» اجتماعی » مهاباد مستعد برگزاری مسابقات کشوری دوچرخه‌سواری است
اجتماعی - اخبار استان - تازه های خبر - ورزش

مهاباد مستعد برگزاری مسابقات کشوری دوچرخه‌سواری است

آبان 10, 1402۰:۵۹ ق٫ظ 70

رییس هیات دوچرخه سواری مهاباد گفت: این شهرستان با داشتن ظرفیت‌های لازم، مستعد برگزاری مسابقات منطقه‌ای و کشوری دوچرخه سواری در رشته کوهستان موسوم به کراس کانتری است.

«حرف رک» عبدالوهاب محمدی توتونچی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» اظهار کرد: جغرافیای کوهستان‌های اطراف شهر مهاباد به صورت طبیعی استعداد برگزاری تمرین و مسابقات دوچرخه‌سواری کوهستان را دارد و با هزینه بسیار کم می‌توان پیست‌های استاندارد کشوری و حتی جهانی را در آن طراحی کرد.

وی اضافه کرد: در این رشته کوهستانی موسوم به کراس کانتری، مسیر مسابقه باید علاوه بر شیب تند، صخره‌ای نیز باشد و در ارتفاعات سه کانیان مهاباد به صورت خودبافت مسیر دارای این ویژگی ها است.

رییس هیات دوچرخه سواری مهاباد گفت: طول پیست رشته دوچرخه سواری کوهستان که از رشته‌های المپیکی است، در سطح جهانی ۹ کیلومتر است، اما در ایران بین دو هزار و ۸۰۰ متر تا سه هزار و ۸۰۰ متر است و در کوهستان‌های اطراف مهاباد به صورت طبیعی چنین مسیرهایی وجود دارد.

وی افزود: با توجه به اینکه این رشته در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار می شود، در مهاباد بیش از ۲۰۰ نفر دوچرخه سوار دارای بیمه ورزشی این رشته هستند و هم اکنون ۱۵ تیم در تمام رده های سنی در این رشته فعالیت می کنند.

توتونجی اضافه کرد: یکی از مشکلات دوچرخه سواری مهاباد کمبود مربی این رشته است و هم اکنون کمتر از ۱۰ مربی دوچرخه سواری در تمام رشته ها در این شهرستان فعالیت می کنند که درصدد هستیم این مشکل را برطرف کنیم.

وی اظهار کرد: لازم است که اداره کل ورزش و جوانان آذربایجان‌غربی دوره های مربیگری درجه ۲ و ۳ در این شهرستان برگزار کند تا شاهد رونق بیشتر این رشته ورزشی و کسب عناوین مختلف در مسابقات کشوری و حتی جهانی باشیم.

وی با اشاره به حضور کمرنگ بانوان در رشته دوچرخه سواری در این شهرستان افزود: یکی از دلایل مهم این امر، نبود پیست های دوچرخه سواری در این شهرستان است و با وجود علاقمندان زیادی در این رشته، بانوان کمی در این رشته فعالیت می کنند.

درخشش ورزشکاران مهابادی در مسابقات کشوری

رییس هیات دوچرخه سواری مهاباد گفت: طی ۲ سال گذشته ورزشکاران مهابادی در مسابقات کشوری این رشته توانستند عناوین بسیار خوب و قابل توجهی در مسابقات استعدادیابی کشوری کسب کنند و تیم مهاباد به عنوان نماینده آذربایجان‌غربی در مسابقات کشوری خوش درخشیده است.

توتونچی افزود: سال گذشته تیم مهاباد در مسابقات کشوری که به میزبانی تبریز برگزار شد علاوه کسب مقام هشتم تیمی در ۲ رده سنی به نایب قهرمانی رسید و امسال هم ورزشکاران مهاباد در المپیاد استعدادهای دوچرخه سواری در مشهد نایب قهرمان شدند.

وی با اشاره به برگزاری یک دوره مسابقات استانی رشته کوهستان (کراس کانتری ) در مهاباد به مناسبت هفته تربیت بدنی افزود: در این مسابقات که روز پنجم آبان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی مهاباد، برگزار شد ۳۵ دوچرخه سوار از شهرستان های مختلف حضور داشتند.

وی اضافه کرد: در این مسابقات که سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان برگزار شد در بخش تیمی مهاباد جایگاه اول، ماکو دوم و تیم بوکان سوم را به دست آورد و در رده سنی نوجوانان فراز فدائی، احسان خیاطی، میران خاتمی هر سه از مهاباد مقام های اول تا سوم را کسب کردند.

توتونچی گفت: در رده سنی جوانان رضا شکورزاده، مهدی عبدالله‌زاده و امیرحسین علیپور هر سه از ماکو مقام های اول تا سوم را بدست آوردند و در رده سنی بزرگسالان سردار مولوی از بوکان مقام اول، مصطفی علی‌پور از مهاباد در جایگاه دوم و کاوه براخاص از بوکان به مقام سوم دست یافت.

انتهای خبر/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×