» اخبار استان » اشنویه » نوک‌زدن به گوشی؛ سراب پول باد آورده
سراب همستر
اشنویه - یادداشت

نوک‌زدن به گوشی؛ سراب پول باد آورده

خرداد 28, 1403۹:۰۴ ق٫ظ 40

نگرشی بر اعتیاد درآمد مجازی و غفلت از بنیان امیدبخش خانواده در بزنگاه حکمرانی فضای مجازی و سیطره اسیرگرایی با تصور سود و منفعت‌ آسان.

در امتداد جریانات تبلیغاتی شرکت‌های وابسته به بازار دیجیتال و معاملات مجازی و مسخ افکار انسان‌های اصیل و قانع و بهره‌مند از مواهب آفرینش، سونامی منفعت‌طلبی و مال‌اندوزی آسان، بی‌دغدغه و بی‌زحمت، سیل عظیمی از مردمان را به‌سوی نوک‌زنی انگشتان بر صفحه رنگی پنل دستگاه موبایل از طریق تبلیغات گسترده و آموزش‌های از پیش تعیین شده، چالشی عمیق در جغرافیای کنونی تحولات اجتماعی بشر پدید آورده است.

اقتباس و تقلید همواره اساس امور بشر در عرصه زندگی بوده و گاهی مفید و گاهی زیان‌بار بوده است، حال این نگرش فلسفی و عاقلانه فردی است که راه را از چاه بازشناسد و بتواند در این غفلتگاه به‌ظاهر سکوی پرتاب به سمت خوشبختی مسیر رهایی را بیابد.

سودرسانی و درآمد مضاف و پول اندوزی نه‌تنها برای خرد جمعی بلکه برای دیوانگان فارغ از تعقل و تدبر نیز باب میل و خوشایند است، اما بطن ماجرا و پس پرده‌های این جریان خوش گذر بر انسان‌های ماشینیسم طلب چیست؟!

سودآوری بی‌زحمت و سهیل و کسب روزی حلال و عرق زحمت و پینه‌بستن دست‌های روزی‌ده حلال، دو مؤلفه کاملاً ضد هم هستند.

تنها یک باب پاسخگوی کل مسائل فوق می‌باشد و آن نظرگاه اعتقادی و عقیدتی به کسب روزی حلال است.

طبق آیات شریفه قرآن کریم بدون زحمت برای انسان مطلوب و مؤثر نیست و چه بسا می‌تواند مضرر نیز باشد.

و اگر در باور مسلمانی به جهان می‌نگریم بالطبع خواهان کسب روزی حلال و با دسترنج متبرک خواهیم بود و این نان و کسب طاهر بر تربیت فرزندان و بنیان خانواده اثر معنوی خواهد گذاشت و سرگذشت پیشینیان و مطالعه تاریخ بر صحت این جملات مهر تأیید می‌زند و اندیشه و تدبر را در مسیر خداپرستی و خیرخواهی را سفارش می‌کند و راه‌حل را در خردورزی و ارشاد و قناعت تحفه می‌دهد.

از مواردی که می‌توان به حوزه تأثرات موضوع فوق بر افکار جوانان و خانواده‌های مشتاق پیشرفت و کسب درآمد دیجیتال بدان اشاره نمود، تشویق و ترغیب مدیریت برنامه‌ریزی‌شده بازار کوین‌ها و سرانجام غیرقابل‌تصور جامعه هدف و زیرمجموعه‌های ساده و بی‌آلایش سیستم مذکور است.

دنباله‌روی از قمار دیجیتال در فضای مجازی و تعمق ورزی درگذشته نه‌چندان دور شرکت‌های خارجی هرمی چند دهه پیش و عصیان و ندامت افراد دخیل در فساد اقتصاد غرب محور و متضرر بودن چرخه اقتصاد خانواده‌های اصیل و سنت محور، راهگشای اندیشه‌ورزی در کمین گاه افکار و اهداف جهان منفعت‌طلب غربی است.

مبرهن است با واکاوی و تفحص در آینده‌پژوهی بازار کوین و نات‌ها، به اهدافی اهم از قبیل: مسخ افکار، سرآمدگرایی و سیطرگی اقتصادی بر جهان سالم پندار و بردگی انسان‌های در حصار ارز دیجیتال و غرق در آمال و امیدهای زود ثروت‌اندوزی که هدف غایی گردانندگان این پروسه به‌ظاهر با منفعت و زودبازده است می‌باشد.

لذا تشکلات  فکری تیم‌های مهندسی و کارشناسی شده از سوی اتاق بازرگانی و تجارت کشورهای دخیل در معرکه سود و زیان  و عاقبت‌اندیشی فرجام سیرک پول و ارز و تجارت و نگرش واقع‌بینانه به قضایای در حال برگزاری، ملزم به نظر می‌رسد و جایگزینی و تغییر نگرش، راهکاری اصلاحی و منطقی اثراتی مطلوب بر جریانات مذکور می‌باشد.

 

داریوش حیاتی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اشنویه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×