» اجتماعی » نوسازی میدان امام ارومیه، فرصتی برای شهری زیبا
اجتماعی - اخبار استان - تیتر یک
زنده نگه‌داشتن تاریخ در دل ارومیه؛

نوسازی میدان امام ارومیه، فرصتی برای شهری زیبا

آذر 12, 1402۰:۰۵ ق٫ظ 90

طرح میدان امام خمینی (ره) در ارومیه با مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ مترمربع در سال ۱۳۷۳ تصویب شد و نیازمند بازآفرینی است؛ اما متأسفانه تاکنون به‌جز آزادسازی محوطه‌های مقابل مسجد اعظم و مسجد جامع ارومیه اقدام عملی قابل‌توجهی دراین‌خصوص انجام نشده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «حرف رک»، احیا و نوسازی بافت میانی شهرها یکی از اولویت‌های اصلی مسئولان در جهت ایجاد شهرهای پایدار و جذاب برای ساکنین بوده و نیازمند تدابیر گسترده و هماهنگ مسئولان شهرسازی و اقتصادی است. این اقدامات نه‌تنها بهبود زیبایی و کیفیت زندگی شهروندان را به همراه دارند؛ بلکه به سازگاری با چالش‌های جدید شهرها نیز کمک می‌کنند.

طرح میدان امام خمینی (ره) در ارومیه با مساحت ۴۷ هزار و ۲۸۰ مترمربع در سال ۱۳۷۳ تصویب شد و نیازمند بازآفرینی است؛ اما متأسفانه تاکنون به‌جز آزادسازی محوطه‌های مقابل مسجد اعظم و مسجد جامع ارومیه اقدام عملی قابل‌توجهی دراین‌خصوص انجام نشده است.

این طرح از دوره چهارم شورای شهر آغاز شده و تاکنون با مشکلات اعتباری و تغییرات در طرح مواجه بوده است و عدم تکمیل پروژه سبب ایجاد مشکلات شهری و گره‌های ترافیکی شده و اراده مردم برای ساماندهی این میدان هر روز بیشتر می‌شود.

تغییرات مکرر در مجریان، مشکلات اعتباری، و وعده‌های بی‌پایان مسئولان سبب شده است که این طرح هنوز به اتمام نرسیده و شهرداری نتوانسته منابع مالی را تأمین کند.

بر اساس اظهارات مسئولان فرهنگی و گردشگری، طرح میدان امام خمینی به دلیل عدم تطابق با بافت تاریخی منطقه و مشکلات بازار و مسجد تاریخی جامع ارومیه به تأخیر افتاده است.

پروژه تکمیل میدان امام ارومیه، نیازمند هماهنگی دستگاه‌های شهری و مشارکت فعّال شهرداری است

مرتضی صفری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌غربی در گفتگو با خبرنگار حرف رک، اظهار کرد: در اطراف میدان امام ارومیه، جاذبه‌های تاریخی چون مسجد جامع و بازار تاریخی قرار دارند که نیاز به ساماندهی دارند.

وی با بیان اینکه، این پروژه باهدف بازسازی بافت تاریخی و استفاده از کاربری‌های تجاری و اداری تدوین شده است تصریح کرد: شهرداری ارومیه می‌تواند در اجرای پروژه‌های شهری برای توسعه و رونق گردشگری نقش اساسی داشته باشد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: تکمیل این میدان باید در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گیرد زیرا ۷۰ درصد هتل‌ها در شعاع ۳۰۰ متری این میدان واقع شده‌اند.

وی همچنین تأکید کرد که ایجاد زیبایی‌های بصری در میدان ولایت‌فقیه ارومیه و ساماندهی معتادان متجاهر اطراف این میدان نیز باید در نظر گرفته شود.

روند اجرای طرح میدان امام خمینی (ره) ارومیه در دست بررسی است

سید محسن حمزه‌لو مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در این زمینه گفت: این اداره کل برای اجرای طرح میدان امام خمینی (ره) ارومیه اهتمام ویژه دارد و باید هم‌اندیشی و تعامل دستگاه‌ها برای سرعت دهی در روند اجرای طرح انجام گیرد.

وی، اظهار داشت: مجموعه راه و شهرسازی آماده اجرا در چارچوب ضوابط شهرسازی و معماری و بازآفرینی شهری است.

وی افزود: باتوجه‌به اهمیت طرح و تعامل‌های انجام شده انتظار می‌رود فرآیندهای تکمیل طرح میدان امام خمینی (ره) با نگاه فرابخشی اجرایی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: احیا و نوسازی بافت میانی شهر ارومیه، حفظ هویت و ارزش‌های فرهنگی از مهم‌ترین مزایای اجرای طرح میدان امام خمینی (ره) به شمار می‌رود.

حمزه‌لو بیان کرد: ارتقای محیط زندگی شهروندان و توسعه و بهسازی بافت تاریخی شهر ارومیه نیز از دیگر مزایای اجرای طرح میدان امام خمینی (ره) به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: اجرای هر چه‌بهتر طرح نیازمند تعامل و هم‌افزایی مدیریت شهری و میراث‌فرهنگی است و باید تصمیمات لازم دراین‌خصوص اعمال گردد. مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی در این دیدار بر اجرای طرح کمربندی شرقی ارومیه تأکید کرد.

انتهای خبر/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×