» اخبار استان » موانع صادراتی سیب آذربایجان‌غربی مرتفع شد
اخبار استان - اقتصادی - گزارش و تحلیل
سیب آذربایجان‌غربی در مسیر صادرات؛

موانع صادراتی سیب آذربایجان‌غربی مرتفع شد

دی 21, 1402۰:۰۴ ق٫ظ 80

مسئولان در آذربایجان‌غربی با ایجاد سیستم حمل‌ونقل بهینه و مذاکرات در راستای فروش و بازاریابی سیب صادراتی، تا حدودی موانع صادرات سیب در استان را برداشته‌اند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، این روزها نفس کشاورزان آذربایجان‌غربی به شماره افتاده و نگرانی از آینده محصولاتشان هاله‌ای از ابهام را برایشان به وجود آورده است.

این استان با تولید بیش از یک میلیون تن سیب‌درختی سالانه، به‌عنوان یکی از پیشتازان تولید محصولات کشاورزی در ایران شناخته می‌شود و این مقدار تولید نشانگر قدرت و پتانسیل بالای کشاورزی در استان بوده و یک فرصت بی‌نظیر را در اختیار آذربایجان غربی قرار داده است.

کم‌تر از سه ماه به عید نوروز مانده است و اکنون ۶۲۰ هزار تن سیب در استان آذربایجان‌غربی چشم‌انتظار صادرات است، آخرین برآوردها از قطب‌های اصلی تولیدکننده سیب نشان می‌دهد که عمده محصولات تولیدی به سبب نبود خریدار، روی دست باغداران مانده و اگر هر چه سریع‌تر تمهیداتی برای مازاد تولید اندیشیده نشود، بخشی از تولید که هزینه‌های زیادی برای آن از منابع آبی و هم منابع مالی هزینه شده، به هدر می‌رود.

۸۰۰ هزار تن سیب باغداران ارومیه در سردخانه باقی‌مانده است

حجت‌الاسلام سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی گفت: هزینه تمام شده سیب برای کشاورزان و خانواده آنها با احتساب قیمت کود، سم، کارگر، ماشین‌آلات، سورتینگ و سردخانه به حدود ۱۸ تا ۲۲ هزار تومان رسیده است، آیا انصاف است که نزدیک ۸۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها باقی‌مانده باشد.

وی در تذکر شفاهی خود خطاب به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت گفت: استان آذربایجان‌غربی و شهرستان ارومیه حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال جاری تولید سیب سفید و سرخ داشته و عمده‌ترین درآمد مردم از تولید سیب است.

نماینده مردم ارومیه در مجلس ادامه داد: متأسفانه هنوز سیب ارومیه در سردخانه‌ها باقی‌مانده است، آیا انصاف است که نزدیک ۸۰۰ هزار تن سیب در سردخانه‌ها باقی‌مانده باشد.

وی افزود: وزرای صمت، جهاد کشاورزی و امور خارجه برای صادرات سیب چه کاری انجام داده‌اند، کجا هستند رایزن‌های شما، حقوق گمرکی پاکستان را ببینید، برای یک کامیون ۲۵ تنی حدود ۴۰۰ میلیون حقوق گمرکی دریافت می‌کنند درحالی‌که باید این میزان ۱۰۰ میلیون تومان باشد. چرا نرخ سامانه نیما را ۲۵ درصد پایین‌تر از بازار محاسبه می‌کنید.

تسهیل صادرات ۸۵۰ هزار تن سیب آذربایجان‌غربی

جواد کرمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی از تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن سیب در استان خبر داد و گفت: این میزان سیب تولیدی نسبت به مشابه سال گذشته ۴۳ درصد افزایش‌یافته است.

وی با اشاره به ظرفیت‌های استان در تولید انواع سیب، گفت: ۳۰ درصد سیب مصرفی کشور را استان تولید می‌کند.

