» اجتماعی » ناگفته‌های تکان‌دهنده از شکنجه‌های نامادری آوا
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک
درد بی‌مادری، رنج نامادری؛

ناگفته‌های تکان‌دهنده از شکنجه‌های نامادری آوا

آذر 30, 1402۰:۰۵ ق٫ظ 110

آوا دختربچه چهارساله ارومیه‌ای که توسط نامادری بی‌رحمش مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود اکنون به کمای عمیق فرورفته پزشکان می‌گویند بهترین کار اهدای عضو است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»؛ چند روز پیش ویدئویی تکان‌دهنده در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد، زن جوانی، دختربچه چهارساله را با عصبانیت از اتاق بیرون کشیده و او را از بالای پله‌های ایوان به داخل حیاط پرت می‌کند و دختربچه پس از آنکه با شدت هرچه‌تمام‌تر به زمین می‌خورد بلند شده و به‌طرف حوض‌خانه رفته و به دلیل صدمه وارد به سرش استفراغ می‌کند.

این دختربچه پس از ۲۰ دقیقه، توسط نامادری به داخل منزل منتقل شده و مجدداً به دلیل ادامه استفراغ شدید مورد ضرب و شتم این زن بی‌رحم قرار می‌گیرد.

باتوجه‌به اینکه، در مورد این اتفاق تلخ حرف و حدیث‌های زیادی در فضای مجازی مطرح شده بود و امکان تشخیص درست و نادرست بودن آنها وجود نداشت خبرنگاران ما تلاش کردند درباره همه جزئیات ماجرای آوا با خانواده، اطرافیان و پزشک معالجش بی‌واسطه گفتگو کند که در ادامه می‌خوانیم؛

نامادری آوا ضرب و شتم دختربچه را تکذیب کرد

مادربزرگ مادری آوا در گفتگو با خبرنگار حرف رک، اظهار کرد: نامادری آوا قبلاً هم بچه‌ها را شکنجه کرده به‌طوری که مجبور شده به مرکز درمانی مراجعه کند.

وی تصریح کرد: به‌تازگی آوا مریض شده و به درمانگاه منتقل شده بود که دکتر پس از مشاهده زخم‌های بدن آوا، علت کبودی بدن این دخترک را از او جویا شده و نامادری به‌دروغ به دکتر گفته بود که او از دوچرخه افتاده؛ به همین خاطر نامادری بدون اینکه داروهای بچه را بگیرد متواری شده بود.

مقصر اصلی این اتفاقات مادر آوا است 

مادربزرگ آوا در ادامه عنوان کرد: دو روز قبل از این حادثه اهالی روستای گل‌تپه به ما درباره شکنجه آوا خبر دادند و ما خودمان را از روستای بالو به گوی تپه رساندیم؛ اما هر چه در زدیم نامادری در را باز نکرد و دو روز بعد هم این اتفاق افتاد و آوا را کشت.

وی با ابراز گلایه از مادر آوا گفت: اگر دخترم خانه را ترک نکرده بود الان شاهد این اتفاق نبودیم مقصر اصلی مادر آوا است.

خودم طناب دار را به گردن نامادری آوا می‌اندازم

احمد قهرمانی پدر آوا در ادامه عنوان کرد: من و مادر آوا پس از چندین سال صاحب یک فرزند پسر و یک فرزند دختر شدیم اما ۹ ماه پیش مادر آوا متواری شده و به ترکیه رفت، این زن بلافاصله پس از سه ماه طلاق غیابی گرفت و اکنون با همسر خود در ترکیه زندگی می‌کند.

وی عنوان کرد: پسرم آراز هشت‌ساله و دخترم آوا اکنون چهارساله است که پس از متارکه از همسرم و به دلیل تنهایی آنان به‌ناچار سه ماه قبل اقدام به ازدواج کردم.

قهرمانی بیان کرد: نگهداری و مراقبت از بچه‌ها تنها خواسته من از این خانم‌ بود  و قول داده بود که آنها را اذیت نمی‌کند و عین بچه‌های خودش از آنان مراقبت می‌کند.

وی افزود: این نامادری هم قول داده بود همان‌طور که می‌خواهی مراقب بچه‌هایت هستم. من هم فکر کردم زن خوبی است اما نمی‌دانم چرا این بلا را سر دختر بچه‌ام آورد.

تنها درخواستم؛ مجازات نامادری است

وی بیان کرد: از مقامات قضایی تنها درخواستم این است هر چه سریع‌تر این زن را مجازات کنند اگر قانون از من حمایت نکند، خودم آن را اجرا می‌کنم و طناب دار را خودم به گردن این نامادری آویزان می‌کنم.

