

اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳۶:۵۵ ب٫ظ 80

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوی گفت: معلّم مهم‌ترین عامل نظام تعلیم‌وتربیت است و در عرصه تعلیم‌وتربیت از نقش و جایگاه بسزایی برخوردار است.

رضا عبدالله‌زاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه تحلیلی خبری «حرف رک» با بیان این جمله که معلمی در امتداد نقش هدایتی پیامبران در جامعه است اظهار داشت: معلم کسی است که در تاسی به شیوه رسولان الهی می‌کوشد با آموزش‌وپرورش استعدادها، بر عوامل تربیتی محیط جامعه غلبه کند و زمینه رشد فرد و اجتماع را فراهم کند؛ امر مهمی که در همه ادیان الهی خصوصاً در تعالیم اسلامی هیچ‌چیز با آن برابری نمی‌کند.

وی افزود: اهمیت هر کاری را باید با نقش و ارزش آن سنجید؛ بنابراین اهمیت کار تعلیم‌وتربیت و معلمی به‌اندازه‌ای است که ساختن و هدایت یک فرد مساوی زنده کردن همه افراد جامعه است.

عبدالله‌زاده وظیفه اصلی معلم را تأثیرگذاری صحیح بر عوامل نادرست اجتماع و تربیت خانوادگی عنوان و گفت: صدالبته که این رسالت عظیم به‌پیش زمینه‌هایی نیاز دارد که تا فراهم نشود کار تربیت عقیم و نازاست و این پیش‌زمینه به طور خلاصه آن است که معلم تا خود را نساخته باشد نمی‌تواند دیگران را بسازد، پس باید در ابتدا خودسازی کند و معلمی که به خودسازی پرداخته باشد با این پیش‌زمینه دیگر سازی و شاگردپروری را می‌تواند به نحو احسن انجام دهد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خوی با اشاره به اینکه معلّم به‌عنوان مهم‌ترین عامل نظام تعلیم‌وتربیت است تصریح کرد: معلم در عرصه تعلیم‌وتربیت از نقش و جایگاه بسزایی برخوردار است چرا که او علاوه بر نقش هدایت، حمایت و تقویت، در رشد و پرورش ابعاد وجودی دانش‌آموزان نقش بی‌بدیلی ایفا می‌کند.

وی با ذکر بیانات رهبری در خصوص نقش معلمان ادامه داد: آموزش‌وپرورش کلید فتح آینده و معلّمان، فاتحان عرصه علم و تمدن‌اند ازاین‌حیث معلّم اساسی‌ترین عامل در ایجاد موقعیت مطلوب در تحقق اهداف نظام تعلیم‌وتربیت بوده و نقش وی در هدایت آینده‌سازان جامعه غیرقابل‌انکار است.

عبدالله‌زاده افزود: انسان ذاتاً در جستجوی قهرمان و اسوه‌ای است که منش و رفتار او را سرلوحه خود قرار دهد که معلمان در همان سن حساس تربیتی کودکان و نوجوانان این نقش قهرمان بی‌بدیل را در جوامع مختلف به‌خوبی ایفا می‌کنند.

عبدالله‌زاده در پایان با بیان این مطلب که امیدوارم که معلمان و همه دست‌اندرکاران آموزش‌وپرورش و تربیت جامعه اسلامی در کار تربیتی و آموزشی خویش موفق باشند تأکید کرد: شیوه عملکرد آموزش‌وپرورش یک جامعه بهترین و نزدیک‌ترین مظهر فرهنگ آن جامعه است؛ همچنان که فرهنگ یک جامعه، بی‌تردید چگونگی آموزش‌وپرورش آن جامعه را نشان می‌دهد؛ بنابراین حفظ، گسترش و غنی‌سازی فرهنگ عمومی، از جمله وظایف و نقش‌های بنیادین آموزش‌وپرورش هست و خواهد بود.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×