کرمی با بیان این که ۴۳۰ هزار تن سیب صنعتی نیز در استان مدیریت شده است خاطرنشان کرد: ۸۵ مرکز خرید سیب صنعتی در استان برای سهولت در خریدوفروش این محصول ایجاد شد.

معاون استاندار آذربایجان‌غربی گفت: تمهیدات لازم برای صادرات ۸۵۰ هزار تن سیب سردخانه‌های استان اندیشیده شده و روند صادرات سیب استان تسهیل می‌شود .

کرمی افزود: امسال بیش از ۱۵۰ هزار تن سیب از استان به کشورهای هدف صادر شده و ۸۵۰ هزار تن سیب نیز در سردخانه‌های استان ذخیره شده‌اند که روند صادرات و توزیع در بازار ادامه دارد.

620 هزار تن سیب در سرخانه‌های استان باقی مانده است

محمد دمکری معاون توسعه و بازرگانی استان آذربایجان‌‌غربی با بیان اینکه در حال حاضر حدود 620 هزار تن سیب در سرخانه‌های استان بافی مانده است، اظهار کرد: امسال بیش از یک میلیون و 500 هزار تن سیب در استان برداشت شده بود که از این میزان حدود 430 هزار تن به عنوان سیب درختی به مراکز و صنایع فرآوری فروخته و حدود 750 تن نیز در سردحانه‌های استان ذخیره‌سازی شد.

وی در ادامه بیان کرد: تمهیدات لازم جهت صادرات سیب به کشورهای خارج اندیشیده شده است و هیچ نگرانی برای صادرات این محصول وجود ندارد.

دمکری از رفع تعلیق کارت‌های بازرگانی صادرکنندگان سیب خبر داد و گفت: از دیگر اقدامات انجام شده برای رفع موانع صادرات سیب در استان تسهیل برگشت ارز از صادرکنندگان و پیگیری برای افزایش حمل‌ونقل دریایی از وزارت راه و شهرسازی است.

وی از انجام مذاکرات در راستای فروش و بازاریابی سیب صادراتی استان نیز خبر داد و عنوان کرد: در این زمینه، تهاتر سیب با موز، میوه‌های گرم و نهاده‌های دامی را مدنظر داریم تا همانند سال‌های گذشته در فصل فروش محصول با مشکل صادرات مواجه نشویم.

دمکری با بیان اینکه ظرفیت بسته‌بندی میوه به‌ویژه سیب درختی در این استان بیش از ۱۰ برابر سال قبل شده‌ و افزایش چشمگیری داشته است، گفت: در بحث سورتینگ و بسته بندی محصول سیب با تلاش‌های مسئولان استانی، اقدامات مطلوبی انجام شده و ظرفیت از ۲۳ هزار تن به ۲۱۵ هزار تن در مدت زمان دو سال گذشته رسیده است.

خاطرنشان می‌شود؛ محصول سیب یک فرصت بی‌نظیر را در اختیار آذربایجان‌غربی قرار داده است و سالانه نیز شاهد افزایش میزان تولید سیب در استان هستیم؛ اما توسعه باغ‌های سیب و افزایش میزان تولید سیب در آذربایجان‌غربی در شرایطی سالانه تجربه و تکرار می‌شود که این افزایش تولید، با مشکلاتی در عرضه و فروش محصول باغداران مواجه شده بود.

یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در ارتباط با صادرات سیب عدم تسهیلات لازم و نقص در زیرساخت‌ها بود که مانع از حرکت فعال در بازارهای خارجی شده و همچنین ضعف در سیستم حمل‌ونقل و نبود سرخانه‌های مجهز نیز موجب ضایعات محصولات شده و باعث فاسد شدن سیب‌های تولیدی می‌شد که اکنون با ایجاد سیستم حمل‌ونقل بهینه و سرخانه‌های مجهز با استانداردهای بین‌المللی می‌تواند به بهبود موقعیت صادراتی کمک شایانی کرده است.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×