نقش رسانهها در انتخابات
دوازدهمین انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه یعنی چند ماه دیگر برگزار خواهد شد، اگر به فضای سیاسی کشور نگاهی بیندازیم میبینیم که احزاب و جریانات سیاسی کمکم به جمعبندی نهایی خود درباره نحوه کنش سیاسی خود در این انتخابات رسیده و عملیاتهای خود را هر چند در خفا تا آغاز رسمی مهلت تبلیغات نامزدها پیش میبرند.
استان آذربایجانغربی و شهر ارومیه نیز از این قاعده مستثنی نبوده و از چند ماه قبل شاهد تحرکات جریانات و اشخاص مطرح سیاسی در این زمینه بوده و از این به بعد نیز با نزدیکشدن به موسم انتخابات بیشتر شاهد آن خواهیم بود.
اما در این میان شاید یکی از مهمترین مقولههایی که باید آن را بهدقت بررسی کرد و مورد رصد قرارداد، رسانهها هستند که تأثیر بسزایی هم در برگزاری انتخابات و هم در نتیجهٔ آن دارند؛ با رصد اخبار مربوط به رسانههای استان در روزهای اخیر بهخوبی میتوان دریافت که رسانههای شهر ارومیه نیز کمکم آرایش انتخاباتی به خود گرفته و با تکمیل و یا افزودن مهرههای رسانهای به اتاق فکر و تیمهای تحریریه خود را برای انتخابات حساس پیشرو آماده میکنند.
حال به نظر میرسد رسانههای اصلاحطلب و اعتدالی بسیار با برنامهتر در این زمینه پا گذاشته و حتی برخی از رسانههایهای محلی که در یکسال اخیر به محاق رفته بودند، انتخابات پیشرو را فرصتی مغتنم برای بازگشت به عرصه رقابت افکار عمومی دانسته و فعالیت انتخاباتی خود را آغاز نمودهاند.
اما در اینجا سخنم با رسانههای انقلابی است، رسانههایی که اغلب یا دچار کمبود بودجه و کمبود نیروی انسانیاند و یا فعلاً در خواب زمستانی به سر برده و بیدارشدن خود را به زمستان سخت بهمن و اسفند موکول کردهاند.
جریان رسانهای انقلابی شهر ارومیه اگر نمیخواهد بار دیگر شاهد حکمرانی جریان زر و زور در این شهر باشد و اگر نمیخواهد که رسانههای مواجببگیر نان به نرخ روز خور بار دیگر با استفاده از حافظه تاریخی ضعیف این مردم عدهای بیسواد ولی ثروتمند و قلدر را بر این شهر مسلط کنند، چارهای جز دو مورد ندارند؛ یک از خواب غفلت برخیزند و دو که مهتر است اینکه باهم تشکیل جبهه رسانهای داده و آرایش آفندی بگیرند.
بنابراین هدف از نگارش این متن صرفاً تلنگری ابتداعا به خود و سپس تمام دوستان انقلابی اهل رسانه در این شهر و استان بود؛ امید که با عنایت خداوند مؤثر باشد.
میثم شهریاری فعال رسانهای