قهرمانی در ادامه با بغض گفت: من هیچ آزاری به زن اولم نرساندم؛ اما مادر آوا من و بچه‌هایم را تنها گذاشت و تا شش ماه بچه‌هایم آواره خانه پدر و مادرم، پدرومادر زن سابقم و اقوام بودند.

پدر آوا گفت: این دوربین مداربسته را نیز چون در شهرستان کار می‌کردم و برای امنیت خانه دوربین را نصب کردم، برای مراقبت از بچه‌ها آن را نصب‌کرده بودم.

تاکنون هیچ اثری از صرب و شتم در بدن بچه‌ها مشاهده نکرده‌ام

وی بیان کرد: گاهی وقت‌ها وقتی دست و صورت بچه‌ها را می‌شستم؛ هیچ آثاری از شکنجه روی بدنشان نبود.

قهرمانی بیان کرد: از بچه‌ها در خصوص رفتار نامادری‌شان می‌پرسیدم و آنان جز رفتار خوب از سوی نامادری چیز دیگری نمی‌گفتند.

وی افزود: اگر موردی از بدرفتاری مادر آوا را مشاهده می‌کردم به قطع یقین بیرونش می‌کردم.

آوا دچار مرگ مغزی شده است

علیرضا عبدی پزشک معالج آوا در گفتگو با خبرنگار «حرف رک» در خصوص آخرین وضعیت آوا قهرمانی «دختری که مورد شکنجه نامادری قرار گرفته بود» اظهار کرد: این دختر چهارساله به دلیل ضرباتی که به سروگردنش وارد شده است دچار خونریزی مغزی شده و قلبش روزبه‌روز ضعیف‌تر می‌شود.

وی تصریح کرد: همه اندام‌ها و ارگان‌های بدن برای ادامه کار خود نیاز به خون و به طور خاص اکسیژنی که به‌وسیله خون تأمین می‌شود دارند و مغز نیز به‌عنوان فرمانده بدن از این قاعده مستثنی نیست و نورون‌های مغزی توسط رگ‌هایی که از قلب به مغز می‌رسد اکسیژن خود را تأمین می‌کنند.

معاون فرهنگی بیمارستان شهید مطهری ارومیه و پزشک معالج آوا تصریح کرد: مغز آوا دچار خونریزی شده و چون اکسیژن و خون‌رسانی به مغز صورت نمی‌گیرد سلول‌های مغز مختل شده و فعالیتی ندارند و در حال حاضر این دختر در کمای عمیق فرورفته است و با شرایطی مشابه مرگ مغزی روبرو است.

وی بیان کرد: اگر آوا را بلافاصله پس از پرت‌شدن به حیاط منزل توسط نامادری‌اش به بیمارستان منتقل می‌کردند قطعاً با وضعیت بهتری روبرو بود؛ اما در حال حاضر دخترک معصوم شرایط وخیمی دارد؛ چون همه سلول‌های مغز در تمام بخش‌ها ازکارافتاده و دیگر عکس‌العملی ندارند.

عبدی در خصوص اهدا عضو آوا به دلیل مرگ مغزی گفت: اگر مرگ مغزی آوا به طور کامل تأیید شود والدین آوا می‌توانند برخی عضوهای فرزندشان را از جمله دو چشم، کلیه‌ها، کبد و قلب را اهدا کند و منتظر جواب از سوی خانواده این بیمار هستیم، تصمیم والدین آوا می‌تواند چراغ‌خانه پنج پدر و مادر دیگر را روشن کند.

فوق‌تخصص مغز و اعصاب کودکان و نوجوانان در خصوص پیشگیری از این‌گونه حوادث در جامعه بیان کرد: هرازگاهی مشابه این اتفاقات رخ می‌دهد که والدین نیاز به مشاور و روان‌درمانی بنابراین این افراد به مراکز مشاوره برای درمان فرستاده می‌شوند.

وی انواع کودک‌آزاری را شامل جسمی، جنسی، عاطفی و روحی عنوان کرد و گفت: پدیده کودک‌آزاری سلامت اجتماعی جامعه را به خطر می‌اندازد و کودک‌آزار دیده ممکن است به کودکی بیمار تبدیل شود.

عبدی با تأکید بر اینکه از مردم می‌خواهیم تا در صورت مشاهده کودک‌آزاری آن را به ۱۱۳، مرکز بهزیستی گزارش دهند افزود: در صورت اعلام گزارش کودک‌آزاری به مرکز اورژانس اجتماعی بهزیستی، کارشناسان و مددکاران این مرکز در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حضور یافته و اقدام‌های لازم را برای حمایت از کودک انجام می‌دهند.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×