نفوذ سبکهای غیرایرانی در عودنوازی
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک» به نقل از ایرنا ساز عود (بربط یا رود) از جمله سازهای زهی – زخمهای موسیقی است که سال ۱۳۹۷ در ایران ثبت ملی شد و سال ١۴٠١، «مهارت ساختن و نواختن عود» بهصورت مشترک در هفدهمین نشست کمیته بین دولتها برای پاسداری از میراثفرهنگی ناملموس به نام کشورهای ایران و سوریه در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.
آیین رونمایی از «لوح ثبت جهانی عود» اردیبهشتماه سال گذشته به مناسبت هفته میراثفرهنگی با حضور مسئولان کشوری، هنرمندان و عودسازان، بهخصوص منطقه تنگه هرمز و ساحلنشینان خلیجفارس در تالار آیینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم برگزار شد.
معاونت فرهنگی گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز به مناسبت ثبت جهانی ساز عود به نام ایران، زمستان سال گذشته در راستای ایجاد زمینه فعالیتهای هنری در حوزه عودنوازی و ارتقای سطح فرهنگی مرتبط با موسیقی منطقه باتوجهبه فرهنگ موسیقایی خلیجفارس و رواج ساز عود در زندگی اقوام ساکن در سواحل جنوبی ایران، نخستین جشنواره ملی عودنوازی را در دو رده سنی جوان (تا ۱۸ سال/ متولدین ۱۳۸۴ و پس از آن) و بزرگسال (متولدین ۱۳۸۳ و قبل آن) برگزار کرد.
در این جشنواره، ۱۳۷ نفر، ۱۵۷ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند که پس از داوری، ۳۶ هنرمند به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در آیین اختتامیه نیز ۱۲ نفر بهعنوان برگزیده معرفی و تجلیل شدند.
آمار شرکتکنندگان در نخستین دوره این جشنواره، قابلتوجه بود؛ اما برخی از اساتید و نوازندگان پیشکسوت عود، نگران رخنهکردن سبکهای غیرایرانی و تأثیر موسیقی عربی، سبک گیتاریسم بر روی این ساز هستند و معتقدند که باید از فرهنگ موسیقی ایرانی، مقامی و دستگاهی در ساز عود مراقبت و حفاظت شود.
انتهای خبر/