» اخبار استان » منطقه آزاد ماکو بستر جهاد اقتصادی و اشتغال‌زایی
اخبار استان - پیشخوان - سیاسی
امام جمعه ماکو مطرح کرد:

منطقه آزاد ماکو بستر جهاد اقتصادی و اشتغال‌زایی

مرداد 5, 1403۱:۲۲ ب٫ظ 40

امام‌جمعه ماکو گفت: امروز منطقه آزاد باید زمینه را برای جهادگران اقتصادی فراهم کند، تا آنان نیز با احداث و احیاء واحدهای تولیدی، زمینه را برای اشتغال جوانان فراهم کنند.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی «حرف رُک»، حجت‌الاسلام سید محمد هاشمی امام‌جمعه شهرستان ماکو در خطبه‌های عبادی سیاسی نمازجمعه با اشاره به اهمیت نماز عبادی سیاسی جمعه به مناسبت هفته نمازجمعه اظهار کرد: نمازجمعه یک نماز عبادی سیاسی و از نمازهای حکومتی دین مبین اسلام است که از اهمیت خاص برخوردار است؛ لذا رسول مکرم اسلام به‌هیچ‌وجه در مکه نمازجمعه اقامه نفرمودند؛ چون در مکه حاکمیت در اختیار مسلمانان نبود.

وی تصریح کرد: وقتی مسلمانان به‌تبع پیامبر اکرم (ص) به مدینه هجرت کردند و حکومت اسلامی را تشکیل دادند و پیامبر اکرم نیز در رأس آن قرار گرفت، اولین نمازجمعه را در مدینه اقامه کردند.

امام‌جمعه شهرستان ماکو افزود: حضرت رسول (ص) پس از هجرت از مکه به مدینه و اقامت چندروزه در قبا، در روز جمعه شانزدهم ربیع‌الاول که عازم بخش اصلی یثرب شدند، در محلهٔ بنی سالم بن عوف نمازجمعه اقامه کردند و این نخستین نمازجمعه‌ای است که به امامت پیامبر گرامی اسلام (ص) برگزار شد که مسلمانان در آن مکان مسجدی بنا کردند که به نام «مسجد الجمعه» نام‌گذاری شد.

وی با اشاره بعد سیاسی حکومتی نمازجمعه گفت: در زمینه بعد سیاسی حکومتی نمازجمعه نیز در فرازی چهل و هشتمین دعای صحیفه سجادیه آمده است: خدایا! این مقام جانشینان و برگزیدگان تو و جای امنای تو است و پایهٔ بلندی است که خاص آنان ساختی.

هاشمی نمازجمعه را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی خوانده و گفت: البته یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی اقامهٔ نمازجمعه به فرمان حضرت امام به‌صورت گسترده در تمامی شهرهای ایران اسلامی است، البته وجود دو خطبه در آن، و دعوت امام‌جمعه نمازگزاران را در خطبه‌ها به تقوای الهی و پرداختن به مسائل سیاسی اسلام و مسلمین، آن را به یک نماز عبادی و سیاسی تبدیل کرده است؛ لذا نمازجمعه در آموزه‌های دینی و روایات اهل‌بیت عصمت و طهارت از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به روایات در خصوص اهمیت نمازجمعه گفت: روایات متعددی از پیامبر اکرم و ائمه اطهار در خصوص اهمیت نمازجمعه در دین مبین اسلام نقل شده که امام صادق (ص) می‌فرمایند: هیچ قدمی نیست که در راه نمازجمعه برداشته شود، مگر آنکه خدا بدن آن را بر آتش حرام می‌سازد.

هاشمی ادامه داد: امام باقر نیز می‌فرمایند: قسم به خدا به من رسیده است که اصحاب پیامبر (ص)، در روز پنجشنبه خودشان را برای فردا آماده می‌کردند تا به نمازجمعه بروند.

امام‌جمعه ماکو کارآفرینی و تولید باکیفیت را سیره اهل‌بیت (ع) دانست و گفت: ششم مردادماه مصادف با سالروز کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است، امروز از جمله آموزشگاه‌هایی که می‌تواند در تحقق شعار سال، ایران اسلامی را به قله‌های پیشرفت و ترقی برساند، آموزش فنی و حرفه‌ای است، چون اگر کارگران عزیز بخواهند در بنگاه‌های تولیدی کالای باکیفیت و مطابق با استاندارد جهانی تولید کنند، باید مهارت‌افزایی کنند، و این مهارت‌افزایی اتفاق نخواهد افتاد، مگر با آموزش در آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای.

وی تصریح کرد: به‌قدری کارآفرینی و اشتغال‌زایی در دین مبین اسلام از اهمیت خاصی برخوردار است که در سیرهٔ عملی حضرت امام سجاد می‌بینیم که وقتی آن حضرت در آخر عمرشان باغی را احداث می‌کردند، به او اعتراض می‌کنند که یا ابن رسول‌الله عمر شما به پایان رسیده، باغ را چه‌کار می‌کنی، چون عمر شما کفاف نمی‌کند تا ثمرهٔ این باغ را ببینی؟ امام سجاد (ص) در جواب می‌فرمایند: من نکاشتم برای زراندوزی و ازدیاد ثروت، نکاشتم مگر برای اینکه بیچاره‌ای، فقیری و محتاجی، از این مزارع و محصولات آن به نان و نوایی برسد.

هاشمی تأکید کرد: امروز منطقه آزاد باید زمینه را برای جهادگران اقتصادی فراهم کند، تا آنان نیز با احداث و احیاء واحدهای تولیدی، زمینه را برای اشتغال جوانان فراهم کنند.

وی در پایان با اشاره به طرح پزشک خانواده گفت: طرح پزشک خانواده از خدمات نظام است و برنامه سلامت خانواده و نظام ارجاع در قالب پزشک خانواده، از تاریخ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲، در شهرهای بالای ۲۰ هزار نفر در کل کشور شروع شده؛ بنابراین کسانی که از طریق نظام ارجاع، به پزشک خانواده شهری مراجعه کنند، مشوق‌هایی نیز لحاظ شده است که باعث می‌شود تا هزینه‌های بستری بیمار به طور چشمگیری کاهش خواهد یافت، این طرح نیز، از جمله خدمات سلامت نظام مقدس جمهوری اسلامی، به ملت ایران است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×